Welke cactus is dit?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Welke cactus is dit?

Berichtdoor architeuthis op 27 apr 2019 22:31

Ik heb deze cactus enkele jaren gelden cadeau gekregen en ik heb me altijd afgevraagd welke soort het zou kunnen zijn. Iemand enig idee?

Foto: https://imgur.com/a/jGLF6FL

Ik heb de plant vergeleken met foto's van andere cacti, ik heb zelf het gevoel dat deze wat lijkt op de
Pilosocereus pachycladus (https://plantsam.com/pilosocereus-pachycladus/).
architeuthis
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 25 maart 2019 23:28
0 bedankjes

Re: Welke cactus is dit?

Berichtdoor Danycactus op 28 apr 2019 19:12

Ik denk dat je juist bent
Danycactus
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 08 dec 2017 21:25
Woonplaats: Melle
19 bedankjes

Re: Welke cactus is dit?

Berichtdoor architeuthis op 05 mei 2019 16:00

Bedankt om even mee te denken! Jij hebt misschien heel wat meer ervaring met cactussen dan mij... Welke dingen let jij in het bijzonder op bij het bepalen van deze soort? Lijkt mij wel interessant om te weten.
architeuthis
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 25 maart 2019 23:28
0 bedankjes

Re: Welke cactus is dit?

Berichtdoor Danycactus op 06 mei 2019 10:25

Het kennen en herkennen van cactussen is gegroeid door vele jaren foto's en planten te bekijken, veel in boeken gelezen te hebben vroeger en door om te gaan met andere cactusliefhebbers en zo doe je dan in de loop der jaren veel kennis op. Dan kan je van sommige planten met zekerheid zeggen dat het deze of deze is maar er blijven nog altijd heel veel twijfelgevallen over vb. jouw plant ben ik bijna 100% zeker dat het een Pilosocereus is de tweede naam is moeilijker omdat de plant nog klein is.
Pas op ik ben niet een superkenner, ik ken er wel iets van maar tegenover sommige andere cactuskenners ben ik nog een kleine jongen.
Danycactus
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 08 dec 2017 21:25
Woonplaats: Melle
19 bedankjes

Re: Welke cactus is dit?

Berichtdoor architeuthis op 06 mei 2019 22:29

Je zegt dat het moeilijk is om met zekerheid de volledige soort naam vast te stellen omdat de plant nog jong is. Wat gaat het makkelijker maken om dat te zeggen bij de oudere plant, de bloem misschien?
architeuthis
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 25 maart 2019 23:28
0 bedankjes

Re: Welke cactus is dit?

Berichtdoor Danycactus op 06 mei 2019 23:06

Natuurlijk de bloem en de verdere groei, soms zijn er grote verschillen ts jonge en volwassen planten. Jouw plant zou een wat meer blauwere kleur moeten krijgen.
Danycactus
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 08 dec 2017 21:25
Woonplaats: Melle
19 bedankjes


Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten