Bonte vijg, Ficus Carica ‘Jolly Tiger’

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Bonte vijg, Ficus Carica ‘Jolly Tiger’

Berichtdoor Greener op 28 apr 2020 11:36

Om het oude topic van 5 jaar geleden met een gezocht vraag erbij niet omhoog te halen bij deze besloten om een nieuw topic aan te maken voor deze prachtige winterharde vijg.
Om helemaal vers te beginnen hier het verhaal:

Jaren geleden zag ik op een vage foto de voor ons allen bekende vijg, de Ficus Carica.
Apart was het feit dat deze vijg erg veel bonte vlekken had.
Het mooiste is dan de zoektocht om zo’n zeldzaam exemplaar aan je collectie toe te kunnen voegen.
Dat bleek niet gemakkelijk...

Na een klein jaar na wat lijntjes te hebben uitgezet kreeg ik een bericht dat ik wat stekken uit Amerika kon overnemen. Uiteraard meteen toegehapt en na een kleine aderlating armer had ik twee stekken.
Deze liepen vlot uit maar bleken geheel andere, geheel groene vijgen te zijn.
De toch wel betrouwbare (bekende van een forum) verkoper heb ik nooit meer kunnen bereiken.

Met een vieze nasmaak achtergelaten bleef ik niet bij de pakken neer zitten.
De zoektocht ging verder en uit pure noodzaak kwam ik uit op EBay.
Aardig positieve recensies (van andere planten) trokken mij over de streep en ik kocht dit keer drie stekken. Deze waren ook al niet goedkoop maar je moet wat.
Jullie raden het al, wederom geheel groene planten met een compleet andere bladvorm dan diegene die ik zocht :roll:
Onderzoek op verschillende relevante fora brachten aan het licht dat geen enkele EBayverkoper ging leveren van wat ik zocht. Daar ging weer een jaar zonder resultaat.

Via via (zoals dat vaak gaat) kreeg ik de contactgegevens van een Amerikaan die een origineel exemplaar zou moeten hebben.
Na maanden van contact had ik hem nog steeds niet zo ver om internationaal te verzenden laat staan dat we er over de prijs uit kwamen. Aangezien ik mij voor een plant op de wishlist niet zomaar uit het veld liet slaan en die Amerikaan wel begreep dat die Hollander echt niet zou stoppen kwamen we tot een akkoord. Ik kon toen drie stekken met één enkele oog per stek overnemen met het nadrukkelijke verhaal dat ze zeer moeilijk wortelden. (Hier bleef hij op hammeren)
Aangezien mijn groene vingers mij zelden in de steek lieten durfde ik het aan!
Dat jaar had ik drie kleine dode niet gewortelde stekken..

Uiteraard de moed niet opgegeven en dat najaar weer drie stekken kunnen kopen.
De verkoper begreep maar niet waar die passie vandaan kwam voor die plant en vroeg letterlijk hoeveel tijd en geld ik hier nog aan ging besteden :D
Van die tweede lichting hield ik een zwak groeiend plantje over!
Zelden was ik zo blij ondanks dat het allemaal niet van harte ging.
Dat najaar vervolgens wéér drie stekken over laten komen waar ik vervolgens twee exemplaren heb kunnen laten wortelen.

Die laatste aankoop was uit mijn hoofd in 2015 en ik kan nu wel een beetje vertellen hoe deze aparte vijg werkt.
De meeste vijgen stekken als onkruid (enkele cultivars daar gelaten) maar de bonte valt echt onder de moeilijkste categorie. Ik heb zowat elke techniek uitgevoerd maar zelfs de planten die wortelen hebben daar maanden voor nodig.
Ook als je ze eenmaal aan de wortel hebt gekregen groeien ze niet echt hard.
Vervolgens komt het feit dat als je een uitloper hebt op een groen gedeelte van de schors je ook een (waardeloze) groene uitloper krijgt.
Niet stabiel dus en je zult een exemplaar om de zoveel weken moeten bekijken en de groene uitlopers moeten nijpen.
Dan komt de groei. Die gaat in de beste omstandigheden al niet heel hard. Denk aan 40cm per jaar in de goede gevallen.
Standplaats moeten we ook niet vergeten, heel de dag volle zon is uit den boze, al zullen ze niet direct bruin worden en verkruimelen. Een paar uur zon kunnen ze zeker goed hebben.
Ze zijn kort na het uitlopen stukken geler dan in de zomer, dan worden de vlekken spierwit. Werkelijk waar fantastisch.

Resumé: Een pronkstuk in de collectie. Iedereen die hem ziet valt direct in kattezwijm. Meest gehoorde vraag:”Mag ik een stekje?” Met mijn steevaste reactie:”Euh nee”.
Meestal gevolgd door mijn uitleg dat een stek de waarde van een flinke T. Princeps (Die snappen ze nooit) heeft en mij nog meer tijd, energie en frustratie heeft gekost dan mij lief is.
Stekken gaan dus zeker niet naar vrienden die niet weten wat ze in handen hebben laat staan hoe ze er voor moeten zorgen :lol:

Ik heb al wat jaren contact met een forumlid hier (You know who you are :thumb_up: ) en daar is de eerste stek voor gereserveerd. Ik ga ze in ieder geval geworteld verkopen (marcotteren lijkt mij beter dan stekken pffff)

Meer getikt dan mij lief was, iedereen verwacht nu een foto ;)

Ps: Laat niemand dit ooit aan mijn vrouw lezen, die gaat meteen een zoektocht naar de kosten starten
Pps: Had ik al verteld dat ik nu bezig ben met bonte zonnebloemen? Voer voor een ander topic.

Afbeelding

Afbeelding
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Bonte vijg, Ficus Carica ‘Jolly Tiger’

Berichtdoor Eduard op 28 apr 2020 11:50

Ik snap absoluut niet wat je hier mooi aan vind! Voor mij komt het over als een zieke plant, geef mij de groene variant maar met de groene vruchten, geel blad staat in het algemeen voor afsterven :roll:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Bonte vijg, Ficus Carica ‘Jolly Tiger’

Berichtdoor Greener op 28 apr 2020 12:08

Eduard schreef:Ik snap absoluut niet wat je hier mooi aan vind! Voor mij komt het over als een zieke plant, geef mij de groene variant maar met de groene vruchten, geel blad staat in het algemeen voor afsterven :roll:


:(

De cliché smaken verschillen kan ik hier wel gebruiken.
Het blad blijft trouwens ook niet geel maar gaat over naar spierwit.
Mijn tuin staat vol met bonte, monstruose en andere compleet afwijkende planten.
En als je de vele online groepen ziet met richting de 100.000 leden ben ik gelukkig niet de enige ;)

Als ik de zoveelste Trachy in een voortuintje spot geef ik geen krimp en vind dat persoonlijk dan weer afgezaagd en saai. (Al kan ik de zeldzamere en moeilijkere soorten hier op het forum zeer zeker waarderen)
Vorig jaar spotte ik een Trachycarpus “Striata” (met lichte bonte streepjes en vlekjes) in iemand zijn voortuin en heb daar bijna een uur bovenop gestaan. Juist dat afwijkende, anders dan het “normaal” heeft dan weer mijn interesse :fluiten:
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Bonte vijg, Ficus Carica ‘Jolly Tiger’

Berichtdoor Eduard op 28 apr 2020 12:50

Ja het is een mening en ik gun jou je genot ;) , ik hou van puur natuur en niet van afwijkingen in kweekvormen daar zijn ze vooral in de U.S. mee bezig met plant en dier, ik verafschuw dat :roll:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Bonte vijg, Ficus Carica ‘Jolly Tiger’

Berichtdoor Greener op 28 apr 2020 13:09

Eduard schreef:Ja het is een mening en ik gun jou je genot ;) , ik hou van puur natuur en niet van afwijkingen in kweekvormen daar zijn ze vooral in de U.S. mee bezig met plant en dier, ik verafschuw dat :roll:


Gelukkig. Maar hou je dan ook in het oog welke afwijkingen geheel natuurlijk zijn en welke niet?
De vijg van dit topic is op geheel natuurlijke wijze ontstaan als spontane bonte uitloper op een groene plant. Puur natuur dus ;)
Pas de laatste jaren zie je dat ze vooral in Azië bonte planten “fabriceren” middels chemische wijze.
Na een paar maanden is de nieuwe groei weer zoals ie hoort te zijn.
Dit zijn planten die nooit in mijn collectie komen.

Neem ook als voorbeeld de zonnebloemen die ik in de laatste alinea benoemde.
Ooit aangetroffen als lichte vlekken op het blad en daar mee verder gegaan net zolang ik een stabiele lijn heb. (En bij die zonnebloem heb ik die nu bijna)
Vorig jaar een bonte erwt op mijn moestuin ontdekt. Daar ben ik nu ook weer mee bezig.
Bonte tomaten heb ik al wat jaren stabiel.
Fantastisch om die oude bazen op de moestuin te horen: “Gauw trek ze er uit, die zijn ziek!”
Al moet ik toegeven dat spierwitte tomaten zonder enige vorm van Lycopeen er inderdaad buitenaards uit zien...
Misschien zijn het juist wel die erg gemengde reacties op rariteiten die het zo leuk maken :lol:
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Bonte vijg, Ficus Carica ‘Jolly Tiger’

Berichtdoor Nicom op 28 apr 2020 13:38

Net als Eduard ben ik geen fan van bonte bladeren, maar ik heb mijn uitzonderingen. Ik heb een bonte Fatsia, en deze vijg ziet er eigenlijk wel prachtig uit! Was deze niet zo duur zijn dan weet ik niet wat ik zou doen, want ik ben ook wel gek op vijgen in de tuin.

Groet Nico
Nicom
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 17 apr 2018 10:02
1 bedankjes

Re: Bonte vijg, Ficus Carica ‘Jolly Tiger’

Berichtdoor ramon van weezep op 28 apr 2020 20:29

heel mooi deze vijg, als liefhebber van bonte/afwijkende soorten ben ik zeker geintereseerd in dit soort.

hieronder wat fotos van mijn bonte verzameling

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: Bonte vijg, Ficus Carica ‘Jolly Tiger’

Berichtdoor Rob op 30 apr 2020 00:03

Bij wijze van uitzondering vind ik hem nu weer juist wel heel fraai.

Voor de echte liefhebbers van bont:
Het is niet heel groot, maar een tuin kun je er mee vullen: mocht je ooit in Thailand zijn, Nong Nooch gardens heeft een hele hoek/afdeling met alleen maar bonte planten, variërend van heel klein tot bionte palmen van enkele meters. je vind die hoek ergens vlak nabij "palms of the world", dus je kotm er vast langs...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron