Vijgenboom verpotten

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Vijgenboom verpotten

Berichtdoor Benneke op 17 apr 2009 17:59

Hoi iedereen,

Ik heb in de Pelckmans een mooi plantje ervan gekocht, nu uit wat bestaat best de bodem?
Ik lees op een website dat je hem op een bodem van rijnzand moet zetten en dan vermengen met potgrond. Ook kunstmatige mest toedienen . Klopt dat?
Of zijn er mensen met andere ervaringen?
Avatar gebruiker
Benneke
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 05 okt 2008 19:37
Woonplaats: Vosselaar
5 bedankjes

Re: Vijgenboom verpotten

Berichtdoor Christophe op 17 apr 2009 18:39

Hoi Ben,

De vijgenboom is een typische zuiderse plant, dus de bodem een beetje 'nabootsen' kan absoluut geen kwaad. Om de boom in rijnzand te planten, daar heb ik nog niet van gehoord. Wel zullen ze van kalk houden, een zonnige standplaats en goed drainerende bodem. Bij druivelaars moet je 'kiezels' in de grond mengen, maar ik weet niet of dit voor de vijgenboom ook interessant is ... :?

Ik ben niet zo'n voorstander van kunstmest zoals roze of blauwe korrel of zo. Planten komen er achteraf soms misvormt uit.

Maar dit zijn eigenlijk zowat algemene tips. Met de vijgenboom heb ik nog geen ervaring, maar dit zal in de toekomst zeker veranderen. ;)

Ben je in Merksplas of in Lommel geweest?

Grtz,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Vijgenboom verpotten

Berichtdoor Benneke op 17 apr 2009 20:31

Hoi Christophe,

Wel ik ben in merksplas geweest, ze hadden er een ruim aanbod van.
Moeilijk om me in te houden. Morgen ga ik in mijn tuin mn bananenplant planten in de volle grond.
Hopelijk gaat ie niet kapot.
Maar goed ik zal eens zien wat ik kan doen voor die vijgenboom. Ik kijk er al naar uit :D
Avatar gebruiker
Benneke
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 05 okt 2008 19:37
Woonplaats: Vosselaar
5 bedankjes

Re: Vijgenboom verpotten

Berichtdoor Christophe op 17 apr 2009 20:44

Welke bananenplant heb je gekocht? Ook een Musa basjoo? Deze zijn vrij sterk hoor, en eens ze wortel hebben, en voldoende licht/mest, dan gaan ze snel! ;)

Let op dat bananenplanten vaak zijscheuten aanmaken. Ze woekeren niet zoals bv. bamboe, maar als je niet wilt dat hij te groot wordt, kan je beter een rizoombegrenzer zetten ;)

Grtz,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Vijgenboom verpotten

Berichtdoor Benneke op 17 apr 2009 21:22

Wel ik heb een musa banana. Ik heb daar eens zeer veel scheuten van gehad. Maar ik was te laat om ze in te pakken in de winter. Spijtige zaak maar dit zal me niet meer overkomen.
Avatar gebruiker
Benneke
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 05 okt 2008 19:37
Woonplaats: Vosselaar
5 bedankjes

Re: Vijgenboom verpotten

Berichtdoor Christiaan op 15 jun 2009 17:20

Hallo Ben

Waarom de vijgenboom verpotten en hem niet in volle grond planten? Ik heb reeds jaren een vijgenboom geplant in volle grond en deze heeft reeds elke winter goed doorstaan. De opbrengst van vijgen hangt een beetje af van hoe zonnig de zomer is natuurlijk. Persoonlijk denk ik dat het overplanten in volle grond enkel maar voordelen biedt tegenover in een pot.
m.v.g.
Chris
Christiaan
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 10 apr 2009 20:39
0 bedankjes

Re: Vijgenboom verpotten

Berichtdoor hetzotteke op 24 aug 2009 23:00

Christiaan schreef:Hallo Ben

Waarom de vijgenboom verpotten en hem niet in volle grond planten? Ik heb reeds jaren een vijgenboom geplant in volle grond en deze heeft reeds elke winter goed doorstaan. De opbrengst van vijgen hangt een beetje af van hoe zonnig de zomer is natuurlijk. Persoonlijk denk ik dat het overplanten in volle grond enkel maar voordelen biedt tegenover in een pot.
m.v.g.
Chris


Zijn er zo nog members hier die een vijgenboom in volle grond laten overwinteren?
Dit is zo één van de zaken die echt wel op mijn verlanglijstje staan... een vijgenboom en een lekker dikke olijfboom.
Wat de bodem betreft zou ik geneigd zijn potgrond met lavagruis te mengen en mss wel een heuveltje maken?
hetzotteke
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 09 aug 2009 23:08
Woonplaats: Gistel, Belgie
0 bedankjes

Re: Vijgenboom verpotten

Berichtdoor Christophe op 25 aug 2009 00:19

Ik zie ze vaak in de volle grond staan, maar heb er verder geen ervaring mee. Mocht je het proberen, laat ons het resultaat dan even weten ;)

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Vijgenboom verpotten

Berichtdoor p e t e r op 25 aug 2009 23:18

Hoi,

Deze winter zijn bij ons (-18) de meeste vijgenbomen tot op de grond ingevrozen.

Bij mij zijn ze alle 6 terug opgeschoten waarvan er een nu terug aan de meter hoogte zit.

Ze dragen allen vijgjes maar zijn nu maar een goeie kers groot. Enkel aan de vijgeboom in pot die vorstvrij overwinterd is staan nu grotere vijgen.


Peter
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Vijgenboom verpotten

Berichtdoor Pietn op 26 okt 2009 16:54

Heb gisteren voor een prikje nog een vijgenboompje kunnen op de kop tikken.
Kan deze nog uitgeplant worden buiten deze winter of is ie niet zo winterhard?
groeten Pietn
Pietn
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 19 mei 2009 23:37
Woonplaats: Marke
7 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten