Citrus x junos Yuzu (citroen winterhard)

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Citrus x junos Yuzu (citroen winterhard)

Berichtdoor Hitch op 19 dec 2022 18:17

Poncirus trifoliata is de enige winterharde citrussoort bij mijn weten. Ze worden ook vaak gebruikt als onderstam op andere citrussoorten.
Staan bij mij in volle grond sinds 2005 en hebben in de winter 2008-2009 17 dagen en nachten op een stuk vorst gehad met als uitschieter -22°C. Ze hebben geen krimp gegeven en dragen ieder jaar volop bloesem en een vracht aan vruchten. Die vruchten zijn niet te vreten maar in Engeland maken ze er toch ook marmelade mee. Ik wil niet weten hoeveel suiker ze daar dan aan toevoegen. Verder moet je ze ook op een plaats zetten dat je er zeker niet per ongeluk tegenaan zou lopen want de doornen zijn lang en onverbiddelijk en het kost je zo een oog.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Citrus x junos Yuzu (citroen winterhard)

Berichtdoor Tim123 op 19 dec 2022 18:48

Hitch schreef:Poncirus trifoliata is de enige winterharde citrussoort bij mijn weten. Ze worden ook vaak gebruikt als onderstam op andere citrussoorten.
Staan bij mij in volle grond sinds 2005 en hebben in de winter 2008-2009 17 dagen en nachten op een stuk vorst gehad met als uitschieter -22°C. Ze hebben geen krimp gegeven en dragen ieder jaar volop bloesem en een vracht aan vruchten. Die vruchten zijn niet te vreten maar in Engeland maken ze er toch ook marmelade mee. Ik wil niet weten hoeveel suiker ze daar dan aan toevoegen. Verder moet je ze ook op een plaats zetten dat je er zeker niet per ongeluk tegenaan zou lopen want de doornen zijn lang en onverbiddelijk en het kost je zo een oog.


Ben ik tot zekere hoogte met je eens, maar dan heb je het wel over horror winters van -20 en die komen zelden voor. Ik heb zelf ook een Poncirus trifoliata en daar zal ik me nooit zorgen om maken, die stekels maken de plant in de winter naar mijn mening spectaculair mooi! De Yuzu heeft wel bewezen tot zekere hoogte winterhard te zijn en ik heb ook een Keraji gehad die pas bij -12 sneuvelde dus ook wel wat kan hebben. Er zijn nog meer oude rassen die tegen een behoorlijke stoot kunnen en het uitproberen waard zijn! Ik ga er komende jaar een aantal uittesten en zal hier uiteraard over rapporteren ;)
Tim123
 
Berichten: 397
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
27 bedankjes

Re: Citrus x junos Yuzu (citroen winterhard)

Berichtdoor danny2 op 23 dec 2022 15:25

Ben het niet eens met Batdah, buiten alleen de Poncirus staan in volle grond, sinds 2002 en doet het heel goed.
Ik heb ook nog een 15 andere citrussen maar in pot, die gaan in de winter vorstvrij binnen.
De vruchten rijpen wel degelijk en zijn best lekker, citroenen blijven wel zuur.....
Klementienen, mandarijnen en een aantal citroenen zijn hetzelfde jaar goed om te eten, de appelsienen en pompelmoes doen er tweejaar over net als sommige citroenen.
Wat groei betreft, dit gaat bij de meeste traag....
danny2
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 01 nov 2011 00:04
Woonplaats: Hasselt
148 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten