Oude druivelaar

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Oude druivelaar

Berichtdoor Hitch op 22 jul 2020 10:08

Ik vind zo'n oude druivenrank prachtig en zit al een tijdje te denken me er zo één aan te schaffen maar zijn die winterhard te noemen en dragen die nog vruchten? Is het niet zo dat die geruimd worden uit de druiventeelt net omdat ze geen vruchten meer produceren (of te weinig) en waar komen ze vandaan? Een vriend van me kocht enkele jaren terug zo'n oude rank die vol in blad stond bij aankoop maar geen vruchten droeg. Na de winter ging de plant meer en meer achteruit tot hij uiteindelijk compleet dood was. Zo'n oude druivenrank is al niet bepaald goedkoop te verkrijgen (toch niet dat ik weet) dus ik vraag me af of er leden zijn die me een succesverhaal kunnen geven met een oude druivenrank geplant in de volle grond.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Oude druivelaar

Berichtdoor Greener op 23 jul 2020 01:42

Een vriend van mij heeft er jaren geleden eentje aangeschaft.
Gaat tot nu toe erg goed en is in zijn tuin dan ook een echte blikvanger.
Een flink nadeel is dat ze meestal naamloos worden verkocht.
Als de verhalen kloppen dat ze uit de wijngaarden komen dan moet je je wel realiseren dat het geen tafeldruiven zijn ;)

Mijn ouders wonen in Frankrijk en hebben daar oa een (kleine) wijngaard. (Ik vind de truffelgaard misschien nog wel leuker die ze hebben)
Verjonging doet men omdat de opbrengst langzaam aan wat terugloopt als de planten op leeftijd zijn.
Voor de hobbyist hoeft dat niet uit te maken.

Resumé, gewoon aanschaffen als je een mooi exemplaar aantreft en vooral op de goede manier bemesten. (Met kalkgift en aangepaste npk)
Als laatste, bij aanplant ook druiven goed blijven bewateren.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Oude druivelaar

Berichtdoor Hitch op 25 jul 2020 09:59

Heb de verkoopster uiteindelijk zover gekregen dat ze me vertelde dat de rank die ik op het oog had uit Z-Spanje komt en daar soms -8°C krijgt. "Is dus volkomen winterhard" was haar uitleg :lol: . Ga er dus maar vanaf zien want heb geen zin om het ding iedere winter te moeten beschermen tegen vorst van kop tot teen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten