Pagina 2 van 3

Re: welke tropische palm?

BerichtGeplaatst: 29 jul 2024 23:04
door Rob
Eduard schreef:
palmgek schreef:De bladvoeten doen me denken aan een Dypsis soort.


Misschien heb je gelijk Richard, er komt nu een kleine speer in een bladoksel onderaan omhoog!
Zodra dat uit is laat ik de plant nog eens zien hier.


Speer onderaan uit bladoksel zou mogelijk bloei kunnen zijn Eduard!
Veel van mijn Chamaedorea doen dat deze tijd van het jaar ook - maar ik geloof niet dat dit een Chamaedorea is. Meer kans op Dictyosperma album lijkt me. Vergelijk hier:
https://www.thepalmtreecompany.com/product-page/dictosperma-album-var-rubrum-red-princess-palm...

Best Even aanzien hoe eea zich ontwikkeld. Als dit bloei is dan is ie wel erg vlot voor een Dictyo!

Re: welke tropische palm?

BerichtGeplaatst: 30 jul 2024 00:46
door palmgek
Absoluut geen Dictyosperma. Ben bijna zeker van mijn eerder gemaakte opmerking. Het genus Dypsis is breed en kent vele variaties in kleur en formaat.

Re: welke tropische palm?

BerichtGeplaatst: 31 jul 2024 23:35
door Rob
vwb de herkomst is Dypsis idd het meest voor de handliggend, maar alleen daar doe ik het niet voor :).
Ik zi tegen die rode rachis aan te hikken - nog nooit waargenomen bij de gangbare Intratuin Dypsis lutescens - dan moet het op zijn minst een meer afwijkende Dypsis zijn...er zijn er idd zat die dewrgelijk rood uitlopen...

Re: welke tropische palm?

BerichtGeplaatst: 01 aug 2024 00:49
door draco
Dictyosperma album var. rubrum.jpeg
Dictyosperma album var. rubrum.jpeg (727.14 KiB) 6592 keer bekeken

Van deze verwarrende discussie wordt Eduard ook niet veel wijzer.
De afgebeelde palm kocht ik in 2019 bij Herbert in Wezep (mypalmshop). Er was geen naam bij en dit was het enige exemplaar.
Ik kwam ook uit bij Dictyosperma album var. rubrum als meest waarschijnlijk.

Re: welke tropische palm?

BerichtGeplaatst: 01 aug 2024 03:26
door palmgek
Als ik me niet vergis Han, was ik het die destijds aangaf dat het een Dyctiosperma zou kunnen zijn. Omdat jouw palm daar alle kenmerken van vertoonde. Echter zie ik die niet terug bij de palm van Eduard!
Wat ik zie is een soort tomentum wat vooral kenmerkend is voor het genus Dypsis. Ook de aanzet van de bladstelen en de bladvoeten zijn kenmerkend voor Dypsis soorten.

@Rob, ik heb ook nergens gezegd dat het een C. lutescens zou zijn, alhoewel getoonde foto daar wel gelijkenis mee vertoont. De rode rachis heb ik hier namelijk wel eerder gezien bij lutescens! Het zou ook zomaar C. Baronii of C. Onilahensis of een kruising met 1 van beiden kunnen zijn.
Screenshot_20240731-221423~2.png
Screenshot_20240731-221423~2.png (690.98 KiB) 6589 keer bekeken

Screenshot_20240731-222513~2.png
Screenshot_20240731-222513~2.png (615.34 KiB) 6589 keer bekeken

Re: welke tropische palm?

BerichtGeplaatst: 01 aug 2024 13:21
door palmgek
Beetje :off_topic: maar wellicht leuk ter lering en vermaak. Dit is hoe mijn Dyctiosperma er nu bij staat. Van de rode kenmerken die deze palm tot 3 jaar terug had is weinig meervan terug te vinden.
IMG_20240710_171329858_HDR~3.jpg
IMG_20240710_171329858_HDR~3.jpg (961.26 KiB) 6571 keer bekeken

IMG_20240710_171002127_HDR~2.jpg
IMG_20240710_171002127_HDR~2.jpg (840.72 KiB) 6571 keer bekeken

Re: welke tropische palm?

BerichtGeplaatst: 01 aug 2024 17:51
door draco
De roodverkleuring van blad en/of rachis hoeft geen specifiek kenmerk te zijn al is dat bij sommige soorten wel het geval (Chambeyronia, Cyrtostachys). Bij Howea forsteriana zie je soms individuen met een diep purpergroene rachis ipv. lichtgroen waarbij het blad oranjerood uitloopt. Ik heb daar nooit iets over kunnen vinden. Ik heb zo'n variant staan maar het verschijnsel zwakt af naarmate de palm ouder wordt.

Re: welke tropische palm?

BerichtGeplaatst: 01 aug 2024 18:16
door Eduard
Ik heb de plant nog eens gefotografeerd, ik denk niet dat de zijscheut bloei is maar een bladveer, zullen het nog even moeten afwachten! Ik was vandaag bij de intra waar een paar dypsis soorten stonden maar die leken geen van alle op deze ;)

Hier de foto's, de plant is incl pot 1.60 hoog
P1120015.jpeg
P1120015.jpeg (955.5 KiB) 6555 keer bekeken


P1120016.jpeg
P1120016.jpeg (936.11 KiB) 6555 keer bekeken


P1120019.jpeg
P1120019.jpeg (892.61 KiB) 6555 keer bekeken


P1120020.jpeg
P1120020.jpeg (870.96 KiB) 6555 keer bekeken


P1120021.jpeg
P1120021.jpeg (943.24 KiB) 6555 keer bekeken

Re: welke tropische palm?

BerichtGeplaatst: 02 aug 2024 00:34
door draco
Dypsis lutescens komt hiermee weer in beeld Eduard. Die vormt clusters en niet alleen onderaan de stambasis maar ook hogerop duit een bladschacht. Ik heb hier zo'n goudpalm staan met een splitsing.

Re: welke tropische palm?

BerichtGeplaatst: 02 aug 2024 04:39
door palmgek
Ik heb genoeg gezegd :lol: :D :applaus: