Abiu, Pouteria caimito of yellow star apple vraag.

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Abiu, Pouteria caimito of yellow star apple vraag.

Berichtdoor Koentje op 17 maart 2018 09:16

Hoi allemaal,

Na afgelopen zomer in Australiƫ te zijn geweest, ben ik verliefd geworden op veel te veel tropisch fruit wat hier in Nederland helaas niet te vinden is.
Natuurlijk ben ik zo dom geweest om op voorhand te denken dat zaden de grens niet over mogen en dit op de laatste dag pas te controleren en dus niets meer te kunnen verzamelen...
Mijn vraag aan jullie is: Heeft er iemand ervaring met de Pouteria caimito en/of weet iemand toevallig waarvan hier verse zaden/vruchten te verkrijgen zijn? Ik heb ondertussen wel wat sites gevonden waar ze te krijgen zijn, met de reactie dat deze zaden al heel lang in het magazijn liggen.
Helaas is er op het forum niets te vinden over deze overheerlijke en bizarre snack. Ook het internet is nogal summier over deze specifieke soort.

Alvast bedankt!
Koentje
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 jun 2012 17:05
0 bedankjes

Re: Abiu, Pouteria caimito of yellow star apple vraag.

Berichtdoor Hansvdb op 17 maart 2018 15:53

De Pouteria caimito hoort bij de familie van de Sapotaceae, net als de Sapotilla (Manilkara zapota). De vrucht ziet er ook hetzelfde uit. Smaakt de vrucht enigszins dropachtig?
Zelf heb ik een Sapotilla boompje, lang geleden eens gezaaid, dus Sapotilla fruit is hier wel te krijgen. Je zou eens kunnen kijken in tropische winkels.

P1010327a.JPG
P1010327a.JPG (176.23 KiB) 4103 keer bekeken
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Abiu, Pouteria caimito of yellow star apple vraag.

Berichtdoor Koentje op 17 maart 2018 18:40

Dat ziet er hoopvol uit!
De vrucht smaakt helemaal niet dropachtig, eerder naar caramel en vanille dan naar iets anders dat herkenbaar is.
Toevallig vandaag nog bij een groenteboer geweest waar ik meer tropische vruchten zag liggen. Hij gaat voor me bellen om te kijken wat hij van m'n lijstje kan bestellen.
Koentje
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 18 jun 2012 17:05
0 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten