Citrus limon 'Rosso'

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Citrus limon 'Rosso'

Berichtdoor dest_planten op 24 aug 2008 21:53

Hoi,

Ik ben op zoek naar een Citrus limon 'Rosso'. Dit zou een citroenboom zijn waaraan rode citroenen komen. Wie kan mij helpen ?

Groeten,

Stefan
Bijlagen
rode citroen.JPG
rode citroen.JPG (26.05 KiB) 7418 keer bekeken
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Citrus limon 'Rosso'

Berichtdoor Christophe op 25 aug 2008 13:39

Ik moet je zeggen dat ik hier nog nooit van gehoord heb, maar het best een mooie boom vind. Bij http://www.pelckmans.net in Merksplas vind je mooie en vaak ook zeldzame planten. Voor dit, en natuurlijk ook voor zijn goedkope prijzen staat dit tuincentrum bekend. Er zou ook een vestiging in Lommel zijn. Schijnt heel mooi te zijn, met twee verdiepingen zelfs!

Wat ik ooit heb geprobeerd is een zaadje van een gewone citroen in de grond te steken. Tot mijn verbazing lukte dit erg goed! Dus als je de vrucht vind, kan je ze alvast proberen zaaien. ;)

Groeten,
Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Citrus limon 'Rosso'

Berichtdoor Toon op 25 aug 2008 19:36

hallo,

je kan de bloedcitroen vinden in exotica in herenthout. ze hebben daar ook een bloedclementine maar ik weet niet of ze deze altijd hebben. het is echt een prachtige vrucht vind ik omdat het iets is dat je niet altijd ziet. de vruchten lijken op een gewone citrus alleen zien ze rood of licht roos. het hangt natuurlijk van vrucht tot vrucht af.

groetjes
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 26 dec 2008 18:50, in totaal 2 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Citrus limon 'Rosso'

Berichtdoor Christophe op 26 aug 2008 12:53

Hoi Kris,

Ja hoor, de gewone citroen uit de supermarkt. Ik vermoed dat het met alle andere citrusvruchten ook wel moet lukken. Ik doe dit regelmatig zo van die dingen in de grond steken om te zien of er een boompje uitkomt. Ooit probeerde ik het met een briefje van 500 euro, maar daar ben ik nog op aan het wachten. Vingers gekruisd dus ... :D

Groeten,
Christophe

PS: Veel succes met de Passieflora!
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Citrus limon 'Rosso'

Berichtdoor Toon op 26 aug 2008 13:16

hallo,

je kan het zeker proberen om het te zaaien, er zijn enkel 2 problemen. je moet al zeker +/- 15 jaar of langer wachten tot als er de eerste bloemen en vruchten aan komen dus dat is niet echt leuk om dan pas resultaat te zien. en dit kan je zeker niet met alle citrussen doen. als je een citroenenpit in de grond steekt dan zal je waarschijnlijk wel een citroen krijgen na zoveel jaar maar als je vb. een pompelmoes in de grond steekt dan zal je normaal geen pompelmoes krijgen maar iets anders. het voordeel is dan wel dat je misschien een soort uitvindt die nog niet bestaat maar meestal komt er gewoon een wilde soort aan dat niet veel waard is. je kan dat wel oplossen door de zaailingen als onderstam te gebruiken om daar later wel een goede soort op te enten (oculeren,...). je kan ook de citroen op een andere gezaaide onderstam zetten en dan kan de bloeitijd wel verkort worden naar zo'n 11 jaar. dit is ook zeer lang maar het is wel leuk als je zelf je citrussen wil kweken zodat je ze niet hoeft aan te kopen. je kan natuurlijk ook de zaailingen gebruiken om er achteraf een ent op te zetten van een echte citroen (een boom die al vruchten geeft) of een andere citrus en zo kan je na 2-3 jaar al de eerste vruchten krijgen. hoe de gezaaide onderstammen gaan reageren op vocht, koude,... weet ik niet. ik ben er nog niet zo lang geleden met gestart maar ik heb nog niets geënt. meestal wordt als onderstam Poncirus trifoliata gebruikt. dit is een onderstam die in volwassen stadium zeker -20 kan halen. ik heb al gehoort dat door de onderstam de ent ook een beetje winterharde wordt maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. zo kan het ook zijn dat als het eens zeer hard vriest en je laat de plant buiten staan dat de ent dood gaat maar dat de onderstam (poncirus) blijft leven en dan kan je toch nog een andere citurs op enten en zo ben je toch heel de plant niet kwijt. je kan de poncirus ook zelf zaaien en zelfs stekken; dit kan je ook niet met elke citrus doen. je moet voor je eigen maar uitmaken hoe je je citrussen het liefst wil kweken maar lukken doet het meestal wel zolang de slakken de jonge blaadjes van de zaailingen niet opeten. dit is zowat het grootste probleem dat ik ondervind bij mijn zaailingen en dan staan er in de bakjes enkel nog maar wat steeltjes. dus als je zaait de plantjes goed beschermen tegen de slakken.

groetjes
Toon
Laatst bijgewerkt door Toon op 26 dec 2008 18:50, in totaal 2 keer bewerkt.
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Citrus limon 'Rosso'

Berichtdoor dest_planten op 18 sep 2008 21:57

Hoi,

Ik heb ondertussen al een geënte plant gevonden. Was niet zo goedkoop maar ja het is iets speciaal.

Ik heb vroeger eens citrussen gezaaid maar heb ze naar een jaartje of 5 weggedaan omdat ik had gelezen dat het jaren duurt voordat deze zaailingen gaan bloeien. Ik heb begin dit jaar geënte citrussen gekocht bij tuincentrum Pelckmans en sommige citrussen hebben gebloeid en dragen nu al vruchten. Dus ik begin niet meer met zaaien van citrussen, geënte exemplaren bloeien sneller.

Groeten,

Stefan
Bijlagen
citrus collectie 2008.JPG
Mijn citruscollectie
citrus collectie 2008.JPG (214.6 KiB) 7417 keer bekeken
Avatar gebruiker
dest_planten
 
Berichten: 1750
Geregistreerd: 18 aug 2008 21:51
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas (Oost-Vlaanderen)
50 bedankjes

Re: Citrus limon 'Rosso'

Berichtdoor Toon op 12 okt 2008 15:02

hallo,

je kan via mij altijd een boek kopen over veredelen. in het boek staat alles zeer goed en gedetailleerd uitgelegd over enten, occuleren, chippen,...
je kan er ook altijd zeer leuke informatie vinden over allerhande onderwerpen.
dit is mijn blogpagina:

http://palmvrienden.net/toonwellens/

groetjes
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten