overgenomen van vorige bewoner

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

overgenomen van vorige bewoner

Berichtdoor bjornobo op 04 jun 2018 12:19

De grote plant die erachter staat is een indische sering maar deze met roze bloempjes, wat is het?

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: overgenomen van vorige bewoner

Berichtdoor draco op 04 jun 2018 13:15

Spiraea japonica
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: overgenomen van vorige bewoner

Berichtdoor Hansvdb op 06 jun 2018 09:55

@ Bjornobo: In je artikel had je het over een Indissche Sering. Dat verbaasde mij een beetje want de Indische Sering die ik ken is de Melia azadirachta en dat was niet wat ik op de afbeelding zag. Na wat zoeken vond ik dat de Lagerstroemia ook wel Indische Sering wordt genoemd. Waarom is mij niet duidelijk.
De Melia werd in Nederlands-Indië Sering genoemd vanwege de bloeiwijze en de geur. Het is een sub-tropische boom die hier ook kan groeien. Zelf heb ik er één al jaren in mijn tuin staan en die bloeit momenteel volop.

P1010379a.JPG
P1010379a.JPG (249.33 KiB) 3357 keer bekeken

Je ziet dat het een flinke boom is geworden die ik binnenkort flink ga knotten. In de VS groeien ze verwilderd als een soort onkruid.

De bloemen zien er als volgt uit:

P1010380b.JPG
P1010380b.JPG (271.63 KiB) 3357 keer bekeken

Jammer genoeg wat moeilijk te zien omdat ze zo hoog zitten.

Een tweede exemplaar heb ik een aantal jaren in de koude kas gehad en die heeft ook weelderig gebloeid en zaad opgeleverd:

P1010378a.JPG
P1010378a.JPG (230.59 KiB) 3357 keer bekeken

De zaden hebben een kanaaltje in het midden waardoor je ze aan een draad kunt rijgen om er een ketting van te maken. Vandaar dat de Melia ook wel Chinese Kralenboom wordt genoemd.

Eeen interessante boom en weer eens wat anders in de tuin. De naam Azadirachta betekent "op een Es gelijkend". In het geslacht Meliaceae vinden we ook de Azadirachta indica, de Neem boom. Neem olie is een insecticide.
Het verschil is dat de bladeren van de Melia dubbel geveerd zijn en van de Azadirachta enkel geveerd. Voor de rest zien ze er vrijwel exact hetzelfde uit.
De Azadirachta is echt tropisch en die kan dus niet in de tuin geplant worden. In de supermarkten van Amazing Oriëntal worden potjes met Neem zaailingen verkocht om er thee van te trekken. In India gebruikt men de takjes om de tanden te poetsen. Ze hebben anti-bacteriële eigenschappen.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: overgenomen van vorige bewoner

Berichtdoor bjornobo op 08 jun 2018 11:01

Draco dankjewel.

Hans, dit is mijn exemplaar, volgens mij zijn er meerder varianten. Deze zal over een maandje weer roze bloempje geven.


Afbeelding
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: overgenomen van vorige bewoner

Berichtdoor draco op 08 jun 2018 11:09

Dat is leuk, Lagerstroemia heeft hier nooit goed gebloeid en is tenslotte in 2012 doodgevroren. Afgelopen najaar tikte ik 2 cultivars op de kop waarvan een met dieprood blad en donkerrose bloemen. Beide planten zijn helaas op onverklaarde wijze in hun winterslaap gebleven. :(
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: overgenomen van vorige bewoner

Berichtdoor Hansvdb op 08 jun 2018 17:40

@ Bjornobo: Een zeer gezonde plant je Lagerstroemia als ik het zo zie. Ik begrijp dat hij in de volle grond staat. Blijkbaar maakt het ene of het andere exemplaar verschil wat de winterhardheid betreft. Die van de bloemist zullen het niet redden, maar misschien heeft deze een andere achtergrond.

Jaren geleden was er een Floriade in Zoetermeer en onderdeel van de Franse inzending was een Lagerstroemia boompje, geplant in de volle grond. De stam had een diameter van ongeveer 10cm.
Na de Floriade ben ik nog eens op het terrein gaan kijken en toen bleek dat het boompje een stukje boven de grond was afgezaagd. Jammer.
Ik heb nog geprobeerd het uit de grond te halen maar met blote handen was dat niet mogelijk helaas.

Zelf heb ik er twee gehad, een licht-roze en een donker-roze. De licht-roze is om onduidelijke redenen dood gegaan, de donker-roze leeft nog. Die vind ik ook mooier. Hij heeft binnen overwinterd en staat nu in de kas. De bedoeling is dat het een boompje wordt maar inmiddels zit hij vol knoppen, dus groeien is er even niet bij.

P1010382a.JPG
P1010382a.JPG (219.48 KiB) 3266 keer bekeken

Lagerstroemia´s zijn flinke groeiers, alles wat groen is is dit seizoen gegroeid. Om de gewenste habitus te krijgen had ik alles weggeknipt boven het punt waar het onderste groene blaadje zit. Net zoals dat boompje op de Floriade. Na de bloei verdwijnen de zijtakjes. Misschien kan ik ze stekken.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: overgenomen van vorige bewoner

Berichtdoor bjornobo op 10 jun 2018 10:03

Hans, ik weet niet meer waar ik deze gekocht heb maar mij is toen wel verteld dat deze goed winterhard is, en gelukkig is dat ook zo. Iemand een idee hoe ik deze sering kan stekken?
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: overgenomen van vorige bewoner

Berichtdoor Hansvdb op 10 jun 2018 15:50

Op deze website: https://www.mijntuin.org/plants/17950-lagerstroemia is de volgende tekst te vinden:

Stekken:
Vermeerdering van de Lagerstroemia gebeurt via stekken of zaaien. Om te stekken worden kopstekken genomen die in de stekgrond gestoken worden. Gebruik van stekpoeder bevordert de beworteling en gaat de ontwikkeling van schimmels tegen. Nadat de stekken enkele weken op een warme, lichte plaats (bodemwarmte 20 tot 25 graden Celsius) hebben gestaan en vochtig gehouden zijn, hebben zich de eerste wortels en knoppen ontwikkeld en kunnen ze opgepot of geplant worden.


Succes!
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes


Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten