Herkennen: Takil of sp. Kumaon?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Herkennen: Takil of sp. Kumaon?

Berichtdoor daniell op 22 okt 2017 19:01

Iemand enig idee of deze palmen Kalamuni Takil of sp. Kumaon zijn?
Laatst bijgewerkt door daniell op 23 okt 2017 16:51, in totaal 1 keer bewerkt.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Herkennen: Takil of sp. Kumaon?

Berichtdoor draco op 23 okt 2017 01:11

Ik heb meerdere Trachycarpus takil 'Kalamuni' waarvan 1 al een aantal jaren in de volle grond staat. Deze lokale vorm van de takil groeit erg langzaam vergeleken bij de voormalige 'Kumaon' die ik ook in de tuin had staan maar vanwege een ontsierende bladmisvorming heb geruimd. Opvallend aan de 'Kalamuni' in vergelijking met de takil 'Kumaon' is ook het stevige blad. De 'Kalamuni' zijn afkomstig van Gardenpalms. De palm in de tuin is als zaailing met ongedeeld blad uitgeplant, de kuipplanten zijn van de afgelopen voorjaar. Nadat ze zijn verpot, heeft er nog nauwelijks groei plaatsgevonden.
Bijlagen
Trachycarpus takil 'Kalamuni'.jpg
Trachycarpus takil 'Kalamuni'.jpg (258.2 KiB) 2346 keer bekeken
Trachycarpus takil 'Kalamuni' (1).jpg
Trachycarpus takil 'Kalamuni' (1).jpg (159.95 KiB) 2346 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Herkennen: Takil of sp. Kumaon?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 23 okt 2017 08:45

Je palmen lijken me Kumaons, Daniell. Ik heb er ook zo'n eentje in de tuin staan naast een Wagnerianius. De bladsegmenten zitten iets meer aan elkaar dan de Kalamuni die Han laat zien.

De lange stelen hebben te maken met dat ze van binnen komen. In de volle grond maken ze lang niet zulke hoge bladeren aan.

Ben zeer tevreden met deze Takil Kumaon soort. De groeisnelheid is enorm.

Voed je ze goed bij dan worden de bladeren een wat blauwig donkergroen. Dat ze nu zo licht zijn heeft te maken metdat ze binnen hebben gestaan en wellicht aan voeding toe zijn.

Ik zou ze na de winter in de volle grond zetten.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes


Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten