Thaise vruchten/gewassen

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor Christophe op 01 nov 2009 09:33

Weer een leuke :) Best interessant wat ze met palmpjes allemaal kunnen maken hé.

Van de Areca catechu maken ze ook veel. Ze gebruiken werkelijk de hele plant tot aan de wortels toe heb ik me eens laten vertellen (welja, gelezen op het internet ;) )

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor amourath op 01 nov 2009 10:21

Christophe schreef:Heb je deze zelf gemaakt Amourath? Ziet er super uit! Mensen kunnen toch creatief zijn hé ;)


Ja, veel kids hier in de buurt en alle huizen worden 'aangekleed' dus ik doe vrolijk mee :mrgreen:


Videomaster schreef:De grondstof voor deze matten is overigens een bekende plant, namelijk de Cyperus Alternifolius of Papyrusplant


Oh serieus? Dan zullen die wel stevig zijn... ik heb vroeger zo'n plant gehad en die stengels waren écht sterk (en die bladeren venijnig scherp). Die werd gigantisch groot trouwens, ik heb 'm weggedaan toen hij anderhalve meter hoog en 2 meter breed was.
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor videomaster op 01 nov 2009 10:50

De kleurstoffen die gebruikt worden om deze matten een eigentijdse look te geven zijn overigens ook allemaal gemaakt van planten. Deze kleurstoffen worden tevens bijvoorbeeld gebruikt om rijst of zijde te kleuren.

Zo heb je de Bai Toey of " ใบเตย ". Dit is een plant die in Thailand vele doeleinden heeft. Hij wordt onder andere gebruikt ter versiering van bloemstukken, bereiden van eten zoals "Gai Haw bai dteuy" (kip verpakt in pandanus bladeren), gekookt in water en daarna afgekoeld als verfrissende drank, en eveneens net zoals bananenbladeren als middel om in te pakken.

Afbeelding

Een afkooksel van deze plant wordt gebruikt als kleurmiddel van de gelijknamige "Bai Toey rijst"

Afbeelding

Afbeelding

De Roselle of kra tjiap ( กระเจี๊ยบ ) behoort tot de hybiscus soorten (Hibiscus sabdariffa) De gedroogde bloembollen worden gebruikt om onder andere thee, rijst, ijskreem op kleur en smaak te brengen. China en Thailand zijn de grootste producenten en controleren de wereldmarkt. Thailand investeert veel in de roselleteelt en hun product is van superieure kwaliteit.

Afbeelding

kra tjiap ( กระเจี้ยบ ) rijst is rijst die op kleur, smaak en aroma gebracht wordt door toevoeging van deze Roselle bloem

Afbeelding

De Anchan of " ดอกอัญชัน " (Clitoria ternatea) is een klimplant afkomstig uit Azië. De bloemen worden gebruikt voor het kleuren van voedsel en drank.

Afbeelding

Anchan (ดอกอัญชัน) rijst is rijst die op kleur, smaak en aroma gebracht wordt door toevoeging van de Anchan bloem (Clitoria ternatea).

Afbeelding

Curcuma rijst (ข้าวกล้อง) is rijst die op smaak kleur en aroma gebracht wordt door toevoeging van geelwortel (ขมิ้นชัน), een plant behorende tot de gember famillie.

Afbeelding

Zo kan ik nog effe doorgaan....., genoeg voor vandaag ;)

Hoe weet die man het allemaal?.... Thailand is een passie! 8-)
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor Christophe op 01 nov 2009 12:03

Leuke post Videomaster!
en eveneens net zoals bananenbladeren als middel om in te pakken.

Ooit zag ik in een reportage dat ze werkelijk alles van de bananenplanten gebruiken. De bladeren om te koken, de vezels van de stam gebruiken ze (maar dat is bekend van bv. de basjoo) maar ook (en dat verbaasde me een beetje) de bloem aten ze gewoon op. Het was zelfs een veel verkocht product op een lokaal marktje.

Christophe
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor videomaster op 01 nov 2009 12:27

Buiten de banaan zelf, wordt eigenlijk de ganse bananenplant gebruikt. Het blad ter garnering of als inpakmateriaal, of producten te bereiden. De bloem zelf wordt ook (zelfs rauw) gegeten. Het binnenste gedeelte van de stam wordt zowel gekookt als gebakken in Thaise gerechten.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor videomaster op 02 nov 2009 00:53

Ik heb er al ergens over geschreven op dit forum, Loy Krathong 2008.... Nu, gisteren en vandaag is het weer Loy Krathong 2009, een zwarte dag voor alle banenenplanten in Thailand. Met massa's worden ze geveld om deze bootjes te bouwen teneinde de godin van het water "Mae Pra Khongkha" gunstig te stemmen en alzo hun zorgen van dit jaar te laten wegdrijven. Dit jaar hebben we geen tijd om zelf onze krathong te bouwen, die van vorig jaar kan je echter hier nalezen op dit forum.

Vers van de pers, deze nacht 24u (Be/Nl 18u)

Een dag voor de officiële Loy Krathong wordt er bij ons in het dorp reeds een feestje gebouwd, om de gelovigen die morgen niet kunnen, de gelegenheid gegeven eveneens een krathong te water te laten. We nemen een kijkje, en om zeker te zijn van onze voorspoed laten we ook reeds een exemplaar varen.

Na een rijkelijke maaltijd en een inwijding door de plaatselijke priesters werd de goedkeuring gegeven om de kaarsjes van de Krathongs aan te steken en een voor een op de Maenam Chi (de rivier die door dit dorp loopt) te water te laten. Stroming genoeg op deze rivier, we mogen een jaar zonder al te veel zorgen verwachten. Voor hen die niet hiervan niet zeker zijn, is er nog de gelegenheid om een Khom Lohm (heteluchtballon) in de lucht te laten..... hier mag dat nog.

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor amourath op 02 nov 2009 09:45

Die paarse rijst ziet er maar voos uit :mrgreen:

Curcuma ken ik, geeft mooie bloemen! Ik heb er eentje gehad maar die is na afgelopen winter niet meer teruggekomen... spijtig :(

Die bootjes zijn prachtig, echte kunstwerkjes... en bij die luchtballonnetjes vraag ik me altijd af of dat wel veilig is? Schieten die dan nooit in de fik?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Nangka of Jackvrucht

Berichtdoor videomaster op 09 nov 2009 19:03

amourath schreef:en bij die luchtballonnetjes vraag ik me altijd af of dat wel veilig is? Schieten die dan nooit in de fik?


Soms....

Een Nangka of Jackvrucht (artocarpus heterophyllus) of "ขนุน" kan een gewicht van 50 kilogram bereiken en is daarmee één van de grootste vruchten ter wereld. Ze groeien aan bomen die 10 tot 20 meter hoog zijn. Een rijpe vrucht is geelbruin of lichtbruin, nog net iets kleverig en verspreidt een ongewone sterke zoete geur. De smaak is aromatisch en zoet.

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor Christophe op 09 nov 2009 19:54

Ze zien er eigenlijk wel lekker uit 8-) Volgende keer dat ik in de Colruyt kom houd ik ze in het oog ;) Wil deze wel eens proberen. Of zou je ze niet kunnen krijgen bij ons? Hmm, denk het wel ...
Avatar gebruiker
Christophe
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 8140
Geregistreerd: 09 aug 2008 20:12
Woonplaats: Stekene (Oost Vlaanderen)
222 bedankjes

Re: Thaise vruchten/gewassen

Berichtdoor videomaster op 09 nov 2009 21:09

Christophe schreef:Of zou je ze niet kunnen krijgen bij ons? Hmm, denk het wel ...


Het zou me verwonderen... indien ja, laat het weten hoe het smaakte!

:thai:
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
Avatar gebruiker
videomaster
 
Berichten: 1578
Geregistreerd: 30 jul 2009 11:01
Woonplaats: Thailand
31 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten