Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor Hansvdb op 29 okt 2019 16:18

Bedankt voor je reactie. Inderdaad lijkt de plant erg op de Juglans nigra, alleen het punt is dat het zaad niet klopt. Het was geen walnoot maar een harde pit van houtachtig materiaal met een heel klein plat zaadje er in.
Momenteel staat hij in de kas en is bezig zijn bladeren te laten vallen. Blijkbaar is de plant afkomstig uit een gematigd klimaat. De kas hou ik in de winter vorstvrij, maar meer niet.
Als hij volgend jaar weer uitloopt moet hij verplant worden want de pot waar hij nu in staat is te klein geworden. (Feitelijk de boom te groot natuurlijk)
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor batdah op 29 okt 2019 21:24

De onderste foto van de bruine glanzende vrucht doet me sterk denken aan decoratiemateriaal dat ik ooit verkocht, ik meen iets van Raphia...een palmvrucht. Deze werd in de jaren 90 nogal eens aangevoerd op een stok gelijmd voor verwerking in bloemstukken...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor Hansvdb op 30 okt 2019 16:22

@ Batdah: Bedankt voor je informatie, het lijkt er inderdaad erg veel op. De pit van het plaatje heb ik bij een andere plant in de grond gestopt wellicht komt er iets op.
Hoewel dit forum palmvrienden heet interesseren palmen mij eerlijk gezegd niet zo erg. Het zijn saaie planten die langzaam groeien en moeilijk in een tuin in te passen zijn. Als ze binnen moeten staan krijgen ze gegarandeerd spint en mooie bloemen of fruit valt niet te verwachten. De Raffia palm is natuurlijk wel een hele aparte soort.
Graag heb ik planten die wat leveren, zoals fruit, geur, kleur of andere nuttige zaken. Niettemin is het wel eens leuk om iets onbekends te zaaien en te zien ontluiken.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor Dennis_S op 30 okt 2019 17:08

Hansvdb schreef:@ Batdah: Bedankt voor je informatie, het lijkt er inderdaad erg veel op. De pit van het plaatje heb ik bij een andere plant in de grond gestopt wellicht komt er iets op.
Hoewel dit forum palmvrienden heet interesseren palmen mij eerlijk gezegd niet zo erg. Het zijn saaie planten die langzaam groeien en moeilijk in een tuin in te passen zijn. Als ze binnen moeten staan krijgen ze gegarandeerd spint en mooie bloemen of fruit valt niet te verwachten. De Raffia palm is natuurlijk wel een hele aparte soort.
Graag heb ik planten die wat leveren, zoals fruit, geur, kleur of andere nuttige zaken. Niettemin is het wel eens leuk om iets onbekends te zaaien en te zien ontluiken.



Dat is natuurlijk je persoonlijke mening die voor heel veel mensen niet geldt. Palmen zijn verre van saai en juist prima in te passen in tuinen. De enige voorwaarde is dat je de juiste omstandigheden creëert wat meestal inhoudt dat je zorgt voor een goede winterbescherming. Maar op dit forum staan voorbeelden te over van verre van saaie succesvol groeiende en bloeiende palmen. Ook palmen die naar binnen moeten krijgen inderdaad spint, maar echt niet altijd, eerder soms. Bananen krijgen hier veel sneller spint dan palmen. Eigenlijk geldt dat voor alle planten. Ook de Juglans die geen Juglans is maar misschien toch wel een Juglans is zal problemen krijgen als je deze binnenhoudt.

Op dit forum zit een grote verzameling liefhebbers met elk hun eigen voorkeuren, succes en failures. Dus als spint je plaagt en vruchten of bloemen niet komen, dan zijn je vingers gewoon nog niet groen genoeg. Dat wil nog steeds niet zeggen dat als je op dit forum deelneemt je palmen moet hebben, nee totaal andere exoten zijn natuurlijk helemaal welkom. Deel je succes en je mislukkingen zodat jezelf en anderen er nog groenere vingers van krijgen!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor batdah op 30 okt 2019 18:40

@Dennis
Die spintuitspraak is wel op het randje :o imho is deze zeer discutabel...ik heb ooit 4 jaar potplantenteelt op mbo niveau gehad en dus zou ik toch moeten weten hoe dit uit mijn gewas te houden wat in de praktijk toch niet altijd mogelijk is...ahum... ;)

Palmen heb ik nog wel als kamerplant, buiten in de tuin niet meer...het zijn hier vooral bloeiende niet tropische uitdagingen in onze nu grotendeels cottagetuin en Rhododendron tuin in Portugal....na tientallen jaren een mediterrane tuin (en een cottage tuin)in Nederland gehad te hebben...ligt daar hier geen uitdaging in(alle aanwezige phoenixen,agaven,cactussen yucca clusters en oleanders heb ik versnipperd en deels naar de stort laten afvoeren) 8-)

Ps ik heb hier ook al anderhalf jaar een bananenplant binnen in huis....zonder spint en zonder sproeien, dus heb ik vermoedelijk groene vingers :lol: ..de plant is mooi omdat ie gezond is, maar persoonlijk zie ik liever een gezellig bloeiend kloteplantje vandaar dat de banaan naar de gang verbannen is...
tzt gaat deze de vollegrond in van de groententuin..voor de siertuin vindt ik deze te tropisch en te grof...
Dit moest er even uit... :lol:
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor palmgek op 30 okt 2019 19:32

Hansvdb schreef:Hoewel dit forum palmvrienden heet interesseren palmen mij eerlijk gezegd niet zo erg. Het zijn saaie planten die langzaam groeien en moeilijk in een tuin in te passen zijn.


Ieder zijn mening Hans, maar dit soort uitspraken op een forum voor palmliefhebbers lokt natuurlijk reacties uit :lol:

Hansvdb schreef:Graag heb ik planten die wat leveren, zoals fruit, geur, kleur of andere nuttige zaken.


Deze uitspraak heb ik vaker gehoord en komt vaak niet van mensen die veel met planten hebben. In het eenvoudige binnenland van Brazilie is men slechts geinteresseerd in planten als er iets fysieks te halen is, zoals fruit of grondstoffen.
Iets ontastbaars als het plezier dat je ervaart bij het zien van de schoonheid van ornamentale planten is wat mij betreft pas echte "liefde voor planten". En in mijn geval mn palmen :lol:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor Hansvdb op 31 okt 2019 13:37

Leuk, je zegt dat je palmen niet zo interessant vindt vanwege saai en spintproblemen en gelijk worden er allerlei veronderstellingen geponeerd. Palmgek ziet mij als een bekrompen ziel die niet echt in planten is geïnteresseerd en Dennis denkt dat mijn kennis omtrent de verzorging nog niet genoeg ontwikkeld is.

Van mij mag je best een palmengek of bananenliefhebber zijn (ik eet ze ook elke dag), maar dat zie ik meer als een obsessie. Ook ik heb wel eens een palm of een bananenplant gehad maar op een gegeven moment dacht ik, "Wat moet je er mee?". De tijd dat ik planten wilde hebben om ze te hebben is voorbij. Een plant moet voor mij een bepaalde meerwaarde hebben en als hij te lastig is of te weinig teruggeeft voor de plaats die hij inneemt en de verzorging die hij vraagt dan verdwijnt hij. afgelopen dagen heb ik nog een boomtomaat (Cyphomandra betacea) en een nachtjasmijn (Cestrum nocturnum) naar de groene bak verhuisd.
Andere planten koester ik zoals de Citrus ugly, een citruskruising afkomstig uit Jamaica. Ongeveer twintig jaar geleden heb ik pitten gezaaid en in die tijd heeft hij maar zes vruchten gegeven waarvan drie dit jaar, maar hij zal als laatste weg gaan.

P1010580.JPG
P1010580.JPG (203.42 KiB) 3777 keer bekeken

Bloeiende planten vind ik ook aantrekkelijk, bijvoorbeeld de Ixora chinensis die ik twee jaar geleden gezaaid heb. Heeft dit jaar voor het eerst gebloeid. Niet bloedrood zoals ik hoopte, maar toch mooi.

P1010520.JPG
P1010520.JPG (186.06 KiB) 3777 keer bekeken

Een andere fraaie plant die de herfstzon altijd laat schijnen door zijn stralende gele bloei is de Senna corymbosa. Begint in september te bloeien vaak tot in december. Binnenhalen na de eerste nachtvorst, kan donker overwinteren en heeft nooit spint.

P1010572.JPG
P1010572.JPG (212.65 KiB) 3777 keer bekeken

In de zomer bloeit de Albizia rijkelijk in mijn tuin. Jaren geleden gezaaid en uiteindelijk in de tuin geplant omdat ik al zoveel planten elke dag water moest geven.

P1010518.JPG
P1010518.JPG (257.71 KiB) 3777 keer bekeken

Tenslotte nog een paae plaatjes van een Lantana camara. Het is een toevalskruising tussen een originele soort en een gekweekte variëteit. Het speciale is dat de bloemen beginnen als geel en geleidelijk aan verkleuren naar magentarood. Gewoonlijk gaan ze niet verder dan oranjerood voor ze uitvallen. Dit vind ik veel mooier. Deze plant is eeuwig bloeiend.

P1010586.JPG
P1010586.JPG (198.99 KiB) 3777 keer bekeken

P1010585.JPG
P1010585.JPG (218.46 KiB) 3777 keer bekeken

De laatste planten geven geen fruit of andere eetbare zaken maar ze geven schoonheid. Sommige planten geven ook geur, zoals die nachtjasmijn, maar dat werd mij een beetje te veel. Voor de geur heb ik bijvoorbeeld een Michelia staan en een Cananga odorata. Bloemen daar van worden gebruikt in parfums, respectievelijk Chanel nr.5 en Joy. Geur vind ik een essentiële eigenschap, vandaar dat Dahlia's mij minder interesseren hoewel ze prachtige bloemen hebben.

De nuttige planten die niet alleen de zinnen strelen maar ook de smaakpapillen zijn dus de fruitplanten. Inmiddels heb ik een hele verzameling met exotische soorten die niet iedereen zal kennen. Bijvoorbeeld de Umaboshi, een Chinese abrikoossoort die gebruikt wordt om in te leggen in zout en dan gedroogd als een soort snoep verkocht wordt.
Een aardigheidje is de peerlijsterbes, een kruising. In de tuin staat een Loquat die kleine vruchtjes heeft maar of het wat wordt is de vraag. Deze vreemde boom bloeit eind van de zomer/begin herfst.

P1010581.JPG
P1010581.JPG (173.1 KiB) 3777 keer bekeken

Verder heb ik natuurlijk een Mango boompje, een Litchi, een kaviaarlimoen (waar ik spijt van heb omdat hij te wild groeit) een Macadamia, wat Kaki boompjes en nog zo het een en ander zoals de Eremorange (Citrus sinensis x glauca) die bij de verkoper gelabeld stond als Chileense bosbes maar dus wat anders bleek. Het is een kruising met de kaviaarlimoen en veel beschaafdser.

Een speciale groep zijn de Pruim-abrikoos-kers kruisingen. Pluots, Apriums en Pluerries. Pluots en Apriums zijn wel te vinden binnen Europa, maar de pluerries heb ik uit de VS moeten halen. Zijn mij toegezonden in een klein doosje als "home decoration".
Helaas heb ik tot dusverrre slechts één pluot kunnen oogsten, maar dat was het wachten waard. nergens mee te vergelijken. Ze zouden elkaar kunnen bevruchten, maar dat doen ze niet zo erg. Nu heb ik een paar Japanse pruimen gekocht en die zouden het werk moeten kunnen doen. Ik zie vol spanning uit naar het voorjaar.

Ander nuttige planten die mij interesseren zijn bijvoorbeeld de Daun Dewa (Gynura procumbens), oftewel plant van God. Een gezondheids bevorderende plant en met zo'n naam moet hij wel goed zijn. Werkt vooral bij diabetes type 2. Een andere plant is de Javaanse nierthee (Orthosiphon stamineus). Spoelt de nieren en lost nierstenen op.

Wat vind je palmgek? Ben ik bekrompen in mijn voorkeur of is jouw palmobsessie misschien te eenzijdig? Van de planten die ik genoemd heb is er niet één die ik voor een palm wil ruilen, al vind ik palmen best mooi. Ze passen gewoon niet in mijn tuin. Ze bieden te weinig voor wat ze vragen. Voor bananen geldt hetzelfde. Leuk als er een tros aan komt, in Suriname waar ik een tijdje gewoond heb, had ik ze in de tuin daar kon ik regelmatig oogsten. Hier koop ik ze wel in de supermarkt. Papaya's had en heb ik ook, maar ook die deden het daar beter dan hier.

En Dennis, twijfel je nog steeds aan mijn plantenkennis of denk je dat het wel meevalt? Als ik de vragen van sommigen lees dan denk ik dat er nog wel wat forumleden zijn die wat van mij kunnen leren.

Wat het spintprobleem betreft, In de zomer sproei ik de planten in mijn kas elke dag met regenwater. Dat voorkomt al veel. Sommigen adviseren er knoflook bij te doen maar dat stinkt te veel. In de winter staan veel planten binnen voor het raam. Onaangenaam voor de planten, te droog, te weinig licht, maar heerlijk voor ongedierte. Ik denk niet dat groene vingers helpen. Opletten en ingrijpen als het nodig is. Veel meer valt er niet aan te doen.
Hansvdb
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 02 apr 2017 16:42
20 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor palmgek op 31 okt 2019 15:16

Hansvdb schreef:Palmgek ziet mij als een bekrompen ziel die niet echt in planten is geïnteresseerd


Sorry Hans, dat heb ik niet zo gezegd en al zeker niet zo bedoeld. Geef toe dat mijn reactie misschien wat gechargeerd was maar Ik werd getriggert door je uitspraak dat palmen saai zijn. Dat kan iemands mening zijn maar wil uiteraard niet zeggen dat dat ook zo is.

Hansvdb schreef:Wat vind je palmgek? Ben ik bekrompen in mijn voorkeur of is jouw palmobsessie misschien te eenzijdig? Van de planten die ik genoemd heb is er niet één die ik voor een palm wil ruilen, al vind ik palmen best mooi. Ze passen gewoon niet in mijn tuin. Ze bieden te weinig voor wat ze vragen. Voor bananen geldt hetzelfde. Leuk als er een tros aan komt, in Suriname waar ik een tijdje gewoond heb, had ik ze in de tuin daar kon ik regelmatig oogsten. Hier koop ik ze wel in de supermarkt. Papaya's had en heb ik ook, maar ook die deden het daar beter dan hier.


Vermoed geen van beide Hans, Je geeft aan dat je ook van kleur, geur en bloei houd, iets wat ook aan smaak onderhevig is en niets perse iets tastbaars opleverd.
Daarnaast beperkt mijn "palmobsessie" zich niet alleen tot palmen hoor :lol: :mrgreen: . Ook ik ben gek op kleur, geur en dergelijken.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor batdah op 01 nov 2019 11:26

Ik zie wel dat een bepaalde reactie plotseling verdwenen is... :mrgreen:
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Onbekende plant uit decoratiemateriaal

Berichtdoor palmgek op 01 nov 2019 11:29

Die was gisteren al verdwenen Batdah.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3685
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten