avocado boompje

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

avocado boompje

Berichtdoor niels22 op 10 dec 2016 02:18

Ik ben als sinds mei bezig met een avocado plantje te kweken en wil mijn bevindingen delen.

Alles begint klein.Ik gebruik de tandenstoker truc heb hem ook gepeld dit zou het groeiproces versnellen.
Hij heeft nog geen worteltjes maar begint stilletjes te splitsen
Afbeelding

We zijn ongeveer een dikke maand verder en er is al vanalles gebeurd.
De pit is veel dikker geworden en volledig open gesplitst er is al een worteltje van 1 cm zichtbaar.
Afbeelding

We zijn begin juni. Al drie maand oud ik begin het water stilletjes meer en meer te het vervangen met potgrond. Afbeelding

Nog een week later de bladeren beginnen zich te ontwikkelen nog heel mooi glanzend.
Afbeelding

Nu in het totaal vier maanden oud alleen jammer dat de foto onscherp is. Maar als je goed kijkt zijn de bladeren al goed groen en is hij al hard gegroeid. hier zijn we 21 juli
Afbeelding

13 Augustus Tijd om hem over te planten want hij groeit als kool .
Afbeelding

Een week later en hij groeit maar verder naast hem staat een jonge mango. Was een ander project van mij.
Afbeelding

1 September Hij blijft maar doorgaan maar de dagen worden korter. Hoe lang nog buiten in de serre?
Afbeelding

24 september nu wordt hij wel heel groot zijn stengel word ook steeds dikker.
Afbeelding

13 november De dagen worden korter en het word te koud in de serre hij overwinterd binnen op de vensterbank. Boven een radiator hij heeft meer luxe dan mij. :) Hij krijgt ook meer bladeren de pit heel groen te zien een tweede leven ?
Afbeelding

12 december heden hij is erg mooi en heeft heel grote bladeren en is mooi groen word zeker nog vervolgt Afbeelding gesponserd door garnier :lol:

Hopelijk is het niet te saai geschreven
met vriendelijke groet niels :D
niels22
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 dec 2016 22:42
0 bedankjes

Re: avocado boompje

Berichtdoor GeL op 10 dec 2016 17:48

Hi Niels,

Mooi! Hier overwinteren de avocados bij +5°C, het zijn niet echt koukleumen hoor, ze kunnen wel tegen een duwtje. Afhankelijk van de variëteit kunnen ze wel kortstondig een graadje vorst slikken. Best is uiteraard boven 0°C houden.
Indien je vruchten wil zal je er een 2de en vooral andere variëteit moeten bijnemen. Avocados zijn onder te verdelen in 2 types, A & B. Bij de ene gaan de mannelijke bloemdelen 's morgens open en bij de andere 's namiddags, hetzelfde geldt voor de vrouwelijke bloemdelen maar dan omgekeerd. Het zijn niet echt tweehuizige planten maar voor de bevruchting moeten de mannelijke en vrouwelijke bloemdelen tezelfdertijd openstaan en heb je dus 2 planten nodig van een verschillend type.

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: avocado boompje

Berichtdoor niels22 op 10 dec 2016 18:49

Op de foto's zie je het niet maar ik heb er in het totaal 4 planten en allemaal verschillende soorten. Ik vind het zo fascinerend om ze te zien groeien .
Er is er een met een oranje pit deze groeit het traagst achteraan de rechtse is bijna even groot als mijn eerste plant maar is zeker 1,5 maand jonger zo zie je dat alles toch net een beetje anders is

mvg
Afbeelding
niels22
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 09 dec 2016 22:42
0 bedankjes

Re: avocado boompje

Berichtdoor GeL op 10 dec 2016 19:28

Hi Niels,

Inderdaad allemaal verschillend maar je weet uiteraard niet of ze niet alle 4 type A of B zijn.
Op de verpakking van de vruchten staat meestal de variëteit (meestal erg klein geschreven), zoals bvb. "Hass" dat zijn die kleine zeer donkere ruwe vruchten, dat is een type A.
De meest hier verkochte soorten met langwerpige vruchten zijn de "Fuerte", type B en de "Zutano" (die meestal gedurende de winter in onze winkels ligt), ook een type B.
De iets rondere licht groene en zeer veel verkochte variëteit in onze winkels is de "Bacon", dat is echter ook een type B.

Dus je moet een beetje geluk hebben wil je ooit vruchten.
Maar je bent zeker goed op weg :thumb_up:


Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron