Kiwi gold, Hayward, Jenny bestuiven en enten.

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Kiwi gold, Hayward, Jenny bestuiven en enten.

Berichtdoor RobertR op 19 sep 2019 22:44

In onze nieuwe tuin willen we graag kiwi gaan planten. Over de pergola mogen een 2-3 tal soorten groeien en bloeien. Nu hebben wij een Jenny maar deze is pas een half jaar oud ( cadeau gekregen) is de Jenny te gebruiken als bestuiver voor de Hayward en de Gold? Of dient er toch echt een Atlas bijgeplaatst te worden? Eventueel nog een alternatief voor de Atlas?

Hiernaast zou ik op de Jenny willen enten van een andere struik ( Hayward) die reeds bloeit en een Solari willen toevoegen. iemand ervaring hiermee en tips?

Alvast dank.

Mvg Robert
RobertR
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 15 sep 2019 12:03
Woonplaats: Raamsdonk
2 bedankjes

Re: Kiwi gold, Hayward, Jenny bestuiven en enten.

Berichtdoor p e t e r op 20 sep 2019 15:42

Ik heb op en onder de carpoort ook 3 soorten staan. Dit is na 12 jaar toch wel voldoende.
Jenny kan inderdaad de bestuiving doen al zal de atlas wat meer stuifmeel produceren.

Met enten heb ik geen ervaring.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Kiwi gold, Hayward, Jenny bestuiven en enten.

Berichtdoor batdah op 21 sep 2019 03:16

Voor goede vruchtzettig heeft Jenny ook een bestuiver nodig (als bestuiver is ze imho ongeschikt)
Ik denk dat je voor bestuiving met Atlas beter af bent. Ook voor de bestuiving van kiwibessen.
Ik heb Jenny destijds daarom gerooid.
Jenny was niet de oplossing om geen man te hoeven aanplanten.

Ps wat ga je met al dat fruit doen?
De reden dat wij hier geen kiwi meer aanplanten is dat er zo veel vruchten aan een plant komen dat we dat met de hele straat nog niet wegkrijgen en dat ze zeer veel ruimte nodig hebben.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Kiwi gold, Hayward, Jenny bestuiven en enten.

Berichtdoor RobertR op 21 sep 2019 15:23

Dank voor jullie reactie.

Gaan we toch een Atlas toevoegen.

Ik heb gelezen dat ze inderdaad echt groot kunnen worden daarom wilde ik op 1 of 2 planten een 2de soorten enten om het zo iets minder groot te houden.
Als er fruit aankomt en het zou echt veel worden delen we ze wel uit op de sportclub als gezond alternatief of op school met een activiteit.

De gekregen Jenny geven we natuurlijk een kans.

Iemand ervaring met Enten?
RobertR
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 15 sep 2019 12:03
Woonplaats: Raamsdonk
2 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten