Passiflora Edulis Maracuja

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Passiflora Edulis Maracuja

Berichtdoor gerald88 op 08 jun 2020 14:57

Heb laatst bij een winkel de Passiflora Edulis Maracuja gekocht.

Heeft er iemand een passiebloem in de tuin? En wat is jullie ervaring hiermee?

Ik heb hem nu nog in de verkooppot staan en wil hem waarschijnlijk of in een grote bak zetten met een hek zodat hij daar wat op kan klimmen en ik de bak in de winter binnen kan zetten. Een andere optie is tegen een rekje aan de zuidmuur. De vraag is dan of hij de winter doorkomt.

In de beschrijving staat winterhard tot -12, wat in Nederland doorgaans inhoudt dat hij redelijk winterhard is en zeker met een vliesdoek of rietman de laatste jaren weinig kan gebeuren.
gerald88
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 26 jun 2019 10:53
1 bedankjes

Re: Passiflora Edulis Maracuja

Berichtdoor danny2 op 08 jun 2020 20:28

Vergeet de beschrijving maar, maak voor alle Edulissoorten maar een plus 12 ipv -12° ;

Er zijn hier slechts weinig winterharde soorten. Ik heb deze ook 3 maal gehad en slechts 1 keer
een winter overleefd, de Maracuja is al helemaal geen gemakkelijke en vruchten geven doet ze hier ook al niet.
Er zijn honderden andere met mooiere en grotere bloemen en ook veel makkelijker te overwinteren.
In volle grond heb ik alleen nog de caerulea, een Constance Elliot doet het ook nog redelijk maar langer al 3 jaar heb ik deze laatste nooit buiten kunnen houden.

groetjes danny
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Re: Passiflora Edulis Maracuja

Berichtdoor Pieter73 op 01 sep 2020 00:20

Ik heb de caerulea buiten. Voor de zekerheid heb ik hem tegen het huis gezet zodat de warmteuitstraling van het huis de grond nog wat opwarmt. Maar de hele plant blijft gewoon groen in de winter. En als we ooit een strenge winter krijgen dan komt hij vast weer gewoon op want hij vormt allemaal worteluitlopers tot meters verderop. Zelfs de kruipruimte staat vol bleke steeltjes, tevergeefs op zoek naar wat licht.
Edulis heb ik nog geen ervaring mee maar lijkt me toch echt te tropisch voor buiten.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Passiflora Edulis Maracuja

Berichtdoor Troposfeer op 01 sep 2020 17:55

Maracuja is kansloos in NL. Zelfs hier in Noord Portugal is het opletten; in het vrije veld vriezen ze af bij lichte vorst, in de buurt van ons huis gaat het goed. We hebben elk jaar honderden vruchten.
Ik denk dat maracuja tot ca. -3°C kan...

Groet van Evert
Troposfeer
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 21 mei 2019 14:05
Woonplaats: Celorico de Basto, Portugal
5 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten