Solanum quitoense

Heb je vragen over het kweken van exotische vruchten zoals citrus, kiwi, avocado, kumquat of andere vruchten? Stel ze dan gerust op dit forum.

Solanum quitoense

Berichtdoor Hitch op 13 jan 2013 20:45

Heb mijn exemplaar dan toch maar binnen in huis gezet al was het met tegenzin want ik zie het probleem alweer komen. Mijn idee was om deze plant te overwinteren in de serre bij 7-8° (minimumt° want als de zon nog maar een beetje schijnt is het er zo 20-22°) maar blad na blad kwijnde weg dus het was of de plant laten doodgaan of hem in huis halen. Nu hij weer in huis staat weet ik al dat hij binnen dit en 1 week onder het spint zit want hij is er extreem gevoelig aan.
Hoe overwinteren jullie deze plant? Ik heb deze keer eens voor de stekelloze soort gekozen.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Solanum quitoense

Berichtdoor Itrme op 14 jan 2013 00:57

Mijne staat bij mijn ouders voor de schuifpui. Naast mijn passiebloem en mijn cyclaam zaailingen. Doet het daar wel redelijk groeit niet heel hard maar het blad wat hij heeft ziet er goed uit.

Ik heb er ook 1 keer spint op aangetroffen. Dit heb ik bestreden door hem helemaal plat te spuiten met een middel tegen bladluis (zo'n grote groene fles speciaal voor bladluizen in de tuin en kamer) Nadat ik dit gedaan heb kwamen ze niet meer terug.

Heb het idee dat als hij eenmaal gezond blad heeft dat hij door die beharing niet zo gevoelig is voor spint maar dat kan aan mij liggen.
Avatar gebruiker
Itrme
 
Berichten: 1031
Geregistreerd: 28 sep 2011 17:32
70 bedankjes

Re: Solanum quitoense

Berichtdoor krista op 22 jan 2013 13:23

Mijn Solanium (zonder stekels)) staat op een slaapkamer met groot raam op de zuidzijde
Als de zon op het raam staat wordt het gouw 20 graden. s'nachts zakt de temp. tot naar ik denk 12 graden. Ook als de zon niet schijnt wel kouder op de kamer.
Plant groeit goed alhoewel de blderen wel kleiner worden.
Geef tussendoor wel wat voeding. Geen spint wat ik op mijn zolder in de citrussen wel had.
Deze bestrijd ik wel te voet en te zwaard!
Chris
krista
 
Berichten: 149
Geregistreerd: 24 apr 2012 20:29
4 bedankjes

Re: Solanum quitoense

Berichtdoor alloo op 26 jan 2013 12:27

Heb ook een 5 tal plantjes,verleden jaar gezaait,bij mij vielen de blaadjes ook af ,maar heb nu gezien dat ze terug blaadjes krijgen,ze staan -+14 graden, en hebben van de hele winter nog geen drup water gehad,van ziektes of ongedierte heb ik nog niets gemerkt.


groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Solanum quitoense

Berichtdoor Hitch op 05 dec 2014 13:41

Zijn er mensen die er al eens vruchten in hebben gehad?
Mijn exemplaar staat weer in de huiskamer aan het schuifraam waar hij in een mum van tijd zijn mooie purperen kleur in de nerven verliest en de bladeren sowieso lelijk worden. Hij 'overleefd' elk jaar binnen maar daar is dan ook alles mee gezegd. De plant fleurt pas op als hij buiten kan gaan spelen in het zonnetje. Ik krijg wel overvloedig bloesems maar nooit vruchtjes. Beetje jammer. Echte groei blijft ook uit vind ik. Temeer daar de plant 3 m zou moeten/kunnen worden. Mijn exemplaar blijft op een metertje steken. Ik denk dat ik hem volgend voorjaar als de t° eenmaal op peil blijft eens ga proberen uit te planten om te zien wat hij dan gaat doen. In het vroege najaar plaats ik hem dan natuurlijk weer in kuip om hem binnen te overwinteren.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes


Keer terug naar Exotische vruchten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron