Aloe Brevifolia vs. Agave

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Aloe Brevifolia vs. Agave

Berichtdoor groenevingerskweken op 28 apr 2020 12:09

Geachte leden,

Ik weet niet exact welke planten ik gister heb gekregen, mooi vind ik ze wel! Ben van plan ze te gaan verpotten aankomende week. Zijn hier eenduidige tips voor? Zelf dacht ik aan een ruime pot onderin vullen met een mix van hydrokorrels & mediterrane potgrond, eventueel met organische tuinmest/ cactus voeding? Heb ook gelezen over perliet mengen met potgrond, iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt.

Afbeelding Afbeelding
groenevingerskweken
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 apr 2020 12:03
0 bedankjes

Re: Aloe Brevifolia vs. Agave

Berichtdoor groenevingerskweken op 28 apr 2020 17:00

Het regent flink hier, is het verstandig om de planten zolang het regent onder het afdak te plaatsen? Er is voldoende ventilatie maar wel droog. Of is dat slecht omdat de plant vochtig is van de regen?
groenevingerskweken
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 apr 2020 12:03
0 bedankjes

Re: Aloe Brevifolia vs. Agave

Berichtdoor draco op 29 apr 2020 00:39

In de zomermaanden kunnen deze succulenten wel wat regen hebben met een goede afwatering. Zet ze vanaf september alvast droog zodat ze niet nat in de winterstalling gaan.
Agaves, Aloe en de overige succulenten staan in een 1:1 mix van potgrond en scherp zand.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Aloe Brevifolia vs. Agave

Berichtdoor groenevingerskweken op 29 apr 2020 11:37

draco schreef:In de zomermaanden kunnen deze succulenten wel wat regen hebben met een goede afwatering. Zet ze vanaf september alvast droog zodat ze niet nat in de winterstalling gaan.
Agaves, Aloe en de overige succulenten staan in een 1:1 mix van potgrond en scherp zand.

Bedankt. Dus geen hydrokorrels gebruiken, en cactusvoeding?
Ik zie op foto's ook dat er regelmatig steentjes bovenop de pot worden gelegd, heeft dat nog een functie of is dit puur om esthetische redenen? De potten die ik heb gekocht hebben nog geen gaten, is een normaal gat voldoende?
groenevingerskweken
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 apr 2020 12:03
0 bedankjes

Re: Aloe Brevifolia vs. Agave

Berichtdoor draco op 29 apr 2020 14:31

Steentjes worden om esthetische reden opgelegd maar verminderen ook het risico op het ontstaan van ontsierende vlekken door regenspetters vanaf de potgrond. Je kunt behalve steentjes ook seramis of fijn lava grit gebruiken. Het laatste oogt vrij natuurlijk en je kunt dit materiaal ook door de potgrond mengen ten behoeve van de drainage. Hydrokorrels kun je eventueel gebruiken maar kies dan voor een fijne maat en met cactusvoeding is niks mis. Ik geef de succulenten de standaard kunstmest bedoeld voor palmen in de halve concentratie. Bij de succulenten in de kas giet ik de schotels vol en verwijder het overschot na 1 dag. De mestoplossing krijgen ze 2 keer in de zomer in april en in juli. Vanaf eind augustus krijgen ze geen water meer om de planten voor te bereiden op de vorstvrije overwintering.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Aloe Brevifolia vs. Agave

Berichtdoor groenevingerskweken op 29 apr 2020 17:41

:thumb_up: Top. Hier kan ik goed mee vooruit. Dank je wel!

PS Heb nu speciale potgrond en scherp zand gekocht. Zal kijken voor fijn lavagrit of ander gesteente, ga vrijdag verpotten.
groenevingerskweken
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 apr 2020 12:03
0 bedankjes

Re: Aloe Brevifolia vs. Agave

Berichtdoor groenevingerskweken op 03 mei 2020 21:37

Afbeelding
groenevingerskweken
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 28 apr 2020 12:03
0 bedankjes


Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten