Wat is de beste potgrond voor Citrusboompjes

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Wat is de beste potgrond voor Citrusboompjes

Berichtdoor krista op 06 apr 2023 13:52

Hallo
Wat is nu de beste grond om citrusboompjes te verpotten?
Gisteren bij Intratuin 2citrusboompjes gekocht (Citroën)
Een van de 2 zit in zware klei hetgeen ik in het verleden ook bij in Spanje gekochte citrusboompjes zag.
Wat is in deze wijsheid? Alle potgrond die je kunt kopen lijkt wat structuur betreft op elkaar.
Wie heeft met wat goede ervaring?
Wacht antwoord af met dank vooraf.
Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Wat is de beste potgrond voor Citrusboompjes

Berichtdoor tankton op 06 apr 2023 19:51

Zelf mix ik het van:

1/3 klei
1/3 houtsnippers
1/6 zand
1/6 perliet

Komt niet heel nauw maar dit gebruik ik ongeveer en met succes.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Wat is de beste potgrond voor Citrusboompjes

Berichtdoor Hansvdb op 06 apr 2023 19:59

Waar ik goede ervaringen mee heb is het volgende: Als ik een citrusplant koop dan haal ik de plant uit de pot maar houd de kluit intact. Dan neem ik een grotere pot en plaats de plant daar in waarbij ik de extra ruimte opvul met kattenbakkorrels. Dat zijn gebakken kleikorrels zoals ook als Seramis wordt verkocht, maar dan wat grover. Die kattenbakkorrels kosten ook maar een kwart van Seramis.
Als je een magneet bij die kattenbakkorrels houdt dan zie je dat ze aangetrokken worden. Dat vanwege het ijzer in de klei waar ze van gemaakt zijn. IJzer is van belang bij citrus. Het zuurstofniveau bij de wortels is ook veel hoger door de open structuur van de korrels waardoor de wortels minder snel zullen rotten bij teveel water.

Kattenbakkorrels.JPG
Kattenbakkorrels.JPG (222.35 KiB) 3606 keer bekeken

Citrus in kattenbakkorrels:

Citrus in kattenbakkorrels.JPG
Citrus in kattenbakkorrels.JPG (218.46 KiB) 3606 keer bekeken

Succes met je citrus en maak je niet al te druk. Er zijn meer manieren om ze gezond te houden en andere mengsels werken ook goed. Een goed doorlatend mengsel met voldoende voeding werkt altijd goed. Misschien dat wat toevoegen van lavameel een extra stimulans geeft vanwege de mineralen. Op de hellingen van de Vesuvius groeit citrus prima.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Wat is de beste potgrond voor Citrusboompjes

Berichtdoor Rob op 06 apr 2023 23:27

Ik zou wsl gewoon een zak DCM mediterraan halen.
Grond mengen laat ik liever aan anderen over.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Wat is de beste potgrond voor Citrusboompjes

Berichtdoor krista op 08 apr 2023 10:20

Dank voor jullie reacties
De kattenbakkorrols spreken mij wel aan. Zo mooi als deze citrus heb ik deze nooit gehad.
Meestal bleef het bij 2 tot 3 vruchten. Ik heb al heel veel citrusboompjes “versleten” in de loop der jaren,veelal door problemen in de winter door deze op een niet verwarmde
wel lichte slaapkamer te laten overwinteren, en werden mijn planten door goedwillende buren verzorgd.kamer ligt op het zuiden met veel glas en wordt deze op zonnige dagen, ook de winter aardig warm. Omdat ik inde winter niet meer met een camper naar meer langdurig naar het zuiden ga moet ik voor een andere overwinterruimte zorgen.
Ga vandaag deze korrels halen, en gelijk koemest korrels erbij zodat mijn nieuwe aanwinst
een goede start kan maken. Mogelijk doe ik mijn 2e citruslimoenboompje in de mix die Tankton
waar deze goede resultaten mee heeft maar daar moet ik wel wat meer voor organiseren
Nogmaals dank voor antwoord,
Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Wat is de beste potgrond voor Citrusboompjes

Berichtdoor krista op 08 apr 2023 14:25

Ben op zoek gegaan naar TomPoes kattenbakvulling maar is nergens in mijn buurt te krijgen,ook niet bij
AH. Weet iemand welke kattenbakvulling dezelfde samenstelling heeft?
Bedankt alvast,
Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Wat is de beste potgrond voor Citrusboompjes

Berichtdoor Hansvdb op 08 apr 2023 19:57

Dag Krista, Het lijkt er inderdaad op dat die TomPoes korrels niet meer te krijgen zijn. De inspiratie voorhet gebruik van die korrels heb ik gehaald van het Bonsai Forum en daar vond ik deze pagina: https://www.bonsaiempire.nl/forum/verpo ... foetsie-ba
Er is dus een alternatief beschikbaar voor die kleikorrels. Het moeten echt gebakken kleikorrels zijn en niet wat anders want de meeste kattenbakvullingen zijn ontworpen om te gaan klonteren als de kat zijn/haar behoefte heeft gedaan en dat is natuurlijk niet de bedoeling als je het voor plantsubstraat gebruikt. Op de verpakking werd ook aangegeven dat je het na gebruik door de kat in de tuin kwijt kon als bodemverbeteraar.

Voor mijn citrusplanten gebruik ik voeding van Peters Professional. Als je de kleikorrels kunt vinden en met koemestkorrels wil bemesten dan is het misschien beter om de DCM Mediterriaan te gebruiken die Rob aanbeveelt en dat half om half met de kleikorrels te mengen. Ik denk dat je dan een beter bodemleven in het substraat krijgt dat de koemest kan verwerken en dat toch goed doorlatend is.
Je kan ook fijn grind gebruiken te vinden bij de vijverafdeling om een beter doorlatend mengsel te krijgen of Seramis, maar dat is erg duur. Het is wel hetzelfde materiaal als die kattenbakkorrels en dus ijzerhoudend.

Uiteindelijk denk ik dat het niet zo verschrikkelijk veel uitmaakt. Het gaat vooral om de juiste voeding, mooi warm en zonnig weer en de juiste manier van water geven. Monty Don van BBC Gardenersworld beveelt aan de grond eerst te laten opdrogen en dan overvloedig water geven.

Succes er mee en stress niet te veel!
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Wat is de beste potgrond voor Citrusboompjes

Berichtdoor tankton op 08 apr 2023 22:47

Lang verhaal kort te maken: zure luchtige ijzerhoudende grond met genoeg mest.
We are here to care for the garden
tankton
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 11 okt 2021 10:45
37 bedankjes

Re: Wat is de beste potgrond voor Citrusboompjes

Berichtdoor Hansvdb op 09 apr 2023 09:58

Nog even een aanvulling. Als je goedkope voeding zoekt, Lidl heeft momenteel het een en ander in de aanbieding. Allemaal veel goedkoper dan bij het tuincentrum.
Zelf gebruik ik voor mijn potplanten meestal een mengsel van minerale en organische voeding. Teveel minerale voeding vergiftigt op den duur de grond. Organische voeding houdt het bodemleven in stand. Het voordeel van die kleikorrels is overigens dat er geen voedingszouten in accumuleren. Aan het einde van het groeiseizoen goed doorspoelen en ze zijn weer schoon.

Wat ik dus zelf gebruik is het volgende:

Lidl plantenvoeding.jpg
Lidl plantenvoeding.jpg (232.73 KiB) 3366 keer bekeken

De organische voeding is bruin en dikkig. Ik giet het over in een grote fles, bijvoorbeeld een wasverzachterfles, spoel de lege fles om met de minerale voeding en voeg dan de minerale voeding toe in de wasverzachterfles. Goed schudden voor gebruik.
De dop van de wasverzachterfles gebruik ik als doseerdop. Gaat 75 ml in voor een 10 liter gieter. Dat geef ik bij elke gietbeurt. Met twee liter kan je dus 266 liter voeding maken. De Lidl voeding kost minder dan 2 euro per fles.

Ik voedt er ook mijn fruitboompjes mee met goed resultaat:

Bloeiende Pluerry.jpg
Bloeiende Pluerry.jpg (238.79 KiB) 3366 keer bekeken

Bij planten in pot wil je niet te veel groei maar wel goede wortelontwikkeling en bloei. Fosfor (P) zorgt voor goede wortelgroei, Kalium (K) voor rijke bloei. Stikstof (N) voor de groei.
Als de bladeren wat minder mooi groen zijn dan hebben ze misschien gebrek aan magnesium. Kijk op de verpakking van je voeding of er magnesium in zit. Wordt ook apart verkocht als magnesiumsulfaat of bitterzout.

Ik weet niet of je al op de Bonsaipagina hebt gekeken, maar de Tompoes vervanger heet Linda Moler kattenbakvulling. Denk als geheugensteuntje aan Linda de Mol. Als je zoekt met Google vind je wel verkoopadressen. Succses!

Linda Moler kattenbakvulling.jpg
Linda Moler kattenbakvulling.jpg (152.11 KiB) 3366 keer bekeken
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Wat is de beste potgrond voor Citrusboompjes

Berichtdoor krista op 11 apr 2023 21:54

Bedankt voor alle meedenken voor mijn inmiddels 3 nieuwe citroenboompjes.
Ben nu ook op zoek naar het Linda Moler kattengrit. Zie het wel aangeboden in
het westen van het land. Weet iemand waar ik dit kan krijgen in het oosten van het land
omgeving Arnhem?
Zou graag een adres van iemand ontvangen.
Dank op voorhand.
Chris
krista
 
Berichten: 147
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten