Rhopalostylis sapida nikau?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Rhopalostylis sapida nikau?

Berichtdoor Ragecrusher op 03 jul 2016 21:00

Komt van bij MyPalmShop overigens. ;)
Wou niet eerder zeggen omdat ik niet wist hoe het ging aflopen en ben nou niet echt iemand die opzettelijk "slechte" reclame gaat verkondigen.

@ Yme, heb beide palmen inmiddels in een grotere pot gezet als eerste want de wortels kwamen er onderaan al te hard uit. Vooral bij de nieuwste was dit extreem, heb het potje moeten uiteen knippen om de dikke wortels te behouden.
Als potgrond heb ik standaard DCM potgrond gebruikt met beetje turf erbij. De grond waar de plantjes inzaten leek een gelijkaardige grond te zijn. Aangevuld met wat bloed- en beendermeel als extra voedingsstof.

Ze staan beiden samen bij mijn boomvarens. Geen zon, beetje wind, geen directe regen maar houd het substraat wel vochtig (minder vochtig dan de boomvarens). Althans dat is mijn plan.
Zal de plantjes ook niet onder de 4° Celsius laten gaan, waarom het risico nemen denk ik dan.
Ragecrusher
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 19 mei 2012 21:19
Woonplaats: Denderleeuw, Oost-Vlaanderen, België
7 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida nikau?

Berichtdoor yme op 03 jul 2016 21:38

dank voor de info!

lijkt me inderdaad een perfecte locatie. ik wou dat ik dat voorhanden had :mrgreen:
turf lijkt me ook wel een goed idee!
en perfect dat je de mogelijkheid hebt om de planten vorstvrij te laten overwinteren.

bij mij krijgen ze vanaf een 16.00 uur wel directe zon en staan volop in de regen en wind. dus zeker andere omstandigheden. Tegen de herfst zal ik ook maar een topic aanmaken om alles te delen :D
voorlopig lijken de planten overigens prima tevreden.

en qua voeding (zelf weet ik gewoon nog niet genoeg): de nieuwe potgrond zal voor het komende seizoen wel genoeg zijn, maar geef je volgend jaar (of zelfs nu al) ook nog vloeibare meststoffen?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida nikau?

Berichtdoor Ragecrusher op 03 jul 2016 23:54

Ik ga mezelf zeker geen expert noemen m.b.t. palmen en alzeker met de Nikau niet eigenlijk. Ik kijk gewoon naar het voorbeeld van ene forumlid welke al een prachtexemplaar heeft staan en deze ook van kleins af heeft grootgebracht. Dan ga ik ervanuit dat als ik hem na-aap, alles wel goed komt. :)

Ik zie mezelf eerder als een observatie persoon. Dus door dit palmpje te observeren, zal ik er meer over leren (wauw klinkt zelfs dwaas voor mij als ik dit lees, maar toch). Eerst maar eens zijn groeipatroon/snelheid gade slaan. Het zijn trage groeiers dus ik vermoed dat ik voorlopig wel goed zit met het toevoegen van bloed- en beendermeel, dat is traag werkend.
Moest ik zien dat nadien nog extra voedingsstoffen nodig zijn, dan zal ik moeten vloeibare meststoffen bijgeven. Maar dat zal sowieso niet dit jaar zijn en misschien zelfs nog niet volgend jaar.
Het zijn nog miniplantjes, dus we spreken elkaar nog eens binnen 5 jaar. :D
Ragecrusher
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 19 mei 2012 21:19
Woonplaats: Denderleeuw, Oost-Vlaanderen, België
7 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida nikau?

Berichtdoor draco op 04 jul 2016 01:08

Kleine palmen worden groot. Mijn nikau werd me op den duur te omvangrijk en is verhuisd naar Gardenpalms. Mocht je daar zelf eens verzeild raken (aanrader) dan is de palm aan te treffen in Herbert 's privékas onder de boomvarens naast de vijver.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida nikau?

Berichtdoor yme op 04 jul 2016 11:10

dus we spreken elkaar nog eens binnen 5 jaar


:mrgreen:

het niet kunnen snoeien van palmen is m.i. wel een nadeel. Ik wil en kan ook geen palm van meer dan 3 meter huisvesten...

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida nikau?

Berichtdoor Eduard op 04 jul 2016 12:17

draco schreef:Kleine palmen worden groot. Mijn nikau werd me op den duur te omvangrijk en is verhuisd naar Gardenpalms. Mocht je daar zelf eens verzeild raken (aanrader) dan is de palm aan te treffen in Herbert 's privékas onder de boomvarens naast de vijver.

Dat was ook geen zaailing meer maar al een behoorlijke palm toch! Hier in mijn veranda gaat het snel, dat haal je buiten echt niet in 5 jaar dus mag je blij zijn als die over 10 jaar 2.5m hoog is.
@ Yme van zaailing naar een plant met wat gestalte duurt minimaal 3 jaar [binnen]daarna gaat het sneller, die jij hebt staan zijn al wat groter zal als de condities goed zijn ook sneller gaan, hou ze wel uit de wind daar gaat geen enkele palm mooier van worden ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida nikau?

Berichtdoor yme op 04 jul 2016 13:20

dat haal je buiten echt niet in 5 jaar dus mag je blij zijn als die over 10 jaar 2.5m hoog is.


Afbeelding

Afbeelding

zo staan ze er bij mij nu bij. omdat het een dakterras is, ontkom je niet aan de wind. hopelijk is dit genoeg bescherming.
De planten krijgen nu maximaal ongeveer 700 umol/m2/sec. (zonder bescherming is dat nu meer dan 2000 umol/m2/sec.

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida nikau?

Berichtdoor Eduard op 04 jul 2016 14:24

Dat doek houd ook de wind tegen, hier krijgen de planten ook wind, met de opmerking bedoelde ik eigenlijk niet in de volle wind zetten ;) mooie planten :thumb_up:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida nikau?

Berichtdoor yme op 04 jul 2016 20:02

Super!

Ik hoop dat het allemaal goed gaat komen!
Ik kon mij niet inhouden en heb er nog 4 besteld, maar laat ik daarover maar in een nieuw topic beginnen....

groetjes,

yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Rhopalostylis sapida nikau?

Berichtdoor draco op 05 jul 2016 01:00

yme schreef:
dat haal je buiten echt niet in 5 jaar dus mag je blij zijn als die over 10 jaar 2.5m hoog is.


Afbeelding

Afbeelding

zo staan ze er bij mij nu bij. omdat het een dakterras is, ontkom je niet aan de wind. hopelijk is dit genoeg bescherming.
De planten krijgen nu maximaal ongeveer 700 umol/m2/sec. (zonder bescherming is dat nu meer dan 2000 umol/m2/sec.

groetjes,

Yme


Hoe moet ik dit duiden Yme, umol/m2/sec ? Ik lees micromol (µmol maar dan zonder pootje).
Ik ben er ondertussen achter en misschien maakt deze link het ook voor anderen niet-ingewijden duidelijk. :)
http://ledapplicatie.nl/wp-content/uplo ... ningen.pdf

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten