Welke Palm is dit? (gekocht in tuincentrum)

Heb jij planten of zaden waar je de naam niet van weet? Plaats hier je foto's en waarschijnlijk kan iemand op het forum je wel verder helpen.

Welke Palm is dit? (gekocht in tuincentrum)

Berichtdoor Wimkoh op 06 feb 2011 14:05

Hallo Allemaal,

Ik kwam een paar weken terug bij een tuincentrum bij ons in de buurt. Ik weet dat daar in deze tijd van het jaar nog wel eens koopjes qua exoten te vinden zijn. En inderdaad er stonden er een aantal Chamaerops humilis var. Cerifera en tot mijn verbazing ook nog een aantal met 2 en 3 stammetjes en dat voor de prijs van € 3.95 . Dus heb ik er maar een 5-tal in mijn karretje gepakt. Een ervan zag er wel iets anders uit, maar vond die toch wel mooi en nu heb ik het gevoel dat het misschien toch wel een andere palm is.

Misschien dat iemand me uit de droom kan helpen.

Palm 01.jpg
De plant helemaal rechts van de Chamaerops humilis var. Cerifera
Palm 01.jpg (148.96 KiB) 4950 keer bekeken


En dan nog even een foto van de andere kant en met een bierflesje om de verhouding van de groote van de palmen aan te geven en ook het kleur verschil

Palm 02.jpg
Nu is het natuurlijk de palm aan de linkerkant.
Palm 02.jpg (79.3 KiB) 4950 keer bekeken


Soms denk ik wel eens bij die prijzen dat ik maar ophou met het zaaien van deze soorten. Was er deze week om potgrond te kopen en zag dat de Chamaerops humilis var. Cerifera nu aangeboden werden voor € 2.50. Toch niet normaal die prijzen. Even een fotootje van de palm die ik maar weer meegenomen heb met 2 stammetjes. Ziet er niet zo mooi uit maar dat komt wel goed denk ik.

aankoop 2,50.jpg
Laatse aankoop
aankoop 2,50.jpg (83.89 KiB) 4950 keer bekeken


Maar ik hoop dat iemand mij kan aangeven of het toch een Chamaerops humilis var. Cerifera is. Ik heb zelf het vermoeden dat het een andere palm is. Uiteraard de palm bij foto 1 en 2.

Alvast bedankt voor de reacties

Groet Wim
Wimkoh
 
Berichten: 345
Geregistreerd: 05 mei 2010 18:38
Woonplaats: Denekamp (overijssel) Nederland
33 bedankjes

Re: Welke Palm is dit? (gekocht in tuincentrum)

Berichtdoor orinoco op 06 feb 2011 15:15

Ik denk niet dat dit een andere soort is. Je ziet wel vaker (en zeker bij varieteiten of kweekvormen) dat er afwijkende exemplaren tussen zitten. De enigste soort die in jong stadium eventueel verward zou kunnen worden met de cerifera is Acoelorraphe wrightii,maar deze kom je maar zelden tegen en de kans dat die tussen cerifera's terecht komt is wel heel klein.....
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Welke Palm is dit? (gekocht in tuincentrum)

Berichtdoor Wimkoh op 06 feb 2011 16:13

Bij dit tuincentrum is het soms een rommeltje !

Dezelfde planten voor andere prijzen. Van de soort die ik gekocht heb stonden dezelfde planten ook op een andere plaats in dat tuincentrum voor € 7.95 te koop.

Er staan vaak soorten door elkaar omdat eventuele kopers eerst wel de plant willen en dan toch weer niet en dan zo maar ergens tussen andere planten weer terug zetten. Dus de palm hoeft niet uit dezelfde partij te komen.

Wim
Wimkoh
 
Berichten: 345
Geregistreerd: 05 mei 2010 18:38
Woonplaats: Denekamp (overijssel) Nederland
33 bedankjes

Re: Welke Palm is dit? (gekocht in tuincentrum)

Berichtdoor orinoco op 06 feb 2011 16:40

Uitsluitend gebaseerd op de kleur zou het ook een Brahea armata kunnen zijn...Zal over enige tijd moeten blijken.Als de palm uitlopers gaat vormen kun je dat uitsluiten. Overigens een slechte zaak dat het tuincentrum geen naam vermeld op een label of sticker ! Voor mij reden genoeg om een palm of wat voor plant dan ook te laten staan,tenzij ik de plant ken of minstens een sterk vermoeden heb.
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Welke Palm is dit? (gekocht in tuincentrum)

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 06 feb 2011 16:52

Is geen Brahea armata hoor, daar is het blad iets anders. Is gewoon een Chamaerops humillis var. cerifera var. goedkoop ! :mrgreen: In de Chamaeropsfamilie zijn heel veel verschillen mogelijk bij toch dezelfde ondersoort ! ;)
Wim, welk tuincentrum is dat en waar is het gelegen aub ? Voor dat geld wil ik er ook wel een paar ?!! :shock:
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Re: Welke Palm is dit? (gekocht in tuincentrum)

Berichtdoor orinoco op 06 feb 2011 17:15

Van mijn tweede optie ben ik ook niet zeker,maar wil het toch niet uitsluiten :?
Overigens,jullie woonplaatsen liggen dermate ver uit elkaar dat het toch nog dure plantjes zouden worden wat betreft reiskosten. Maar misschien maakt het tuincentrum deel uit van een keten zoals Intratuin en is er een vestiging op kortere afstand. Wat overigens nog niet wil zeggen dat prijzen en assortiment in elk filiaal hetzelfde zijn ! Enige jaren geleden kocht ik bij Intratuin Sliedrecht twee Cyathea tomentosissima (boomvaren) voor 9,95 per st. Kwam dezelfde week toevallig langs Intratuin Breda en daar stonden dezelfde planten voor 2,95 !!! Onnodig te vermelden dat ik ze meteen van hun hele voorraad heb af geholpen (21 stuks als ik het me goed herinner). :roll:
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Welke Palm is dit? (gekocht in tuincentrum)

Berichtdoor lapalmeraie op 06 feb 2011 18:51

:lol:

Moeilijk om je in te houden bij zulke prijzen hè :mrgreen:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Re: Welke Palm is dit? (gekocht in tuincentrum)

Berichtdoor orinoco op 06 feb 2011 19:12

Hou er maar over op Niek :lol: Als je ziet dat je bij dergelijke dure tuincentra toch planten tegenkomt tegen zulke prijzen...Als je ziet dat je tegenwoordig al zo een 15 euro kwijt bent voor een C. tomentosissima van amper 25 cm hoog ! Je zou bijna handelaar worden... Zijn destijds meestal geruild voor een armetierig palmzaailingetje :?
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Re: Welke Palm is dit? (gekocht in tuincentrum)

Berichtdoor Eduard op 06 feb 2011 21:14

Hoi Ben, die aanbieding van de C. tomentosissima +-5a6 jaar geleden? hier ook en gelabeld als C. Australis! ik heb er nog 2 staan nu met 20 cm stam, het waren mini plantjes, later heb ik gehoord dat het een fout was en dat ze voor € 12,95 geprijsd hadden moeten worden !
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Welke Palm is dit? (gekocht in tuincentrum)

Berichtdoor orinoco op 06 feb 2011 22:20

Hey Eduard, inderdaad toen ook regelmatig aangeboden als australis en ook vaak als villosum :o
Onder deze laatste naam door "Sense of nature" (bepaald handelsmerk).
orinoco
 
Berichten: 1364
Geregistreerd: 03 nov 2010 21:43
Woonplaats: Papendrecht (NL)
78 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Plantenidentificatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten