Paw Paw

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Paw Paw

Berichtdoor Toni op 23 dec 2015 15:53

jef bellens schreef:Ik heb ze al vele jaren staan en heb ze zelfs op zeker moment als ze al redelijk groot waren nog verplant. Ze dragen elk jaar veel vruchten maar ik laat die er altijd aanhangen en als ze dan afvallen laat ik ze onder de boom liggen met als gevolg dat er nu veel scheuten zijn uitgekomen. Ik heb er enkele van uitgeplant in potjes, maar ze hebben wel zeer lange wortels.

groetjes
Jef.


Eet je ze zelf niet op?
Ik had ooit een adresje, waar ik ze kon kopen en die man had ook stekjes... Helaas hebben ze bij mij de winter niet overleefd :(
Staan ook nog foto's hier ergens op het forum.... Maar dat adres ben ik helaas kwijt... ;(
Ik vond ze heerlijk, alleen de rest van het huishouden was er niet zo kapot van...

Gr Toni
Toni
 
Berichten: 285
Geregistreerd: 29 jul 2011 21:08
Woonplaats: Meerssen, Zuid Lmb
16 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor p e t e r op 16 nov 2016 12:34

Wat meer info over de pawpaw. Ik ben er nu reeds 3weken volop van aan het eten.

Pawpaw (Asimina triloba )

Inhoudstoffen
In vergelijking met banaan, appel, en sinaasappel, hebben pawpaws een hoger gehalte aan eiwitten en vetten. Banaan heeft een hogere caloriewaarde en carbohydraten inhoud in vergelijking met pawpaw. Er is weinig verschil wat voedingsvezel betreft. Appels zijn specifiek laag in eiwitten, sinaasappel is laag in vet en beide bevatten minder calorieën dan pawpaw of banaan.

Vitamines
Pawpaw bevatten drie maal hoger gehalte aan vitamine C dan een appel, tweemaal het gehalte in vergelijking met banaan en 1/3 het gehalte van een sinaasappel. Pawpaw heeft zes maal hoger gehalte aan riboflavine als een appel, en tweemaal meer dan een sinaasappel. Het niiacine gehalte van pawpaw is tweemaal dat van banaan, veertien maal hoger dan dat bij appel en vier keer het gehalte bij Sinaasappel.

Mineralen
Pawpaw en banaan bevatten allebei een hoog gehalte kalium (potassium). het gehalte is tweemaal dat van sinaasappel en drie keer dat van een appel. Pawpaw bevat 1,5 maal het gehalte aan calcium als aanwezig in sinaasapel en ongeveer 10x meer dan banaan of appel. Pawpaw bevat tot zeven maal het gehalte aan fosfor, vier tot twintig keer het gehalte aan magnesium en zeven maal hoger gehalte aan ijzer, vijf tot twintig maal zoveel zink, twintig tot zeventig keer het gehalte aan koper en zestien tot honderd maal het gehalte aan magnesium in vergelijking met banaan, appel of sinaasappel..

Aminozuren
De eiwitten aanwezig in pawpaw bevatten alle essentiële aminozuren.
Vetten
Het profiel van vetzuren in pawpaw scoort beter dan dat van banaan. Pawpaw bevat 32% verzadigde, 40% mono-,en 28% poly-onverzadigde vertuzren. (Bij banaan is dit respectievelijk, 52% verzadigde en 15% mono- en 34% poly-onverzadigde vetzuren.

Overige:
De plant bevat een natuurlijk insecticide en sterk kankerwerende stoffen. Hierop wordt momenteel veel onderzoek verricht.
De vrucht is één van de meest volledige voedingsmiddelen en wordt zelfs aangehaald als ideaal babyvoedsel.
Sommige personen kunnen allergisch reageren op de vrucht net zoals bepaalde personen ook allergisch zijn voor aardbeien of andere vruchten.
De rijpe vruchten zijn een week houdbaar in de koelkast maar de pulp kan je makkelijk invriezen voor later gebruik zonder dat er smaakverlies is.

Smaak
• De typische smaak van rijpe pawpawvruchten heeft wat tropisch en is vaak een mengsel van rijpe banaan-toetsen over ananas naar papayasmaken.
• Wanneer de pawpawvrucht van rijp tot bijna overrijp gaat, wordt de huid dof en donkerder en krijgt bruine en zwarte vlekken. Tijdens dit proces ontwikkelt de zoete smaak een karameltoets. Bepaalde mensen hebben ze liever zo, terwijl anderen beweren dat dit de enige correcte manier is om ze te genieten.
• pawpawvruchten bevatten een aantal erg grote pitten (tor 3 cm). Het is het makkelijkst om de vrucht doormidden te snijden en dan de pitten te verwijderen, waarna je het vruchtvlees kan uitlepelen.... lekker
• Naast rauw kan je ze ook verwerken in allerlei gerechten
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor palmgek op 16 nov 2016 19:23

Leuk verhaal Peter :thumb_up:
Klinkt als een erg lekkere vrucht!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor Alex Alex op 08 jul 2017 20:28

Toch maar een gooi in het diepe (#durftevragenjwt). Na aanleiding van het facebook topic die ik aangemaakt heb, ben ik heel benieuwd of er iemand is in Noord Holland die mij een pawpaw kan leveren. Ik zou er namelijk heel graag eens eentje proeven omdat de smaak mij best lekker lijkt. Maar omdat ze niet in de winkels te krijgen zijn, ga ik het hier maar eens proberen.
Ik weet niet of het mogelijk is om er een op te sturen, maar ik wil er zo graag een, dat ik zelfs verzenden prima vind, uiteraard mits mogelijk. Als dit mogelijk is, zijn de kosten natuurlijk voor mij, en ik wil zelfs nog geld geven voor de pawpaw zelf ook.

alles van de pawpaw zal met liefde behandeld worden, zelfs de zaden zullen hier worden gebruikt om op te kweken (kan het altijd proberen toch)

Dus, iemand die mij blij kan maken? :D
Alex Alex
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 02 apr 2013 10:10
4 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor heroes op 20 jan 2018 10:53

Re: paw paw

Gisteren ben ik een boomkwekerij gaan bezoeken, deze man had wel duizend pawpaw
planten staan van verschillende jaren. Deze worden per jaar geënt door verschillende
variëteiten.Voor liefhebbers echt moeite om eens te bezoeken en of te kopen.

Groetjes, heroes
heroes
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 29 sep 2011 10:56
0 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor JungleWaarder op 19 apr 2018 14:06

Goedemiddag Heroes,
Ik ben ook op zoek naar een mooie Paw Paw. Bij welke kweker ben jij geweest?
m.vr.gr,
Marco
Jungletuin, we gaan het gewoon proberen.
JungleWaarder
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 16 apr 2018 12:55
1 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor p e t e r op 19 apr 2018 16:21

Dit is een kweker in Nederland, vlakbij my palmshop ;)

https://www.kwekerij-asimina.nl/
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor Greener op 20 apr 2018 01:03

p e t e r schreef:Dit is een kweker in Nederland, vlakbij my palmshop ;)

https://www.kwekerij-asimina.nl/


Hier heb ik mijn planten ook vandaan.
Ik ben niet zo van de reclame maar dat bedrijf krijgt van mij een dikke duim.
Recent nog twee zeer mooie geënte cultivars en 3 zaailingen besteld.
Kreeg vier zaailingen plus een zakje proffesionele (waarschijnlijk Peter’s) voeding er gratis bij.
Ook een van de betere qua nette en correcte verzending.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor JungleWaarder op 26 apr 2018 15:13

Ik heb uiteindelijk een Sunflower via Hans Kluijt van Country Winery bemachtigd. Hele mooie boom al zeg ik het zelf. Al veel bloemknoppen in de takken. Hopelijk heeft de boom niet teveel stress door het vervoer en het verplanten. Als hij zijn bloesem houd ga ik gelijk met een penseeltje aan de gang.
Jungletuin, we gaan het gewoon proberen.
JungleWaarder
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 16 apr 2018 12:55
1 bedankjes

Re: Paw Paw

Berichtdoor JungleWaarder op 02 mei 2018 12:23

De bloemknoppen van de pawpaw zijn langzaam aan het open gaan. Natuurlijk niet allemaal tegelijk. Ik heb maar 1 boom en vraag me af wanneer het juiste moment is om met een penseeltje langs de bloemen te gaan.
Simpelweg iedere dag proberen bij de bloemen die een beetje open staan? Of is er een moment dat goed te zien is dat een bloem "rijp" is?
Jungletuin, we gaan het gewoon proberen.
JungleWaarder
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 16 apr 2018 12:55
1 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron