Todea barbara?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Todea barbara?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 31 aug 2018 08:08

Ik heb deze zomer twee Trachischekarpers 'New Form' hybride aangeschaft die ik in kuip houd. Nu is er bij één van beide een Groene Broeder meegelift, en wel een varen. Die zat in de potgrond en heb ik er gratis bijgekregen.

Het blijkt een vrij rigoreus en sterk varentje te zijn die je er niet zo makkelijk uittrekt. Mijn vermoeden is dat het een Todea barbara is, wetende dat GP die varens ook in de kas heeft staan. Sporen waaien alle kanten op (net als de Geest, die waait ook over de wateren) dus blijkbaar ook naar de pot van mijn Zielige Karper.

Is het een Todea? Zo ja, kan ik 'm dan laten zitten of moet ik 'm apart oppotten? Het schijnen namelijk, naar de foto's te oordelen, flinke varens te worden, die anders misschien de wortels van mijn Karper gaan verdringen (?).
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (200.63 KiB) 2079 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (177.74 KiB) 2079 keer bekeken
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Todea barbara?

Berichtdoor draco op 31 aug 2018 12:06

Waarschijnlijk is dit een ingewaaide tuinvaren (Dryopteris sp.)?
Vergelijk het met Todea.
Bijlagen
DSCN2162.jpg
DSCN2162.jpg (159.72 KiB) 2068 keer bekeken
DSCN2164.jpg
DSCN2164.jpg (156.69 KiB) 2068 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Todea barbara?

Berichtdoor carex op 31 aug 2018 12:59

Dryopteris dilatata of Dryopteris carthusiana. Verschil is te zien aan de stengelschubben. Eenkleurig lichtbruin = carthusiana; donkerbruine middenstreep= dilatata. Beide inheemse, zeer algemene soorten.
Groeten Bart.
carex
 
Berichten: 308
Geregistreerd: 27 feb 2010 20:01
Woonplaats: Limburg
25 bedankjes

Re: Todea barbara?

Berichtdoor Gouden HandPalm op 31 aug 2018 15:13

Dank, heren. We weten meer. Ook dat ik 'm dus kan laten zitten. Todea zou te veel wortels geven, die misschien in gedrang met de palm konden komen. Maar dit kan wel zo.

Todea ziet er inderdaad heel anders uit, meer uitheems.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes


Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 13 gasten