Citrus en sinaasappel

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Citrus

Berichtdoor Bonne op 05 okt 2019 15:50

Zomer 2019 voorbij en heeft deze citrus niet gebloeid. Ziet er volgens mij wel goed en gezond uit
2 vraagjes eigenlijk

1. Wanneer zet je deze binnen?
2. Tot hoever terugspoelen straks? Ook ivm vrucht.
Bijlagen
FB_IMG_1570283111892.jpg
FB_IMG_1570283111892.jpg (73.86 KiB) 6549 keer bekeken
FB_IMG_1570283116613.jpg
FB_IMG_1570283116613.jpg (82.75 KiB) 6549 keer bekeken
Bonne
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 17 feb 2016 00:28
Woonplaats: Maastricht
103 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor Jozef op 06 okt 2019 08:12

Ik wacht tot de eerste nachtvorst. Dan zet ik deze onder een afdak. Vanaf -5 maak ik het afdak dicht en gaat er een kacheltje in. Een collega heeft deze vorig jaar buiten gelaten en beweerde dat deze ongeschonden door de winter is gekomen. Veel geluk gehad denk ik.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor Dennis_S op 06 okt 2019 12:12

Die van mij staat in principe ook de hele winter buiten, behalve als het vriest. Dat betekent dat ik de plant naar binnen schuif bij vorst en naar buiten bij dooi. Bij langere perioden van vorst blijft ie dus binnen staan in een koude, pikdonkere garage. Ik vind zelf dat ze zo het allermooiste blijven, maar of elke citrus daar zo op reageert durf ik niet te stellen. DIer van mij bloeit nooit, behalve twee schamele bloemknoppen vorig jaar nadat ik m ingrijpend had gesnoeid. Daarvoor in de 25 jaar ongeveer dat ik hem heb nog nooit gebloeid. Is een zelfgezxaaid exemplaar.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor batdah op 06 okt 2019 13:25

Ik deed ze de laatste jaren begin oktober in de ongestookte kas, met de deur open(omdat we dan meestal voor langere tijd naar portugal vertrokken)
Als we dan terugkwamen zo eind november begin december ging de verwarming aan en werd de kas meegestookt met onze woning. Er zat een heteluchtgordijn in de kas en een grote radiator, kas was 15m2 en 2.80 m hoog, kas was geschikt voor tropische planten en vaak te warm voor kuipplanten.

Ik had 2 geënte exemplaren welke eigenlijk altijd vol bloemen zaten, ik snoeide de planten rond(bolvorm)
In januari kregen ze meestal de eerste dosis osmocote en in juni werd als dat nodig was de grond vervangen en wortels gesnoeid, ook bovengronds weer gesnoeid in bolvorm. Planten kregen de 2 de dosis osmocote.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor Dennis_S op 06 okt 2019 15:09

Batdah, bloeiden ze dan weer op de scheuten die dat voorjaar na het snoeien weer tevoorschijn kwamen?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor batdah op 06 okt 2019 19:20

Dennis,
Bloei verschijnt aan de halfverhoutte basis van de scheuten die eerder gevormd zijn, scheuten van het voorjaar bloeien meestal de eerste herfst/winter volgend voorjaar...
Soms bloeien de toppen ook wel maar die zijn vaak te slap om vrucht te dragen, ik kortte daarom alles in, globaal meestal met eenderde.


Hier verschijnen ook al bloemen op hout van het lopende seizoen , maar dat is anders..net als de snoei die hier vooral uitdunnen tot doel heeft..de snoei kan hier uiteraard veel rigoreuzer, schot van 1,5 tot 2 m1 na forse snoei is heel normaal..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor luc op 09 okt 2019 20:18

Dennis_S schreef:Die van mij staat in principe ook de hele winter buiten, behalve als het vriest. Dat betekent dat ik de plant naar binnen schuif bij vorst en naar buiten bij dooi. Bij langere perioden van vorst blijft ie dus binnen staan in een koude, pikdonkere garage. Ik vind zelf dat ze zo het allermooiste blijven, maar of elke citrus daar zo op reageert durf ik niet te stellen. DIer van mij bloeit nooit, behalve twee schamele bloemknoppen vorig jaar nadat ik m ingrijpend had gesnoeid. Daarvoor in de 25 jaar ongeveer dat ik hem heb nog nooit gebloeid. Is een zelfgezxaaid exemplaar.

Zelfgezaaide citrussen bloeien heel moeilijk tot niet
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor Dennis_S op 09 okt 2019 22:19

luc schreef:
Dennis_S schreef:Die van mij staat in principe ook de hele winter buiten, behalve als het vriest. Dat betekent dat ik de plant naar binnen schuif bij vorst en naar buiten bij dooi. Bij langere perioden van vorst blijft ie dus binnen staan in een koude, pikdonkere garage. Ik vind zelf dat ze zo het allermooiste blijven, maar of elke citrus daar zo op reageert durf ik niet te stellen. DIer van mij bloeit nooit, behalve twee schamele bloemknoppen vorig jaar nadat ik m ingrijpend had gesnoeid. Daarvoor in de 25 jaar ongeveer dat ik hem heb nog nooit gebloeid. Is een zelfgezxaaid exemplaar.

Zelfgezaaide citrussen bloeien heel moeilijk tot niet


Haha, echt niet? Je meeeeent het? Geintje hoor, het is inderdaad maar schamel gesteld met de bloei. Gelukkig ben ik ook erg gecharmeerd van de structuur en vorm van een oude citrus. Dus hij mag blijven, ook zonder bloei!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor RobertR op 30 okt 2019 00:13

Heeft iemand ervaring met onthard water ( water ontharder) en citrussen?

En slootwater van rijkelijk bemeste weilanden met koeien?

Als je moet kiezen, welke?
RobertR
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 15 sep 2019 12:03
Woonplaats: Raamsdonk
2 bedankjes

Re: Citrus

Berichtdoor batdah op 30 okt 2019 18:18

Ik zou voor slootwater gaan, hoef je minder te mesten.
En dat water zal ook enigsins zuurder zijn, wat beter is voor citrus.

Hier in Pt hebben we heel zacht water, het voordeel is dat de potten niet verzilten, groene planten minder stikstofrijke plantenvoeding nodig hebben en minder vaak nieuw substraat.
Voorbeeld onze Monstera, anderhalf jaar geleden geplant als zaailing. Nog alle bladeren intact, zelfs de jeugdbladeren zonder dorre randen. In Breda kregen de oudere bladeren na verloop van tijd dorre randen..daar hadden we heel hard water.waardoor zout gevoelige planten na enige tijd problemen kregen met bladranden en bladkleur(Calathea,Ctenanthe,Philodendron,Rhododendron,Sparmannia)...planten zijn hier diepgroen van kleur ook degenen die geen voeding krijgen..ons leidingwater is wel behandeld zodat het niet lekker is om zo te drinken maar nooit kalkaanslag op de kranen, de waterkoker en in bloemenvazen..dat was in Nederland wel anders...na 3 dagen douchen waren onze zwarte tegels toe aan ontkalker.

Ps om je hoofdvraag te beantwoorden....ik heb hier een half jaar geleden 10 citrus bomen aangeschaft welke nog in pot staan te wachten....ze hebben alleen zacht ledingwater gekregen en nog geen osmocote..het blad is diepgroen zonder de bekende gebreksverschijnselen waar citrus normaal last van krijgt(ijzergebrek,mangaangebrek) debomen werden om de de dag aangegoten.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten