Paw Paw

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Paw Paw

Berichtdoor Toni op 29 jul 2011 21:42

Ben sinds kort de trotse eigenaar van 2 (2 jarige) Paw Paw's.
Was er al een tijdje naar opzoek en heb ze nu dus eindelijk gevonden!

Nu had ik als vraag of er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze boompjes? Ik weet dat je 2 verschillende planten moet hebben om vruchten te krijgen, maar verdere verzorging is mij niet helemaal duidelijk.

Wie heeft hier ervaring mee?

Gr Toni
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor cuno alexander op 29 jul 2011 22:36

Hoi toni .

ik denk dat je een pionier zult zijn op het forum
zelden worden ze aangeboden en kweken is ook niet echt eenvoudig
ik heb het ooit eens geprobeerd maar dat is een echt fiasco geworden
en ik weet nog niet of ik het nog eens ga proberen .
net zo goed geld het voormij .
ik Dovyalis caffra in mijn kweekbakken staan maar ik ben voorlopig
uniek met deze plantensoort .
dus we kunnen elkaar de handschudde hopelijk blijft het niet alleen bij
mijn berichtje .

Gr

cuno alexander .
cuno alexander
 
Berichten: 221
Geregistreerd: 18 apr 2011 21:42
5 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor Toni op 29 jul 2011 22:44

Hey Cuno (aparte naam trouwens :thumb_up: ),

Ik heb ze idd ook met toeval gevonden bij een hobby kweker. Nu ga ik deze beste man nog eens mailen om te kijken of hij deze vruchten ook verkoopt. heb ze nog nooit geproeft en wil ze zeker wel eens proberen. Hou wel van aparte dingen.

Hoop ook dat ik nog reactie krijg...
Wat was er bij jouw trouwens gebeurt, dat het op een fiasco if uitgelopen?

En van jouw Dovyalis caffra, heb ik nog nooit gehoord... ff google ;)

Aha, das ook een aparte boom/struik, heb je er al eens vruchten opgehad?
En deze is niet winterhard toch?

gr Toni
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor Toon op 30 jul 2011 13:25

Hallo Toni,

Heb ook sinds vorig jaar 2 paw paw's, net zoals kevinC.
Bij mij zijn ze zonder probleem de winter door gekomen. Enkel waren de planten niet echt van topkwaliteit, maar ze lijken er toch terug bovenop te komen. Verder kan ik ook nog niet zoveel informatie geven, enkel dat je verschillende soorten kan vinden en denk dat je dus ge-ente exemplaren nodig hebt om echt goede vruchten te krijgen.
De bloemen zouden een beetje stinken, maar de vruchten zouden echt overheerlijk smaken.
Bij hem kan je soms goede exemplaren vinden:

http://palmhunter.be/index.php?pageno=207

Groeten
Toon
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor Toni op 30 jul 2011 17:49

@ Toon

Goede middag Toon,

Heb jij wel een ge-ente boom?
Ik heb er twee die hier in NL zijn opgekweekt door een hobby kweker..., had er zelf 3 in de tuin staan en zijn broer zou er een aantal al tien jaar of zo in een boomgaard hebben staan. Ga binnen kort eens ff kijken of hij ook vruchten verkoopt?

Welke soort heb jij?

Ik heb de paw paw, Sunflower en Davis.

Gr Toni

(PS heb jij ze in de volle grond staan?)
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor Toon op 01 aug 2011 12:54

Ik heb ze bij palme verde gekocht als ik me niet vergis. Heb ze laten meekomen met een vriend van me. Ik denk dat ze ge-ent zijn, maar weet het niet echt zeker. Kan soms vals gespeeld worden..

Ze staan in de volle grond, maar er stond geen soort bij. Ik denk dat ik nieuwe planten ga kopen als hij ze terug aanbied en ze als een meerstammige boom ga zetten, of 2 tot 4 soorten op 1 stammetje ga zetten. Ik twijfel nog. Ik zou zo'n vrucht ook wel eens willen proeven om te weten of ik ze echt wel lekker vind :D

Heb er ook al eens aan gedacht om er een boomgaard mee aan te leggen, maar als je dan kijkt naar de prijs dan wacht ik liever nog even. Mijn planten kosten 36 euro voor een half metertje..
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor Toni op 01 aug 2011 14:11

Ja dat klopt, ze zijn best prijzig. mijn plantjes zijn nog veel kleiner dan die van jouw, dit was hun 2e jaar... Hopelijk komen ze de winter door (eerst maar eens deze "zomer" door komen).
En komen jouw planten dan wel van 2 verschillende moeder planten, of van 1 en de zelfde?
Dat maakt denk ik wel wat uit voor de vrucht vorming!

En met meer stammig, bedoel je dan enten? 2 soorten op 1 stam? Dat was mijn eerste idee, met twee verschillende vijgen... maar ja daar heb je en ouder plant matriaal voor nodig en meer geduld.... had ik beide niet :lol: .
Maar dit was mijn idee ook voor de paw paw, maar jah, weer geen ouder plantmatriaal! En nu wel tijd en geduld :roll: .
Wie weet probeer ik het ooit nog wel eens.

Ik zal vandaag eens die man mailen, om te kijken of hij vruchten heeft en of hij ze ook verkoopt? Maar dat zal pas rond eind September/begin Oktober zijn...

Gr Toni
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor Toon op 01 aug 2011 14:30

Toen ik ze kocht wist ik nog niet zoveel van pawpaw en vroeg het me dus niet af totdat ik te weten kwam dat er dus verschillende soorten zijn. Ik weet er dus eigenlijk helemaal niets van.

Ik dacht gewoon 4 soorten te kopen en deze vlak bij elkaar te zetten maar dan schuin laten te groeien zodat ik een meerstammige boom zou hebben.. Enten lijkt me een beetje te moeilijk omdat ze redelijk traag groeien in het begin.. Het is dan de bedoeling dat ik 1 onderstam heb en op 4 zijtakken verschillende soorten ent. Moesten jouw planten ooit wat groter zijn kom ik graag wat enten kopen :)
Als je de vruchten hebt kan je ze makkelijk zaaien en dit als onderstam gebruiken lijkt me..
Toon
 
Berichten: 292
Geregistreerd: 22 aug 2008 23:15
Woonplaats: Berlaar
8 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor KevinC op 01 aug 2011 16:57

Hey :)

Ik heb een boompje van ongeveer anderhalve meter hoog en eentje van een 80tal cm.
Het boompje van anderhalve meter hoog heeft dit jaar voor het eerst gebloeid, maar er heeft geen vruchtvorming plaatsgevonden omdat je 2 planten nodig hebt om elkaar te bestuiven.

Ze zijn winterhard en je mag ze absoluut geen meststoffen geven! Daar zijn ze heel gevoelig voor, de wortels zouden snel verbranden.

Bij Exotica in Herenthout hebben ze verschillende soorten staan.
En idd Toon, de planten die ik voor je mee heb gebracht komen van Palme Verde.

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor Toni op 01 aug 2011 22:19

@Toon
Dus als ik het goed begrijp heb je meerdere planten in 1 plantengat gedaan.... hmmm das natuurlijk ook een oplossing... en sneller dan enten! :thumb_up: .
Die van mij zijn nog echt mini! 2 jarige, dus dat gaat nog wel ff duren.
Heb die man nog gemaild voor de vruchten... zodra ik iets meer weet laat ik je iets weten!

@ Kevin
Super dat die van jou al bloemen heeft gehad, ruiken ze echt naar rottend vlees of valt dat wel mee? Heb je er nog foto's van gemaakt?
En dat van de mest stof wist ik niet.... misschien vandaar dat mijn plant er wat sipjes bij staat... Heb wel foto's gemaakt met mijn telefoon, maar kan ze (nog) niet op de pc zetten :cry: !!!! kaartje past niet en kabel leest tie niet.... drama, maar komt nog!


Gr Toni
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron