welke butia (zaden)

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

welke butia (zaden)

Berichtdoor yme op 20 sep 2019 20:12

Net terug van een 11 daagse vakantie op een camping aan de Côte d'Azur. :D
Naast het zwembad stond een Butia die juist toen wij er waren rijpe zaden had: elke dag lagen er wel nieuwe op de grond. Ofschoon ik niet echt dol ben op het zaaien van palmzaden kon ik het toch niet laten om er 40 mee naar huis te nemen. :mrgreen: :fluiten:

Maar de vraag is nu welke soort ik nu heb.

Dit is de moeder :

Afbeelding

en dit de zaden, waarbij er best wel wat variabiliteit is in de grootte.
Afbeelding

Als ik het goed heb begrepen kunnen Butia's zichzelf bevruchten, dus ik ga ervan uit dat dit het geval is. Er stonden wel nog 3 andere Butia's er vlak naast, maar die hadden geen bloemen of vruchten.

Wel stonden er ook 12 Syagrus romanzoffiana om het zwembad, waarbij de meesten bloemen en/of vruchten hadden. Ik neem aan dat de kans dat er Butyagrus zaden tussen zitten erg klein is??


Afbeelding

Afbeelding

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: welke butia (zaden)

Berichtdoor nicky_jansen op 06 dec 2019 18:17

Wel stonden er ook 12 Syagrus romanzoffiana om het zwembad, waarbij de meesten bloemen en/of vruchten hadden. Ik neem aan dat de kans dat er Butyagrus zaden tussen zitten erg klein is??
nicky_jansen
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 22 nov 2019 06:54
1 bedankjes

Re: welke butia (zaden)

Berichtdoor John.H op 21 dec 2019 00:25

Goedendag,

Ik zie Butia capitata.
Wat betreft de mogelijke kruising, u kunt de zaden bekijken en/of de mogelijke morfologische afwijkingen (ten opzichten van capitata) afwachten. De mogelijke hybride zou ook snellen (kunnen) groeien.

Succes met de opkweek.
John
John.H
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 17 sep 2019 22:12
2 bedankjes

Re: welke butia (zaden)

Berichtdoor Gouden HandPalm op 21 dec 2019 20:41

Het lijken me ook capitata zaden of eriospatha, zou ook nog kunnen. Yatay zaden zijn iets meer driehoekig.

Als het een kruising met Syagrus zou zijn dan zouden er wat vezels (fibers) rond het zaad moeten zitten, kenmerk van Syagrus. Dan zou het zaad ook iets ovaler moeten zijn.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: welke butia (zaden)

Berichtdoor yme op 22 dec 2019 21:46

Wat leuk dat er nu nog reacties komen! :D

Helaas zie ik geen vezels en de meest langwerpige is het zaadje onderaan de geplaatste afbeelding.
Dan ga ik uit van capitata zaden!

Dank voor het meedenken,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes


Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten