CHIRIMOYA zelfbestuivend ??

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

CHIRIMOYA zelfbestuivend ??

Berichtdoor krista op 18 maart 2017 08:50

Ik ben nu in Spanje en wil een CHIRIMOYA boompje meenemen.
Weet iemand of deze zelfbesuivend zijn of moeten er mogelijk 2 meegenomen worden?
Kan op internet hierover niets vinden.
Opeen Spaanse site zal er ongetwijfeld iets over te vinden zijn maar helaas spreek ik deze taal niet.
Bij voorbaat dank voor antwoord
Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: CHIRIMOYA zelfbestuivend ??

Berichtdoor GeL op 18 maart 2017 12:37

Alhoewel de Annona cherimola (Cherimoya, niet Chirimoya) éénhuizig is heeft de plant dezelfde bevruchtingsproblemen als bvb. een Persea americana (avocado).
T.t.z., bloemen gaan eerst open als vrouwelijke bloemen voor iets meer dan een etmaal, daarna gaan diezelfde bloemen open als een mannelijke bloemen voor nog eens iets meer dan een etmaal, ik dacht 36 uur voor beide cycli. De bloemen bestuiven zichzelf dus niet, bepaalde insecten moeten daarvoor zorgen maar die bestaan alleen in het oorspronkelijke gebied van de Cherimoya.
Op kwekerijen worden het stuifmeel van mannelijke bloemen verzameld in een papieren zakje om er dan terug een etmaal later manueel (!) nieuwe vrouwelijke bloemen mee te bestuiven. Het stuifmeel blijft maar enkele uren goed.

Dus in het kort, één plant is voldoende maar manuele bestuiving is een must in onze contreien.

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: CHIRIMOYA zelfbestuivend ??

Berichtdoor krista op 19 maart 2017 09:57

Dank Michel
Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron