Nashi peer

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Nashi peer

Berichtdoor Hitch op 01 apr 2017 10:20

Weet er iemand of Nashi's geënt zijn op een onderstam of dat het natuurlijke bomen zijn?
Ik had er 5 staan maar heb wegens plaatsgebrek 4 stuks moeten verwijderen wat ik gedaan heb door ze af te zagen tot op zo'n 20-30 cm van de grond. De bomen maakten nieuwe scheuten aan, sommige uit het wortelgestel, sommige vanop de stam. Ik zou deze graag proberen te stekken maar dan wil ik de soortechtheid wel bewaren en niet met "iets" verwilderd zitten waar toch geen vruchten aankomen, vandaar mijn vraag.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Nashi peer

Berichtdoor Hansvdb op 02 apr 2017 16:54

Benaamde variëteiten van Nashi peer zijn altijd geënt op een onderstam. Als je de bomen onder de ent hebt afgezaagd dan ben je die soorten dus kwijt.
Wat je had kunnen doen is een perenboompje kopen en daar in juli - augustus knoppen van de gewenste soorten op oculeren. Dat gaat heel gemakkelijk en lukt vrijwel altijd. Je kunt op één boompje meerdere soorten enten.
Wat je ook kunt doen is in het voorjaar takjes van de gewenste soorten op zaailingen van peer of nashi enten. De onderstam moet dan actief zijn, uitlopen, de ent moet in rust zijn. Ook dat lukt vrijwel altijd. Het voordeel van enten in het voorjaar is dat je binnen een paar weken ziet of het gelukt is. De ent gaat dan uitlopen. Bij oculeren moet je tot het volgende jaar wachten. Nu is hetal te laat voor enten, dus je moet in ieder geval wachten tot volgend jaar voor er iets gaat groeien.

Of stekken lukt? Misschien, gewoon proberen. Echter, stekken van houtige gewassen gebeurt meestal in de herfst. Beworteling vindt dan het jaar daar op plaats (of niet natuurlijk). Oculeren/enten is de beste en zekerste optie.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten