Welke palm

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Welke palm

Berichtdoor Gouden HandPalm op 29 jan 2015 09:17

palmgek schreef: geëmotioneerd
??

Zelden nog. Laat je niet op de kast jagen. Chargeren is een vorm van retoriek bedoeld om een bepaald literair effect te sorteren.

En Palmkenner is nog een jonge knul die zijn eerste stapjes in palmenland waagt. Gaarne een beetje consideratie van u, 'oudere wijze heren'.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Welke palm

Berichtdoor Kelvin Cooke op 29 jan 2015 09:25

Prachtige foto! Waar is deze foto genomen?
Kelvin Cooke
 
Berichten: 290
Geregistreerd: 10 jan 2015 16:29
Woonplaats: Haarlem
10 bedankjes

Re: Welke palm

Berichtdoor palmgek op 29 jan 2015 10:24

Een bepaald literair effect sorteren.....

Oke :roll: ik weet niet wat je hiermee precies bedoelt, maar het lijkt me weinig op zijn plaats op een plantenforum.

Palmkenner heeft een snel antwoord gekregen over de inhoud van zijn vraag. En dat is in essensie waar het om gaat. Ruimte voor een grapje met behoud van wederzijds respect moet er zijn GHP.

Klaar!
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Welke palm

Berichtdoor Lampenz op 29 jan 2015 11:53

Als 27 jarige Nederlander geniet ik echt van je zins opbouw Gouden HandPalm ik bedoel, waar hoor je tegenwoordig nog termen als:
"literair effect te sorteren"
"retoriek"
"chargeren"

Echter moet ik Palmgek gelijk geven, laten we het voor één ieder begrijpbaar houden.

(@GHP: wat heeft u gestudeerd of wat doet u in het dagelijks leven?)
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Welke palm

Berichtdoor Gouden HandPalm op 29 jan 2015 12:51

@Palmgek
'die ouwe verzuurde mannetjes' is bedoeld als hyperbool, een stijlfiguur, waarmee je met schrijven probeert grappig te zijn of probeert een paar klappen uit te delen. Hyperbool = chargeren = overdrijven. Incasseren is daarbij de kunst en proberen wat klappen terug uit te delen door ook op je beurt lekker te gaan zitten overdrijven. (Ach ja, je moet wat met je tijd...)

@Lampenz
Ik heb in een donkergrijs verleden Klassiek Talen (Grieks en Latijn) gestudeerd. Met Posttraumatische Stress als gevolg. Als jongetje wilde ik eerst biologie gaan studeren. Nu op oudere leeftijd ben ik weer terug bij dat jongetje. De kosmos is één grote cirkelbeweging.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Welke palm

Berichtdoor Lampenz op 29 jan 2015 13:23

Latijns is toch een dode taal? Ik heb zelf een aantal proeflessen (maar liefst 2) gehad, echter heeft het mij nooit getriggerd om er mee door te gaan. In plaats daarvan heb ik nu mijn zinnen gezet om Italiaans meester te worden. Echter moet daar dan eerst weer wat financiële ruimte voor komen. Het aanleggen van een tuin gaat je niet in de koude kleren zitten namelijk.
Waar rook is, is worst
Avatar gebruiker
Lampenz
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 18 aug 2014 15:05
Woonplaats: Doetinchem
37 bedankjes

Re: Welke palm

Berichtdoor draco op 29 jan 2015 17:34

Lampenz schreef:Latijns is toch een dode taal? Ik heb zelf een aantal proeflessen (maar liefst 2) gehad, echter heeft het mij nooit getriggerd om er mee door te gaan. In plaats daarvan heb ik nu mijn zinnen gezet om Italiaans meester te worden. Echter moet daar dan eerst weer wat financiële ruimte voor komen. Het aanleggen van een tuin gaat je niet in de koude kleren zitten namelijk.


Wat meer kennis van het Latijn was me als bioloog wel van pas gekomen voor een beter begrip van de Linaeusiaanse (?) nomenclatuur. Italiaans zou ook van pas komen, ik heb onlangs in Spanje nota bene een fraai geïllustreerd Italiaans boek over palmen aangeschaft: "Il grande libro delle Palme - Specie e varietà ambientazione - cultivatione e cure" van Teresa Garceran. Tot zover kan ik er nog wel mee uit de voeten. Voor de paragraaf Coltivazione met Terreno (grond), Annaffiatura (waterbehoefte/geven), Concime (bemesting). Potatura (snoeien), Reproduzione (per seme - zaaien) en Trapianto (verplanten), moest ik wel een en ander opzoeken.
De originele Spaanse versie leest voor mij wat makkelijker, maar was alleen als e-book verkrijgbaar.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Welke palm

Berichtdoor JmC4c op 29 jan 2015 20:14

Als simpele autotechnieker gaat dit :off_topic: gedeelte met moeilijke woorden, me volledig het petje te boven :lol:
Ik ben al blij dat ik mijn tuin heb kunnen aanplanten vol exoten en wat latijnse plantnamen kan uitspreken :)

Groeten,
Jean-Marie
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Welke palm

Berichtdoor Jozef op 29 jan 2015 20:25

Nomenclatuur zeg maar benoeming of hoe je iets noemt, Linnaeus was een bioloog. Zo eentje met een gepoederde pruik op zijn hoofd.

JM gewoon wat technische termen van de auto wereld terugslingeren daar weten anderen weer weinig van. En met zijn allen weten we veel.

GHP's je schrijfstijl is af en toe hilarisch, je moet erg belezen zijn.
Als ex boekverslaafde geniet ik daar van.

Voor onze palmkenner, je stelt waarschijnlijk vragen die anderen niet durven te stellen.
Kortom ga zo door. :thumb_up:
gr.Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Welke palm

Berichtdoor Hanselman op 29 jan 2015 21:07

Plantennamen,zowel latijns als in eigen taal, kan iedereen leren :thumb_up:
Deze jongen( hovenier, groenvoorziener, interieurbeplanter ) kan nog veel van jullie opsteken. :!:
Hanselman
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 07 jan 2013 23:31
Woonplaats: Heerlen
30 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten