Garcinia Mangostana

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Garcinia Mangostana

Berichtdoor Nelson op 18 feb 2017 16:26

Beste Palmvrienden,

Ik ben al een tijdje op zoek naar garcinia mangostana zaden die nog genoeg ontkiemingskracht hebben. Het vervelende is dat de verse vruchten naar mijn weten bestraald zijn voordat deze geëxporteerd worden. Hierdoor ontkiemen de zaden niet meer, althans bij mij lukte dit niet. Heeft een van jullie misschien een idee waar en in welke periode ik moet zoeken? Zijn er kwekers in Europa die met succes de mangosteen houden? Op eBay heb ik reeds iets besteld uit China, maar waarschijnlijk loopt dit ook uit op een teleurstelling. Alvast bedankt!! :)
Nelson
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 feb 2017 15:27
0 bedankjes

Re: Garcinia Mangostana

Berichtdoor GeL op 14 maart 2017 10:52

Hi Nelson,

Welkom op dit forum.

Dit is een heel moeilijke! Heb ik al verschillende keren van vers zaad proberen op te kweken, vraagt veel liefde en zorg :D
Hier vind je ultra verse zaden:
http://www.tradewindsfruit.com/garcinia ... teen-seeds
Zeer goede website en gegarandeerd vers!

Garcinia zaden zijn normaal gezien beschikbaar in de maanden juli / augustus. Degene die je met Kerstmis / Nieuwjaar in de winkels aantreft hebben er al enkele maanden koelkast opzitten + een eventuele kobaltbestraling. Daarvan kan je dus niks verwachten.

Schrijf je in voor de automatische notificatie wanneer de zaden beschikbaar komen en dan gelijk bestellen. Ze komen netjes ontkiemt bij je thuis aan :thumb_up:

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: Garcinia Mangostana

Berichtdoor margaretha op 27 maart 2017 22:01

Ik heb zelf de zaden meegenomen, na eerst te hebben genoten va de heeflijke vrucht.
Ze gaan snel kiemen maar groeien erg traag.
Ik heb ze in de kamer staan, al zo,n jaar of 5 denk ik.
Ze zijn nu ca 70cm hoog, en eentje nog maar 30cm.
Het is wel een boom met prachtig stevig blad.
Ik heb de pot voor de helft gevuld met hydrokorrels, en de rest is wat potgrond en klei door elkaar gemengd.
Een x per week gaat er een liter water in, om de 2 a 3 maanden krijgen ze wat voeding.
Ik heb lang getwijveld of het wel een mangistan was, want mijn kleinkinderen hadden de stikkers er afgepulkt. Maar anderhalf jaar terug had ik weer een verse pit in handen.
Deze ging groeien aan, en het zelfde blad.
Plaats voor nog een boompje heb ik niet dus deze jongeling heb ik weggegeven.
Helaas toch voor het raam geplaatst, waar hij al snel an de dorst was omgekomen.
Ik zal proberen een foto toe te voegen
Bijlagen
PSX_20170327_214044.jpg
PSX_20170327_214044.jpg (139.97 KiB) 6174 keer bekeken
margaretha
 
Berichten: 236
Geregistreerd: 02 mei 2010 14:41
7 bedankjes

Re: Garcinia Mangostana

Berichtdoor Nelson op 30 maart 2017 15:06

Bedankt voor de reacties. Ik heb me ingeschreven voor een notificatie op die website. Mooi exemplaar heb jij margaretha! Ja ze groeien inderdaad heel langzaam.
Nelson
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 feb 2017 15:27
0 bedankjes

Re: Garcinia Mangostana

Berichtdoor Nelson op 02 nov 2017 10:29

Dit is het resultaat van afgelopen 2 maanden.. Ik heb kokospotgrond gebruikt van de intratuin en er verder niet veel naar omgekeken. Nu viel het mij op dat sommige zaden een steeltje ontwikkelden en nooit blaadjes. Deze zijn zwart geworden. Misschien doe ik iets verkeerd. Er leven er nu nog 3/10.
IMG_7738.JPG
groen
IMG_7738.JPG (136.48 KiB) 5642 keer bekeken

IMG_7740.JPG
rood
IMG_7740.JPG (144.98 KiB) 5642 keer bekeken

IMG_7772.JPG
dood
IMG_7772.JPG (92.94 KiB) 5642 keer bekeken
Nelson
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 feb 2017 15:27
0 bedankjes

Re: Garcinia Mangostana

Berichtdoor Hansvdb op 02 nov 2017 19:23

Bij het Duitse flora-toskana.com/de kun je Mangostan boompjes kopen. Ze kosten 49 euro en worden je toegezonden. Volgens de website zijn ze momenteel "lieferbar". Ben je in één keer klaar.

Zelf heb ik er vorig jaar een paar Michelia Alba/Champaca boompjes gekocht die dit jaar weelderig gegroeid en gebloeid hebben.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten