Avocadoplant gaat dood HELP

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Avocadoplant gaat dood HELP

Berichtdoor Ruben K op 22 jan 2018 19:50

Beste Palmvrienden,

Sinds maart vorig jaar groeit mijn avocadoplant Teun lekker uit zijn pit, maar sinds ik hem 2 maand geleden heb laten overplaatsen door de bloemist gaat het bergafwaarts. Hij had toen ruim 20 bladeren (niet allemaal even mooi), maar deze vielen op een gegeven moment in rap tempo uit, totdat hij 2 weken geleden zijn laatste blad verloor. Inmiddels is het topje van de stam ook donker gaan kleuren en ben ik bang dat hij geen lang leven meer heeft. Heeft iemand een tip over wat ik nu het beste kan doen?

- Moet ik een stuk van het topje afsnoeien?
- Moet ik hem gewoon laten staan en hopen dat het vanzelf beter wordt?
- Is er misschien wortelrot en moet ik hem overzetten naar een andere pot? (de grond voelt niet heel vochtig)

Ik hoop op een goede tip!

Afbeelding
Afbeelding
Ruben K
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 22 jan 2018 19:34
0 bedankjes

Re: Avocadoplant gaat dood HELP

Berichtdoor rice op 22 jan 2018 22:17

Hallo,

links naar de foto's werken niet helaas.

Wat betreft je verhaal:
Avocado's zijn erg sterke planten al hebben ze wat moeite om onze winters te doorstaan.
Ik ga er overigens van uit dat de plant binnenshuis staat momenteel of..?
Ik heb zelf een aantal avocadoplanten die behoorlijk verwaarloosd worden en verder weinig aandacht behoeven. Zelfs nadat alle blad verloren is en er gesnoeid wordt is er goede kans dat ie in de zomer weer gewoon uitloopt.
Je zegt dat ie inmiddels alle blad kwijt is. Geen idee hoe nat de kluit is (wel gaten onderin de pot neem ik aan?) maar als deze niet nat is lijkt me dat ie wel kans op een doorstart heeft.
Ik zou de plant koel wegzetten (max 15c, mag ook 10c). Licht is nu niet zo belangrijk aangezien er geen blad meer aanzit. Door hem koel weg te zetten voorkom je dat ie gaat uitlopen, de plant gaat in rust.

Overpotten zal hem geen goed hebben gedaan denk ik..beter om dat te doen in de zomer als ie flink aan de groei is.

Mocht deze het niet redden..ze zijn erg makkelijk te kiemen en tamelijk onverwoestbaar als je weet waar de grens ligt:D
Ik heb een aantal exemplaren vorig seizoen bijna het hele jaar buiten laten staan, slechts in de winter in een pikdonkere schuur geschoven die vorstvrij is. In het voorjaar naar buiten en zijn gewoon verder gegaan waar ze gebleven waren. Exemplaren die binnenshuis overwinteren zie je worstelen.

Enne...in de zomer lekker naar buiten of zoveel mogelijk licht!

succes

Teun:)
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Avocadoplant gaat dood HELP

Berichtdoor Hansvdb op 23 jan 2018 18:09

Waarschijnlijk kon de titel van je bericht beter zijn: Avocadoplant is dood.

Je schrijft dat je de plant twee maanden geleden hebt laten overplanten, in een grotere pot neem ik aan. Tropische planten overplanten in het najaar is nooit een goed idee. De plant komt in een groter volume grond te staan dat langer nat blijft omdat in de eerste plaats er nauwelijks groei, en dus vochtopname is. In de tweede plaats is er meer vocht in een groter volume potgrond.
Gevolg, de wortels blijven te nat bij een te lage temperatuur. De plant groeit niet vanwege te weinig licht, en de wortels verrotten. Daardoor gaat de plant sterven en omdat er te veel vocht in de stengels en bladeren zit dat door de lage temperatuur en hoge luchtvochtigheid niet verdampt gaat hij niet verdrogen maar verrotten.
Avocado's hebben ook goed doorlatende grond nodig. Dat bereik je door fijn grind door het grondmengsel te mengen. Beter verplant je de volgende keer zelf en bijvoorbeeld in mei, niet in november.

Je zou kunnen proberen de plant uit de pot te halen, alle aarde er af spoelen en dode wortels wegknippen, maar ik denk dat het vergeefse moeite is. Zet hem maar weg op een niet te koud plekje en wie weet komt hij nog tot leven.
Waarschijnlijk is het beter om maar wat avocado's te halen bij de supermarkt, lekkere hapjes te maken van het vruchtvlees en de pitten te zaaien.
Avocado's worden hele grote bomen die hier in dit klimaat waarschijnlijk geen vrucht zullen dragen. Je hebt er ook meerdere nodig om bestuiving te krijgen. Lees dit artikel: https: //nl.wikipedia.org/wiki/Avocado

Jammer als hij dood is, maar niet echt een ramp.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Avocadoplant gaat dood HELP

Berichtdoor sarie op 26 jun 2021 20:32

Hallo,

Ik heb zelf een avocadoplant geplant en toen hij al een boompje was stond hij voor ons grote raam. Het ging er niet zo goed mee, zijn blaadjes werden alsmaar bruiner en ik deed er onderzoek naar en vond op een site dat hij niet te direct zonlicht mocht hebben. Dus nu staat hij in het midden van onze woonkamer. Eerst dacht ik dat het er beter mee ging maar nu verfrommelen zijn blaadjes op tot kleine rolletjes.

Help me alstublieft om hem te redden.
(Moest het interresant zijn om hem te redden: We hebben hem niet in het najaar geplant, hij is 55 cm groot en hij heeft alleen nog maar vanboven blaadjes, nog maar 8 opgekrulde blaadjes)

Alvast bedankt
Groetjes Sarie
sarie
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 26 jun 2021 19:32
0 bedankjes

Re: Avocadoplant gaat dood HELP

Berichtdoor p e t e r op 01 jul 2021 13:01

Avocado en mango worden soms bestraald om de houdbaarheid te garanderen en de rijping te sturen.
Dat bestralen gebeurt door een radioactieve bron voorbij het voedsel te halen. De vrucht zelf is niet blijvend radioactief, enkel de straling is er tegen en doorheen gegaan. Die bron kan bestaan uit Kobalt of andere.

Het effect op de kiem is dan een genetische verandering of vernietiging van de kiemkracht .
Door deze bestraling sterven sommige avocado planten voortijdig of en worden ze niet hoger worden dan 1 meter.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Avocadoplant gaat dood HELP

Berichtdoor Rob op 01 jul 2021 23:47

Weinig ervaring met avocado maar wel mango.
Mijn gevoel zegt me dat ie mogelijk
- meer licht en warmte nodig heeft
- te nat staat (dichte pot?)
- kraanwater krijgt ipv regenwater

Check hem ook ff op ongedierte.

Het bestralen is wel een ding ja: ik heb mijn mango's ook nooit boven de 50 cm gekregen - door die bestraling legden ze elke keer het loodje.
Zelfs bio-avocado's en bio-mango's zijn meestal evengoed bestraalt voor transport dus dat is ook niet atijd een optie.
Beste is verse, zelf geplukte pit meenemen van vacantie of iets dergelijks om zeker te zijn dat ie niet is bestraald..

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes


Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten