Einde van zacht fruit....

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Einde van zacht fruit....

Berichtdoor danny2 op 03 sep 2017 19:34

Het ziet er niet rooskleurig uit...naderen we het einde van alle zacht fruit in onze tuinen.
De SUZUKI vlieg is aan een drastische en vooral dramatische optocht bezig.
Eerst de aardbeien, dan frambozen, kersen, aalbessen, braambessen,pruimen en perziken, nu volop druiven,
wellicht volgen de kiwi en de paw-paw.
Een onnozel, amper 3mm groot(klein) vliegje is er de oorzaak van dat ik meer rot fruit dan eetbaar heb.
Vanaf het moment dat de groene vruchten beginnen te verkleuren zijn ze op post, prikken er een gaatje in, leggen één tot drie eieren erin en zoeken een volgende vrucht. Na enkele dagen begint de aangetaste vrucht te rotten en krijgt een azijngeur....
Erger is het probleem WAT te doen met aangetast fruit, je kan het niet op de composthoop doen want daar komen de larven ook uit, doe je ze bij het GFT.... doe je de deksel open zie je ze eruit vliegen...

Sproeien is ook niet mogelijk daar ze slechts enkele dagen voor de oogst toeslaan....

Besluit....hopeloos
Bijlagen
IMG_3800mm.jpg
IMG_3800mm.jpg (146.12 KiB) 6016 keer bekeken
IMG_3801mm.jpg
IMG_3801mm.jpg (199.49 KiB) 6016 keer bekeken
IMG_3804mm.jpg
IMG_3804mm.jpg (240 KiB) 6016 keer bekeken
IMG_3805mm.jpg
IMG_3805mm.jpg (130.71 KiB) 6016 keer bekeken
IMG_3806mm.jpg
IMG_3806mm.jpg (147.97 KiB) 6016 keer bekeken
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Re: Einde van zacht fruit....

Berichtdoor p e t e r op 03 sep 2017 21:02

Dat klinkt niet goed.

Ik had er nog niet van gehoord.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Einde van zacht fruit....

Berichtdoor Yellow op 04 sep 2017 22:19

Danny, ik denk dat ik met hetzelfde probleem zit,maar ik wist niet wat het was. Maar bij mij in de serre zijn alle druiven ook aan het rotten en er hangt een raar geurtje in de serre.h oe ziet die vlieg er eigenlijk uit?
Groetjes
Jef
Yellow
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 21 apr 2010 20:08
Woonplaats: geel
21 bedankjes

Re: Einde van zacht fruit....

Berichtdoor danny2 op 05 sep 2017 19:25

Echt een azijngeur hier in de serre, wij eten de goede nog wel op.. helaas heb je af en toe ook een slechte in je mond....

Op de onderste foto's zie je het suzukivliegje, licht-bruin met fel oranje oogjes, doorschijnende vleugeltjes. De mannetjes zijn iets kleiner dan de wijfjes en hebben een zwarte vlek op hun vleugeltjes.
Af en toe ga ik eens met de gasbrander door de struiken om ze toch wat in toom te houden.

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Re: Einde van zacht fruit....

Berichtdoor yme op 05 sep 2017 22:09

Ik meende al een Drosophila te zien in de laatste foto.
Maar dan dus geen melanogaster!

Groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Einde van zacht fruit....

Berichtdoor Frans047 op 21 dec 2017 02:40

Beetje late reactie, maar als zachtfruit teler kan ik zeggen dat Drosophila suzukii een steeds groter probleem wordt en zo te zien heb je er inderdaad last van.

Wat wij doen is overrijpe vruchten meteen weghalen en niet laten liggen hier komen immers de nieuwe larve uit. Geïnfecteerde vruchten kun je het beste in een afgesloten ton met water doen, de larve komen dan van zelf boven drijven. Dit is het makkelijkst en belangrijkst om verder verspreiding te voorkomen. Wat we verder nog doen is monitoringsvallen plaatsen deze vangen aardig wat vliegen weg, wij gebruiken professionele vallen maar je kan een simpele rode pot met bovenin wat gaatjes gebruiken. Deze vul je met azijn, rode wijn, gist en veel suiker (wij gebruiken ingekochte mix). Chemisch spuiten heeft eigenlijk weinig zin ook voor ons aangezien de vliegen in alle stadia aanwezig zijn en ook in akkerranden, houtwallen en naburige percelen. Insectengaas helpt goed let wel op de juiste maaswijdte te gebruiken, de vliegen vliegen amper boven de 3m dus daar boven hoeft je eigenlijk geen net te hangen.

Mocht je nog vragen hebben laat maar weten, ik hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb.
Frans047
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 okt 2015 23:13
2 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten