Boomvaren Cyathea Brownii zoekt nieuw baasje

In deze rubriek kan je al je exotische planten zoekertjes plaatsen. Het vermelden van de locatie is verplicht! Vermeld indien mogelijk ook een prijs.
Forumregels
Als je interesse hebt in één van de zoekertjes, kan je reageren door rechts van het zoekertje op het PB (privé bericht) of het e-mail (enveloppe) icoon te klikken.

(enkel geregistreerde leden kunnen reageren)

Wanneer je een zoekertje plaatst is het vermelden van de locatie verplicht!

Boomvaren Cyathea Brownii zoekt nieuw baasje

Berichtdoor Flappie op 16 okt 2020 18:09

De bijlage schermopname-I.png is niet langer beschikbaar.
De bijlage schermopname-I.png is niet langer beschikbaar.
Beste varen-vrienden,

Een aantal jaren gelden ben ik begonnen de sporen te zaaien die ik van boomvarens uit de tuin van mijn zus in Auckland NZ had meegenomen. Daarvan zijn een aantal overgebleven. Ik denk dat het Cyathea Brownii of Cooperi zijn.

Op de overloop bij mijn schoonmoeder in het bejaardenhuis staat er één die het heel goed doet. Foto-I. Eigen kweek, heel trost op. Alle bewoners vinden het prachtig.
Daarnaast heb ik zelf ook nog twee van deze Cyathea's. En een grote Dicksonia Antartica en een kleinere Dicksonia Squarosa.

Om een lang verhaal kort te maken: ik zoek een liefdevol thuis voor een 11 jaar oude Cyathea Brownii (of Cooperi) Foto-II. Het is een forse varen, met pot iets rond de twee meter hoog en met uitstaande bladeren ook zoiets in de breedte. Ik hoef er geen geld voor te hebben maar wil wel dat de varen op een goede plek terecht komt; dus bij iemand die er de ruimte voor heeft buiten én binnen. De varen is NIET winterhard en moet 's winters ECHT naar binnen, nog voordat het echt gaat vriezen. Bij ons stond hij 's winters in een lichte kamer onder het puntdak (twee trappen op). Vanaf half mei stond hij op een dakterras op het westen maar werd de middagzon getemperd door de bomen die ervoor staan.
Mijn ervaringen tot nu toe met deze varens is dat ze hard groeien vanaf een jaar of vijf, en hoe groter de pot (en met mest natuurlijk) hoe harder ze groeien. Ze zijn gevoelig voor wind: al mijn Cyathea's zijn een keer omgewaaid en afgebroken. Door onmiddellijk de varens, met Mycorrhiza-schimmels (zie website Serva Plant) in een nieuwe pot te zetten zijn ze gelukkig weer prima aangeslagen en doen ze het weer prima. Volle zon vinden ze niet plezierig en ze hebben véél water nodig. Binnen twee keer per week 5 liter is geen uitzondering.
Dus als iemand er de ruimte voor heeft buiten (licht maar geen volle zon en niet teveel in de wind) én binnen en deze jongen onder zijn of haar liefdevolle hoede wil nemen laat het dan even weten. Ik wil wel graag weten waar de varen terecht komt. (dus niet op Marktplaats)

NB: Je zult een behoorlijke bus moeten huren om hem thuis te krijgen.

Groeten,

Varen liefhebber Tristan Malden Gelderland
Bijlagen
schermopname-I.png
Niet te geef
schermopname-I.png (474.72 KiB) 1587 keer bekeken
schermopname-II.png
Deze is te Geef
schermopname-II.png (398.3 KiB) 1587 keer bekeken
Flappie

0 bedankjes

Re: Boomvaren Cyathea Brownii zoekt nieuw baasje

Berichtdoor Eduard op 17 okt 2020 10:39

Mooie boomvarens Tristan ;) de eerste lijkt op een C.brownii de 2e een C.cooperi variant daar kun je veel kanten mee uit [soortbepaling] ik heb mijn tuin en serre's helemaal vol staan met boomvarens dus bij mij is het geen optie deze over te nemen, er zijn wel wat boomvarenliefhebbers die je kunnen helpen, het is de vraag of ze dit op tijd lezen, succes
2015 min. -03.2ºC --- max. 38.9ºC
2016 min. -07.0ºC --- max. 35.4ºC
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
Eduard

837 bedankjes

Berichtdoor Flappie op 19 okt 2020 18:42

Dank je Eduard,

Zo te zien heb je er beduidend meer verstand van dan ik. Ik wacht reacties geduldig af. De varen kan eventueel nog best een winter naar binnen.

Even een vraag: vanaf welke leeftijd begint de Dicksonia Antartica sporen aan te maken. De mijne is nu zeker 17 jaar oud maar nog geen spoor van sporen..

Groeten,

Tristan
Flappie

0 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 19 okt 2020 19:52

Dat is een beetje vreemd, na 10 jaar zou je die toch wel moeten hebben, ik had ze hier bij de Dicksonia antarctica en D. fibrosa na 10 jaar en best wel veel! Had de boomvarens van spoorlingen.

Wat niet is kan wel komen, je zult dan nog even geduld moeten hebben, ik bind hier altijd alle blad op om de winter door te komen en stal ze in koele stallingen of buiten met bescherming tegen vorst [bubbelfoly en warmte bron] dan krijg je meer blad ontwikkeling dan als je ze zou afknippen ;)
2015 min. -03.2ºC --- max. 38.9ºC
2016 min. -07.0ºC --- max. 35.4ºC
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
Eduard

837 bedankjes

Berichtdoor mathias op 20 okt 2020 12:12

Hoi,ik zou hem wel graag over nemen van jou. Ik heb je een PB gestuurd met wat meer info.
mathias

0 bedankjes

Keer terug naar Aangeboden