CITRUS GROND in citrusboomgaarden in SPANJE

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

CITRUS GROND in citrusboomgaarden in SPANJE

Berichtdoor krista op 19 apr 2016 17:07

Ik ben zojuist terug uit Spanje waar ik dit jaar veel op de grond heb gelet waarop citrusboomgaarden staan. Wat ik constateer is dat deze grond hoofdzakelijk uit een soort wat verharde zandgrond bestaat.
Soms bestaat de grond uit een mengsel van deze noem het zandgrond vermengd met steenslag.
Dit is uiteraard grond die ter plaatse uit dit mengsel bestaat, dus niet bewust vermengd.
Ook heb ik citrusvelden gezien welke grond bestond uit rood/bruine aarde, een groot verschil mi. met de zanderige aarde. Het meest bijzondere wat ik gezien heb is een citrusboompje met vruchten welke tussen een rotsenwand, welke ontstaan was door het uithakken van de weg stond, dus eigenlijk vindt deze de voeding tussen de stenen direct langs de rijbaan. Helaas kon ik daar niet stoppen om er een foto van te maken.
Waarom moeten wij zoveel moeite doen om onze boompjes mooi te houden terwijl de grond in de citrusstreek uit noem het zand bestaat? Mi. is deze grond, dus dit zand, het geërodeerde materiaal wat in de loop der eeuwen uit de "zandsteenbergen" is gespoeld, want deze kuststreek, vanaf grofweg de coste Brava tm. de Costa Blanca, bestaat uit dit zandsteen.
Ik heb diverse monsters grond meegenomen en mijn vraag hierover is of er forumleden zijn die deze grond kunnen analyseren en ons citrusliefhebbers wat meer hierover kunnen vertellen.
Overigens dit jaar geen boompjes meegenomen omdat wij de camper al vol hadden na 3 maanden verblijf aan de Costa's .
Hoop dat er iemand is die wat meer over de grond kan vertellen welke ik dan uiteraard terbeschikkingstelling stel.
Ik wacht reactie af.
Chris
krista
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: CITRUS GROND in citrusboomgaarden in SPANJE

Berichtdoor mediterra plants op 21 apr 2016 18:10

Beste,

Lijkt mij een heel boeiend onderzoek.
Nu zal het klimaat daar ook wel een grote rol in spelen.
Ik heb verschillende citrus soorten in se serre staan (bomen).
De grond is een mengsel van vanalles en nog wat zo meng ik altijd lava en perliet door de potgrond en zand.
Nu om op je vraag terug te komen. Ik weet dat je bij DCM dat gratis kon doen maar ik weet natuurlijk niet of je in Belgie woont.
Misschien eens vragen aan een botanische tuin (labo).
Je kan het ook laten analyseren door de vlaamse overheid maar dan moet je daarvoor wel betalen.
Ik hoop dat er onderzoek kan op gedaan worden zo kunnen we idd hopelijk veel bijleren.

grtjs
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes

Re: CITRUS GROND in citrusboomgaarden in SPANJE

Berichtdoor Sub T op 23 apr 2016 22:01

Ik ken er niet veel van, maar ik heb ooit gelezen dat in Spanje sinaasappelen geteeld worden, omdat ze daar die lekkere zurige smaak krijgen, en dat ze in de landen waar ze oorspronklijk vandaan komen, ze eigenlijk te zoet zijn en dus minder lekker.
Avatar gebruiker
Sub T
 
Berichten: 993
Geregistreerd: 15 jan 2013 03:01
Woonplaats: Lommel (B)
136 bedankjes

Re: CITRUS GROND in citrusboomgaarden in SPANJE

Berichtdoor s.janssen op 23 apr 2016 22:30

Ik denk dat je hier zulk luchtige grond nodig hebt omdat deze planten van nature snel opdrogen door het warme weer. Warme + vochtigheid kunnen ze prima hebben, maar langdurige vochtigheid + koude veroorzaakt wortelrot.

Vind het een interessant onderwerp!
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes

Re: CITRUS GROND in citrusboomgaarden in SPANJE

Berichtdoor Carlo op 24 apr 2016 02:16

Zelfde verhaal als voor de palmbomen. Hier moeten wij ineens onze tropische planten en bomen in mediterrane grond plaatsen, althans dat wil meneer tuincentrum natuurlijk. Hoezo dan eigenlijk? Niets van wat in dat veel te dure zakje zit lijkt ook maar een beetje op de rode rotsachtige grond van daar in het zuiden. Zelfde verhaal voor de speciale citrusgrond die je kopen kan. Speciaal uitgebalanceerde voedingsstoffen zitten er in verwerkt. Voor kleine planten snap ik dat nog wel maar voor de grote exemplaren weet ik het zo net nog niet. Een flinke palm staat in Zuidspanje bijvoorbeeld al 30jaar in de voornamelijk rotsachtige grond en neemt al vele jaren geen enkele voeding meer tot zich. Met wat geluk krijgt ie op zijn tijd nog eens wat water.
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1924
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: CITRUS GROND in citrusboomgaarden in SPANJE

Berichtdoor alloo op 24 apr 2016 16:03

Dat is hier in de lage landen pure commerce,voor elke plant ander substraat,hetzelfde met meststoffen,het is niet meer bij te houden wat er allemaal op de markt is,ik loop daar al lang niet meer in.Enkele jaren geleden toen ik op verlof was op Madeira, waren ze aan het stekken in pure assen ,en die groeie ook, hetzelfde voor palmen ,boomvarens,banana allemaal één substraat.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: CITRUS GROND in citrusboomgaarden in SPANJE

Berichtdoor krista op 26 apr 2016 19:05

Geld steken in onderzoek doe ik niet, maar als er toevallig iemand in de gelegenheid is of mogelijk in de grondonderzoekswereld zit kan deze de grond van mij krijgen.
Wel wordt bevestigd dat er in het zuiden bepaald geen speciale grond is.
S.Jansen heeft begrepen dat de grond daar luchtig is, hetgeen beslist niet het geval is.
Wel als boompjes aangeplant worden is de grond wel eerst los gemaakt heb ik gezien.
Chris
krista
 
Berichten: 150
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: CITRUS GROND in citrusboomgaarden in SPANJE

Berichtdoor s.janssen op 26 apr 2016 22:25

Nee dat heb ik niet zo begrepen, de grond is precies zo zoals jullie omschrijven alleen die grond moet je hier niet willen voor die bomen, ander klimaat/andere behoeften qua grond. Daarom moeten dat soort planten ook hier in luchtige grond staan om snel op te drogen omdat het klimaat minder gunstig is.

Grond speciaal voor palmen/mediterane planten is geen pure commercie, net als rhododendrongrond, buxus grond etc etc. Iedere plant heeft zijn eisen, zo ook de grond.
The forest abounded with beautiful objects ; among which the treeferns were, with their bright green foliage and the elegant curvature of their fronds, most worthy of admiration. Charles Darwin 1832
Avatar gebruiker
s.janssen
 
Berichten: 4407
Geregistreerd: 13 nov 2010 23:11
Woonplaats: Biddinghuizen NL
284 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten