Welke yucca

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Welke yucca

Berichtdoor alloo op 22 nov 2014 22:42

Heb deze Yucca al velen jaren,maar geraak er niet uit welke soort het is ,heb al eens op google afbeeldingen gezien ,maar ben er niet verder geraak dan twijfels, is het nu een Yucca recurvifolia of een gloriosa of nog een andere,graag jullie menig
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Welke yucca

Berichtdoor draco op 23 nov 2014 02:03

Yucca gloriosa en Yucca recurvifolia zijn stamvormende soorten. Yucca gloriosa heeft stijve rechte bladeren. Yucca filamentosa is het waarschijnlijk ook niet vanwege het ontbreken van de karakteristieke filamenten. Bovendien heeft deze smalle rechte bladeren. Yucca flaccida heeft ook bladfilamenten (bijvoorbeeld Y. flaccida 'Golden Sword') maar daarop bestaan uitzonderingen. Deze clustervormende soort wordt gekenmerkt doordat de buitenste bladeren terugbuigen (flaccid = slap). Vermoedelijk is dit dus Yucca flaccida.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Welke yucca

Berichtdoor alloo op 23 nov 2014 12:12

Draco , deze Yucca is ook stamvormig (heb ik gezien bij de moederplant)deze is nog in een beginfase daarom heeft deze nog geen stam,heeft ook geen draden op de bladeren, daarom denk ik een recurvifolia of gloriosa.
groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Welke yucca

Berichtdoor ramon van weezep op 23 nov 2014 14:11

een gloriosa lijkt het mijn niet. (blad te lang en slap)
ik ga voor een recurvifolia
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: Welke yucca

Berichtdoor alloo op 23 nov 2014 15:30

Iemant een idee in welke maand een gloriosa en een recurvifolia bloeie ??

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Welke yucca

Berichtdoor ramon van weezep op 23 nov 2014 15:56

in de meeste gevallen bloeit een recurvifolia in het voorjaar en een gloriosa op de gekste momenten waarvan vaak in het najaar.
Avatar gebruiker
ramon van weezep
Bedrijven
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 10 dec 2012 21:52
Woonplaats: nijverdal
50 bedankjes

Re: Welke yucca

Berichtdoor alloo op 23 nov 2014 19:26

ramon van weezep schreef:in de meeste gevallen bloeit een recurvifolia in het voorjaar en een gloriosa op de gekste momenten waarvan vaak in het najaar.

Heeft dit jaar gebloeit,weet alleen niet meer welke maand.
groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Welke yucca

Berichtdoor draco op 24 nov 2014 01:39

alloo schreef:Draco , deze Yucca is ook stamvormig (heb ik gezien bij de moederplant)deze is nog in een beginfase daarom heeft deze nog geen stam,heeft ook geen draden op de bladeren, daarom denk ik een recurvifolia of gloriosa.
groetjes Fons


Ik las dat je deze al jaren hebt, vandaar de veronderstelling dat er geen stamvorming plaatsvindt :)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Welke yucca

Berichtdoor draco op 24 nov 2014 01:49

Deze foto van een bloeiende Yucca gloriosa (variëgata) maakte ik in september 2012. Duidelijk is te zien dat dit een robuuste soort is met zeer stijve bladeren .
Bijlagen
Yucca_gloriosa.jpg
Yucca_gloriosa.jpg (211.68 KiB) 3857 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Welke yucca

Berichtdoor lapalmeraie op 24 nov 2014 11:21

Is voor mij ook een recurvifolia. Die stam is gewoon nog niet zichtbaar door het vele blad. :D
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten