Goji bes

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Goji bes

Berichtdoor Dennis29 op 15 okt 2010 17:53

Ik heb er een in de tuin staan, groeit erg hard.
Helaas nog geen vruchten gehad maar de eerste bloemetjes zijn nu uitgebloeid :) .
Ik hoop dat er nog wat aankomt, ben benieuwd hoe ze smaken.
:thai:
Dennis29
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 08 okt 2010 20:27
0 bedankjes

Re: Goji bes

Berichtdoor Dejagere op 15 okt 2010 19:27

Hoe hard groeit hij op 1 jaar dan ,ik heb er dan maar 1 besteld,moet nog toekomen;
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Goji bes

Berichtdoor alloo op 16 okt 2010 15:44

Ik heb ook een plant van dit jaar ,meegebracht van de markt in Hombeek of Bokrijk ,sta nu in de volle grond ,volgens de verkopen is deze volledig winterhard, bloemen heb ik er niet aan gehad.

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Goji bes

Berichtdoor treehugger op 17 okt 2010 21:45

Heb wat gegoogled op Goji bessen, op de ene site zeggen ze dat ze giftig zijn en dat het gewoon boksdoorn bessen zijn met een andere naam en een verzonnen geschiedenis...
Op de andere site zeggen ze dat de Goji bessen super gezond zijn?

Wat is nu waar?? :?
treehugger
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 05 okt 2010 00:11
0 bedankjes

Re: Goji bes

Berichtdoor Dejagere op 17 okt 2010 21:53

De blaadjes zouden giftig zijn,vandaar dat de Goji plant bij de giftige planten staat.Boksdoorn en Goji zijn dezelfde plant ,het gebeurt wel maar dat een plant meerdere nederlandstalige namen heeft.De bes zelf is dus niet giftig maar geneeskrachtig,rijk aan vitaminen en aminozuren.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Goji bes

Berichtdoor treehugger op 17 okt 2010 22:42

Zijn boksdoorn en Goji echt identiek? Zijn er geen verschillende kenmerken, de een zou wel doorns hebben en de ander niet. Had gelezen dat de giftige (?) blaadjes van Goji in China ook geconsumeerd worden.
treehugger
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 05 okt 2010 00:11
0 bedankjes

Re: Goji bes

Berichtdoor Esther op 17 okt 2010 22:53

Dus bestaan er ook Gojibes planten zonder doorns? Die van mij (ik heb er 3 staan) hebben namelijk geen doorns. Ik was me aan het afvragen of het wel gojibes planten waren, vandaar de vraag. Ze groeien wel enorm hard trouwens en nog geen vruchten gehad. (nu 2 jaar oude planten). Kan ik ze gewoon snoeien? En zo ja hoe kort mag dat, want die zijscheuten zijn echt meters lang nu.
Avatar gebruiker
Esther
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 18 jul 2010 11:03
Woonplaats: Zuid-Limburg
93 bedankjes

Re: Goji bes

Berichtdoor Dejagere op 18 okt 2010 18:00

Gojibes komt in Azie in een groot gebied voor daardoor zijn er verschillende vormen ,zelfs in bladvorm;je hebt er met kleinere smalle blaadjes maar ook met grotere brede.De blaadjes zouden giftig zijn maar ze worden wel in Chinese geneeskunde gebruikt daar ze heel werkzaam zijn en dus gebruikt men de blaadjes in kleine hoeveelheid per keer zodat vergiftiging niet dodelijk is en enkel kleine ongemakken heeft die men er dan maar bijneemt als mogelijke bijwerking,net zoals in de Ayurveda durft men wel eens giftige planten te gebruiken.Onrijpe bessen moeten om die reden ook vermeden worden ,ze zijn dus ook in een zekere mate nog giftig.Eens rijp behoren ze echter tot de superfoods door hoge percentages werkzame stoffen.Mijn kennis hierover komt van internet ,teveel bronnen om op te noemen en niet door persoonlijke ervaring.
Dejagere
 
Berichten: 1027
Geregistreerd: 18 nov 2009 19:01
Woonplaats: Ingooigem West Vl
45 bedankjes

Re: Goji bes

Berichtdoor treehugger op 07 nov 2010 22:04

Ik heb een tijdje terug ook Goji bessen gezaaid, het probleem is dat ik nogal last heb van een klein vliegje bij al m'n potten binnen. Ik ben de naam vergeten maar het is een maar het was iets van .....mug (iemand die de naam van dit vliegje weet?)
Deze vliegjes leggen larven (een soort kleine maden) in de grond, die alles kapotvreten. In het Goji bakje zijn al meerdere zaailingen omgevallen door doorgeknaagde steeltjes. Als ze eenmaal op de grond liggen zijn de blaadjes er binnen enkele dagen ook allemaal afgevreten. Ook worden de wortels waarschijnlijk allemaal doorgevreten.
Ik heb nu zo'n 150 (!!) larven met een takje uit het zaaibakje gehaald, en het bakje afgedekt, ik hoop dat het nu over is.
Is er een manier om van deze vliegjes af te komen? Ik vang ze iedere dag en zet ze buiten :P maar ze blijven maar komen, iedere dag zo'n 15 nieuwe... :?
treehugger
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 05 okt 2010 00:11
0 bedankjes

Re: Goji bes

Berichtdoor p e t e r op 07 nov 2010 23:06

Dit is de rouwvarenmug. Admire van Bayer zou doeltreffend werken.

Lees dit maar eens:

http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=14&t=2905
Laatst bijgewerkt door p e t e r op 07 nov 2010 23:23, in totaal 1 keer bewerkt.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten