Wat is de echte Surinaamse Kers?

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Wat is de echte Surinaamse Kers?

Berichtdoor Hansvdb op 24 maart 2018 11:25

Wie op Google naar "Surinaamse Kers" zoekt vindt artikelen, ook Wikipedia waar de Eugenia uniflora wordt beschreven.

Pitanga1.jpg
Pitanga1.jpg (84.49 KiB) 7693 keer bekeken

Nu heb ik een aantal jaren in Suriname gewoond en het leek mij wel leuk om er een te hebben, dus heb eens een boompje gekocht. Toen ik er zo naar keek begon twijfel op te komen. Het was niet zoals ik mij de Surinaamse kers herinnerde. Ik ben wat verder gaan zoeken en kwam toen uit bij de Malpighia emarginata, ook wel Acerola, Barbadoskers of West-Indische Kers genoemd.

Malpighia.jpg
Malpighia.jpg (91.49 KiB) 7693 keer bekeken

Eugenia bloeit wit en Malpighia roze.

Het was moeilijk om er een te vinden, maar een Duits bedrijf kon hem leveren. Inmiddels heeft hij gebloeid en vrucht gedragen en het zag er uit en het smaakte als de Surinaamse Kers zoals ik die in Suriname in mijn tuin heb gehad. De Eugenia kan ik mij niet herinneren ooit gezien te hebben in Suriname, maar dat kan aan mij liggen.

Is er iemand die kennis heeft van de Surinaamse kers en mijn vermoedens dat iedereen, inclusief Wikipedia het fout heeft door de Eugenia Surinaamse Kers te noemen, of zijn Surinamers de enigen die een andere soort Surinaamse kers noemen dan de rest van de wereld?
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Wat is de echte Surinaamse Kers?

Berichtdoor Greener op 24 maart 2018 20:34

Dat laatste zou best wel eens kunnen kloppen.
Kijk maar eens naar de Gunnera Manicata vs Tinctoria.
Als je je daar in verdiept heb je zo’n identiek “probleem”.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Wat is de echte Surinaamse Kers?

Berichtdoor Hansvdb op 25 maart 2018 09:51

@ Greener: Bij de Gunnerasoorten die je noemde gaat het om twee soorten uit hetzelfde geslacht die erg op elkaar lijken. Dat kan verwarring geven. Sommige botanisten behoren tot de splitters en geven elke variëteit die maar iets afwijkt een aparte naam. Anderen behoren tot de joiners en vegen alles bij elkaar. Misschien dat bij de Gunnera splitters aan het werk zijn geweest.
Bij die Surinaamse- en West-Indische kers zijn het niet alleen twee verschillende geslachten, maar ook twee verschillende families, de Malpighiaceae versus de Myrtaceae. Dat maakt het nog merkwaardiger. De verwarring is natuurlijk ontstaan doordat Europese kolonisten planten namen gaven van Europese soorten waar ze hen aan deden denken. Dan kunnen verschillende soorten wel eens dezelfde naam krijgen.

In Suriname had ik de plant gekocht bij de Cultuurtuin. Dat is een combinatie van botanische tuin, onderzoeksinstituut en tuincentrum voor nuttige planten. Daar zullen ze toch wel weten wat ze in huis hebben. Suriname is overigens ook een West-Indisch land, dus niet zo vreemd dat daar de West-Indische kers groeit.
De Surinaamse kers, de Pitanga, komt meer in Brazilië voor lijkt het. Suriname grenst aan Brazilië.

Het blijft merkwaardig maar als mijn Acerola dit jaar weer vrucht draagt dan ben ik tevreden. Hij heeft al uitbundig gebloeid, maar geen bijen op zolder, de overwinteringsplaats, dus geen vruchten. De Pitanga, de zogenaamde Surinaamse Kers, heeft eind van de zomer vorig jaar een paar bloemetjes geproduceerd maar geen vrucht. Dit jaar misschien beter, dan kan ik het verschil ook proeven.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Wat is de echte Surinaamse Kers?

Berichtdoor prutser 2 op 25 maart 2018 23:26

hallo, ik kom ook regelmatig in suriname, heb daar ook een tuin, en heb er fruit boompjes geplant, ook de Surinaamse kers, er zijn 2 soorten, de Latijnse namen weet ik niet, maar de een heeft een ronde pit ,en de andere een ster pit, heb ook hier geprobeerd ,maar lukte niet, wel de granaat appel , en die heeft ook deze winter ( zonder bij verwarming ) in koude kas de winter overleefd, ( loopt weer uit )maar die kers ging wel dood , kon dus niet veel kou verdragen, M,V,G, paul
prutser 2
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 11 nov 2011 23:53
Woonplaats: krommenie/zaanstad
23 bedankjes

Re: Wat is de echte Surinaamse Kers?

Berichtdoor Hansvdb op 26 maart 2018 08:48

@ Paul: De plant die ik als de Surinaamse Kers ken is die met de stervormige pit. De Acerola. De plant met de ronde pit zal dan wel die andere zijn, de Pitanga, maar daar heb ik nooit vruchten aan gehad.

De kers met de stervormige pit, de Acerola, zet ik binnen op een lichte plaats in huis en daar bloeit hij al weer. De andere, de Pitanga, blijft in de kas die alleen verwarmd wordt als het vriest. De laagste temperatuur was rond het vriespunt en dat heeft hij overleeft. Wel heeft hij alle bladeren laten vallen.

In ieder geval begrijp ik dat er dus twee soorten tropische planten zijn die allebei oranjerode kers-achtige vruchtjes geven waarvan de ene Surinaamse, en de andere West-Indische Kers wordt genoemd. Het lijkt dat de Pitanga wat minder tropisch is dan de Acerola en ook een wat groter verspreidingsgebied heeft.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Wat is de echte Surinaamse Kers?

Berichtdoor Greener op 27 maart 2018 18:01

Hansvdb schreef:@ Greener: Bij de Gunnerasoorten die je noemde gaat het om twee soorten uit hetzelfde geslacht die erg op elkaar lijken. Dat kan verwarring geven. Sommige botanisten behoren tot de splitters en geven elke variëteit die maar iets afwijkt een aparte naam. Anderen behoren tot de joiners en vegen alles bij elkaar. Misschien dat bij de Gunnera splitters aan het werk zijn geweest.
Bij die Surinaamse- en West-Indische kers zijn het niet alleen twee verschillende geslachten, maar ook twee verschillende families, de Malpighiaceae versus de Myrtaceae. Dat maakt het nog merkwaardiger. De verwarring is natuurlijk ontstaan doordat Europese kolonisten planten namen gaven van Europese soorten waar ze hen aan deden denken. Dan kunnen verschillende soorten wel eens dezelfde naam krijgen.

In Suriname had ik de plant gekocht bij de Cultuurtuin. Dat is een combinatie van botanische tuin, onderzoeksinstituut en tuincentrum voor nuttige planten. Daar zullen ze toch wel weten wat ze in huis hebben. Suriname is overigens ook een West-Indisch land, dus niet zo vreemd dat daar de West-Indische kers groeit.
De Surinaamse kers, de Pitanga, komt meer in Brazilië voor lijkt het. Suriname grenst aan Brazilië.

Het blijft merkwaardig maar als mijn Acerola dit jaar weer vrucht draagt dan ben ik tevreden. Hij heeft al uitbundig gebloeid, maar geen bijen op zolder, de overwinteringsplaats, dus geen vruchten. De Pitanga, de zogenaamde Surinaamse Kers, heeft eind van de zomer vorig jaar een paar bloemetjes geproduceerd maar geen vrucht. Dit jaar misschien beter, dan kan ik het verschil ook proeven.


Geen joiners en geen splitters. Complete landen waar de twee naamkaarten zijn verwisseld ;)

Maar over je Surinaamse Kers, snap ik het nu goed dat je op zoek bent naar de benaming die de bevolking eraan heeft gegeven gezien je de Latijnse benaming reeds hebt?
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Wat is de echte Surinaamse Kers?

Berichtdoor Hansvdb op 27 maart 2018 18:49

@ Greener: Wat mij verbaasde was dat wat Surinaamse Kers werd genoemd niet de plant was die ik als zodanig kende. Dat bleek dus de West-Indische Kers te zijn. Prutser hier boven heeft mij er over ingelicht dat hij in Suriname twee soorten kent die kers genoemd worden.

Wat mij betreft is het probleem opgelost. Er zijn twee soorten planten die allebei in de tropen gekweekt worden en kers worden genoemd. Ik ben blij dat ik de mij bekende soort heb kunnen vinden en dat hij vrucht draagt en smaakt zoals ik mij herinner. Voortaan weet ik waar ik op moet letten.
Vreeken in Dordrecht bijvoorbeeld, biedt de Pitanga als Surinaamse Kers aan. Eerst dacht ik dat hij zich vergiste, maar toen bleek dat iedereen die soort de Surinaamse Kers noemt moest ik accepteren dat ik degene was die zich vergiste.
In ieder geval, bedankt voor de reacties.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Wat is de echte Surinaamse Kers?

Berichtdoor danny2 op 27 maart 2018 19:23

Hoi, ik heb ook beide soorten hier. Destijds de Pitanga als Surinaamse kers gekocht in Madeira, 2 kleine plantjes van 30cm hoog(2007). Deze bloeien beide sinds 3jaar maar vruchten heb ik nog niet gehad. Hier overwinteren deze ook in de kap zonder verwarming, verliezen al hun blad, bloeien en krijgen dan nieuw blad.
Wat Acerola betreft heb ik ook 2 plantjes, destijds van Andrews garden gekocht tijdens de beurs in Canna-Banana, ze zijn nu 7jaar oud maar heel moeilijke groeiers, overwinter ze in de veranda bij een min van 6°. Ene verliest elk jaar bijna alle blad de andere slechts een beetje, ze staan nochtans naast elkaar....
Bloemen heb ik er nog niet aan gehad....
Het antwoord op je eigenlijke vraag moet ik ook schuldig blijven, bij mij is het Pitanga en Acerola...

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Re: Wat is de echte Surinaamse Kers?

Berichtdoor Hansvdb op 28 maart 2018 09:04

@ Danny: Vreemd dat de Acerola nog steeds niet heeft gebloeid. Als ik het goed begrijp laat je hem gewoon buiten staan in de winter (op de veranda) bij vriezend weer. Ik dacht, tropische plant, veel moeite gekost om hem te krijgen, daar neem ik geen risico mee, dus naar binnen.
Afgelopen maanden is hij (onbedoeld) wat aan de droge kant gehouden, het blad begon al te vallen. Toen ik weer ruim water gaf begon hij rijkelijk te bloeien. In de zomer staat hij in een kas en daar heeft hij, zoals eerder gezegd, rijk gebloeid en iets minder rijk vrucht gedragen. Plant heeft blijkbaar toch wel tropische omstandigheden nodig voor bloei en vruchtzetting.

Succes met je planten.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Wat is de echte Surinaamse Kers?

Berichtdoor danny2 op 28 maart 2018 13:05

Dat lees je verkeerd, ze staan in de veranda in de winter, in de zomer buiten.

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten