Verpoten citrus Curafora

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Verpoten citrus Curafora

Berichtdoor krista op 21 mei 2019 17:19

Omdat wij gaan verhuizen naar een apartement met 2 grote zonzijde balkons kan ik mijn citrusboompjes meenemen omdat deze reeds in potten staan. Echter in mijn tuin staat een 6 jaar geleden gekochte Curafora een beperkte winterharde citrus, die dit jaar voor het eerst vol met bloesem zit.
Ook deze wil ik graag meenemen en ze als kuipplant verder willen behouden. Het verhuizen zal nog wel 3 a 4 maanden duren.
Iemand idee hoe ik dit het beste kan aanpakken. Ik kom nog wel eens in Spanje in het citrus gebied
Dan zie ik dat het snoeien eind januari en half februari is. Soms zitten er nog niet geplukte vruchten in maar vaak ook al de nieuwe bloesem. Zelf heb ik het idee dat de beste tijd na de oogst is maar mogelijk is dit voor mij te vroeg. Wat zou een oplossing zijn als de boom nog half rijpe vruchten heeft
Ik wacht antwoord af,
Dank alvast, Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Verpoten citrus Curafora

Berichtdoor Hansvdb op 22 mei 2019 16:25

Waarschijnlijk is het het beste om de plant maar zo snel mogelijk uit de grond te halen en in een container te planten waar je hem op je balkon in wil zetten. Het mooiste zou zijn een grote terracotta pot. Momenteel zijn de groeiomstandigheden heel gunstig en zal de plant zich snel herstellen van het verplanten.
Je steekt met een spade rondom de stam een ruime kluit uit en wipt de plant uit de grond. Dat er wortels worden afgestoken is niet zo erg. In de pot zullen er zich nieuwe fijnere wortels vormen die goed in staat zullen zijn voedsel en vocht op te nemen.
Verwijder de losse grond, vooral aan de bovenkant, maar probeer de kluit in stand te houden. Maak van tevoren een voedzaam goed doorlatend grondmengsel klaar waarmee je de kluit aanvult in de pot.
Na het verplanten water geven en de eerste weken de plant op een beschaduwde plaats zetten. Ook de eerste tijd de plant regelmatig bestuiven met een sproeier om het verlies aan vochtopnamecapaciteit te compenseren.
Na ongeveer twee weken zal de plant wel voldoende hersteld zijn en kan hij weer in de zon.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Verpoten citrus Curafora

Berichtdoor krista op 01 jun 2019 21:32

Wel wat laat, maar bedankt voor je reactie.
Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron