Welke soort Yucca is dit?

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Re: Welke soort Yucca is dit?

Berichtdoor batdah op 05 mei 2020 01:55

Probeer ze uit de zon te houden...

Hier in midden portugal staan veel van deze gestreepte gedrochten, monsters...ze zien er gewoon nooit niet uit....ze zijn altijd verbrand verschoten te bont etc...
De gewone groene vorm is veel harder die is wel geschikt als kuipplant..

Succes... :thumb_up:
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Welke soort Yucca is dit?

Berichtdoor draco op 05 mei 2020 11:26

batdah schreef:Probeer ze uit de zon te houden...

Hier in midden portugal staan veel van deze gestreepte gedrochten, monsters...ze zien er gewoon nooit niet uit....ze zijn altijd verbrand verschoten te bont etc...
De gewone groene vorm is veel harder die is wel geschikt als kuipplant..

Succes... :thumb_up:


Ik vermoed dat vooral witbontbladigheid gevoelig maakt voor zonnebrand? Behalve het chlorofyl (bladgroen) ontbreken dan ook de overige pigmenten, i.e. flavonoiden (geel) en/of anthocyanen (purper) die bescherming bieden tegen de vrije radicalen door de UV straling. De geelbonte Cordyline variant 'Torbay Dazzler' kan goed tegen zon evenals de 'Purpurea'. Hetzelfde geldt voor Yucca gloriosa variegata en diverse geelbonte grassen. In mijn voormalige Butiagrus verscheen op een zeker moment een blad met enkele witbonte stroken die na verloop van tijd o.i.v. de zon bruine vlekken kregen. Een geelbonte Phoenix canariensis op het eiland La Palma verkeerde destijds daarentegen in een blakende conditie.
Laatst bijgewerkt door draco op 06 mei 2020 20:52, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke soort Yucca is dit?

Berichtdoor Themen op 06 mei 2020 08:29

Ik heb nog wat toe te voegen aan dit topic. Na wat aanvullende info vergaard te hebben stuitte ik op de volgende variant, namelijk: Y. Elephantipes Puck
https://www.mypalmshop.nl/product/Yucca ... %27Puck%27

Die dien je te beschermen bij -7°Onder bepaalde omstandigheden

Ik vind de afbeelding veel meer overeenkomen met mijn plant.
Hier nog een foto: https://images.app.goo.gl/oKP9q6SMVuSfa1KP8

Dit zou de jewel zijn; https://www.mypalmshop.nl/product/Yucca ... ipes-Jewel
Deze lijkt qua vorm veel minder
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Welke soort Yucca is dit?

Berichtdoor draco op 06 mei 2020 09:06

Ik zou niet blindvaren op deze informatie. :(
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke soort Yucca is dit?

Berichtdoor Themen op 06 mei 2020 10:13

Nee, dat is ook zeker zo. Maar hoe beoordeel jij dit dan Draco?
Het klopt toch ook enigszins wat ik zeg?

Het gaat ook om een plantje van twee tientjes, maar vind het gewoon interessant

Reden van lelijke bladeren in Portugal is misschien droogte? Yucca elephantipes jewel staat overal dat ie regematig water moet hebben in de zomer maanden
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Welke soort Yucca is dit?

Berichtdoor batdah op 06 mei 2020 17:18

Ik heb de plant destijds weggedaan vanwege het lelijke blad...ik had de Puck...de plant had ik buiten in de schaduw staan...ik heb deze 2 jaar gehad...gekocht bij Hornbach...de bladvlekken en dode punten hebben deze naar de vuilnisbelt gebracht...

20,00 is nogal veel ik denk dat je de plant in de handel voor de helft daarvan ook wel tegenkomt...potmaat 19 geeft aan dat het om een klein plantje gaat...voor Yucca kopstek is dit ongeveer de kleinste potmaat..

Mbt de droogte hier in midden portugal...weet ik zo net nog niet...er valt hier 3 keer zoveel regen als bij jullie alleen het is hier ook 3 maanden totaal droog...en Yucca worteld nogal diep...en is heel droogte tolerant..
Voor dit type Yucca is water al snel teveel..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Welke soort Yucca is dit?

Berichtdoor draco op 06 mei 2020 21:04

Themen schreef:Nee, dat is ook zeker zo. Maar hoe beoordeel jij dit dan Draco?
Het klopt toch ook enigszins wat ik zeg?

Het gaat ook om een plantje van twee tientjes, maar vind het gewoon interessant

Reden van lelijke bladeren in Portugal is misschien droogte? Yucca elephantipes jewel staat overal dat ie regematig water moet hebben in de zomer maanden


Het is een misverstand dat Yucca weinig water nodig heeft. Ze kunnen lang zonder maar voor een fatsoenlijke groei hebben deze planten in de zomer behoefte aan geregeld water. Hier staan een rostrata in kuip en in de tuin. De laatste krijgt geen water maar de kuipplant op zonnige dagen bijna even vaak als de palmen. Brahea armata gaf ik weinig water vanwege een vergelijkbaar misverstand. Totdat de palm abrupt bijna de helft van de bladeren ging afstoten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Welke soort Yucca is dit?

Berichtdoor Themen op 06 mei 2020 22:25

Ik heb binnen ook een elephantipes staan geef ik zo om de drie weken water en als ik geef een goede hoeveelheid zodat het water goed bij de wortels komt. Niet telkens kleine beetjes

We gaan het meemaken...
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Welke soort Yucca is dit?

Berichtdoor batdah op 09 mei 2020 00:42

Voor buiten is filamentosa en gloriosa een goed alternatief....je bent dan ook meteen van het overwinteringsprobleem af...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten