Adiantum maar welke soort en/of variëteit

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Adiantum maar welke soort en/of variëteit

Berichtdoor draco op 14 jul 2022 19:50

Spontaan opgekomen varen in pot met dode boomvaren. Wie kent deze fijnbladig varen?
Bijlagen
Adiantum sp..jpeg
Adiantum sp..jpeg (693.54 KiB) 4155 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Adiantum maar welke soort en/of variëteit

Berichtdoor batdah op 18 jul 2022 21:34

Zou dat niet de gewone tenerum scutum Roseum zijn die de dienst uitmaakte voordat al die cultivars het overnamen..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Adiantum maar welke soort en/of variëteit

Berichtdoor draco op 19 jul 2022 14:24

Dat zou kunnen Batdah maar het blijft gissen. A. tenerum is van tropische origine terwijl deze varen vorstvrij kan overwinteren. Ik heb er wat varenboeken op nageslagen en kom zelf uit op Adiantum raddianum cv. 'Micropinnulum'* als mogelijke kanshebber? De pinules zijn ultrafijn wat misschien op foto moeilijk is te zien. Een andere mogelijkheid is de cv. raddianum 'Gracilis'**. In huis staat een bekende Adiantum (capillis-veneris?) uit het tuincentrum. Als het wat koeler is zal ik die ernaast fotograferen.

* Gilean Dunk Ferns for the Home and Garden.
zie ook https://www.tiktok.com/@flowershopgirl/ ... 4227218693

**Barbara Hoshizaki and Robbin Moran, Fern Grower's Manual.

Groet,
Han
Bijlagen
DSCN1491.jpeg
DSCN1491.jpeg (336.04 KiB) 3902 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Adiantum maar welke soort en/of variëteit

Berichtdoor batdah op 05 aug 2022 15:59

Han ik ben beslist geen varen kenner...ik (her) ken wat pot varens omdat ik daar mijn brood mee verdiende...of ik denk dat...of meen mij dat te herinneren...vroeger had ik een fotografisch geheugen..maar dat was vroeger..toen ik nog jong en knap was..nu ben ik woonachtig in Portugal :lol:

Ik heb hier buiten een inmiddels enorme adiantum gespot(wild opgekomen)...ik zou denken dat dat een tenerum is maar die heeft hier al wel 2 keer flink de vorst erover gehad..maar ik kan er ook naastzitten...mijn wederhelft wil dat ik de plant oppot en naar binnen verplaats...want deze varen wil hier maar niet overleven laat staan groeien terwijl ik dat in Nederland in de vingers had...
veel portugezen hebben Adiantum als kuipplant buiten( of in hun patio met indoor jungle binnen) staan..de varen wordt hier heel vaak aangeboden maar mijn pogingen tot nu toe hier binnen zijn allemaal mislukt..gisteren nog bij de Lidl stond mijn wederhelft er mee in de handen..ze heeft hem teruggezet..misschien moet ik een portugese adiantum proberen ;)
Laatst bijgewerkt door batdah op 06 aug 2022 02:28, in totaal 1 keer bewerkt.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Adiantum maar welke soort en/of variëteit

Berichtdoor draco op 06 aug 2022 00:49

Ik ben lid geweest lid van de varenvereniging Wilfried. Er was een levendige ruilhandel van stekjes. Bijgevolg staan hier veel tuinvarens maar ik heb verzuimd er naambordjes bij te zetten. Van de Adiantums heeft alleen venustum de tijd doorstaan. Die is onverwoestbaar maar leidt hier een marginaal bestaan. Op een betere standplaats is het een prima bodembedekker. Andere winterharde soorten zijn aleuticum en pedatum. Adiantum tenerum is niet winterhard maar zou je in de winter van een mulchlaag kunnen voorzien. Andere soorten om uit te proberen, zijn capillis-venerus en hispidulum.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Adiantum maar welke soort en/of variëteit

Berichtdoor batdah op 06 aug 2022 03:06

draco schreef:Ik ben lid geweest lid van de varenvereniging Wilfried. Er was een levendige ruilhandel van stekjes. Bijgevolg staan hier veel tuinvarens maar ik heb verzuimd er naambordjes bij te zetten. Van de Adiantums heeft alleen venustum de tijd doorstaan. Die is onverwoestbaar maar leidt hier een marginaal bestaan. Op een betere standplaats is het een prima bodembedekker. Andere winterharde soorten zijn aleuticum en pedatum. Adiantum tenerum is niet winterhard maar zou je in de winter van een mulchlaag kunnen voorzien. Andere soorten om uit te proberen, zijn capillis-venerus en hispidulum.



Han toch..ik zou bijna denken dat je brabants bloed hebt...dat is namenlijk het enige volk dat mij zo openlijk durft uit te schelden!! maar ik zal het je niet kwalijk nemen en verder gaan met waar het over ging.. ;) Brabanders noemen mij steevast Wilfried...bovensloters daarentegen noemen mij bij juiste naam ..maar dat is ach "Whats in a name" toch.. ;)

De A. c. -venerus die groeit hier in de watermijn op de muren als het luik geopend is...de venustum had ik destijds in Breda als bodembedekker..ik ga niks proberen op het gebied van varens(we hebben er inmiddels meer dan ooit ....ik als geen fan(van de meeste groene planten) heb er ik weet niet hoeveel al aangeplant zelfs wildroof heb ik al gedaan-- en de varens uit Breda (onder druk van mijn vrouw) meegenomen..).uiteraard staan die buiten uitgeplant onder de Rhododendon struiken en niet binnenshuis..daar mag een adiantum in de indoor jungle later als we ooit uit de verbouwing zijn.... :mrgreen:
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten