Richard's Braziliaanse fotolog

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor palmgek op 11 dec 2019 10:54

Etlingera elatior.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor draco op 11 dec 2019 20:14

Geen verwantschap met rozen maar een lid van de gemberachtigen. Bloemisten verzinnen soms maar wat. Voor een bioloog geschoold in de klassieke plantensystematiek volgens Linneaus is dat verwarrend. :lol: Er zal sinds de introductie van de op basis van DNA vergelijkende systematiek ook wel het een en ander zijn veranderd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor batdah op 11 dec 2019 20:20

Richard ik denk dat de verkoopprijs van een enkele porseleinroos in een stad als Breda zeker een euro of twintig doet als consumentenprijs hede ten dage.

De heliconia takken zijn ook heel mooi maar ook redelijk algemeen in de bloemenhandel.
Ik kocht vroeger mixdozen met daarin ik denk 20 items daarin zat standaard een roze en een donkerroze porseleinroos knop....verder zaten in die doos meestal 10 bokkepoten en 4 grote heliconia takken en 2 musa velutina..en nog een aantal gele gembers

Bokkepoten kocht ik meestal per doos. Die deden destijds een 5,00 per stuk als eindprijs.

Ik denk zelfs dat de roze porseleinroos iets voor hier zou zijn voor grafstukken...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor batdah op 11 dec 2019 20:21

draco schreef:Geen verwantschap met rozen maar een lid van de gemberachtigen. Bloemisten verzinnen soms maar wat. Voor een bioloog geschoold in de klassieke plantensystematiek volgens Linneaus is dat verwarrend. :lol: Er zal sinds de introductie van de op basis van DNA vergelijkende systematiek ook wel het een en ander zijn veranderd.

Haha, die naam is de zg nederlandse volksnaam.....en heel veel gewassen heten roos in de volksmond

Stokroos
Woestijnroos
Chinese roos
Kerstroos etcetera.....

Voor consumentenverkoop zijn nederlandse namen handiger ondanks dat ze voor verwarring zorgen.

Toen ik zelf nog verkocht heb ik in het begin ook de wetenschappelijke namen vermeld totdat ik nota bene door mijn eigen klanten geregeld werd teruggefloten.....is te moeilijk.....het tij is wel aan het keren mede door de komst van het internet...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor palmgek op 11 dec 2019 23:14

draco schreef:de gevuldbloemige 'porseleinrozen' zijn niet mijn smaak.


Dat kan Han. zo ken ik ook nog wel een paar soorten die niet mijn smaak zijn. Als ik dat echter iedere keer zou moeten vermelden zou ik moe worden van mezelf :mrgreen: Toch bedankt voor je reaktie Draco

@Batdah, bedankt voor je reactie, was al bekend met de prijzen van de algemene soorten. Ik zie het juist als een uitdaging om ieys nieuws op de kaart te zetten. Er is echt nog een veel grotete diversiteit aan kleur en vorm. Iets wat in NL/ europa wellicht een nieuwe markt kan aanboren.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor batdah op 12 dec 2019 00:24

Welnu Richard, ik wordt nieuwgierig...ik ben alleen bekend met wat je hier hebt laten zien.

Ik denk dat er zeker een markt voor is, niet voor alledag want dit type bloemen gaat snel vervelen...want er zit geen leven in....ze zijn mooi maar doen op de vaas niets....(vergelijk bv bolbloemen of tuinbloemen elke dag een ander plaatje het verval heeft ook charme) maar voor de nichemarkt in het hogere segment is er imho zeker wat mogelijk.

Zeker als er meerdere kleuren en vormen bij komen voor de veelal toch verwende consument....

ik zie dat de m2 productie best hoog is...en die zal je vast nog wel kunnen verhogen door de teelt te optimaliseren..en gaat de aanplant meerdere seizoenen mee...?

Ps ik houdt erg van veel verschillende soorten bloemen maar ik kijk nog steeds als handelaar dus ben niet altijd even tactvol in mijn omschrijvingen...mijn generatie heeft geleerd negatieve kwaliteits beoordelingen te doen...dwz we noemen allen de manco's . Over de goede eigenschappen wordt natuurlijk niet gerept..(als ik hier bv een palm voorbij zie komen vallen de dorre bladpunten mij eerder op dan de exclusiviteit van het genus....)
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor draco op 12 dec 2019 01:49

@Batdah
Mmmm bij bokke(n)poten krijg ik een geheel andere associatie, een in chocolade gedoopte met creme gevulde marsepeinen rol. :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor batdah op 12 dec 2019 02:01

draco schreef:@Batdah
Mmmm bij bokke(n)poten krijg ik een geheel andere associatie, een in chocolade gedoopte met creme gevulde marsepeinen rol. :D


Alpinia, had ik beter geschreven.....de garnaal met lange steel en een blad...in de nineties veel verkocht...


Ps marsepein is lekker wat ik mij herinner...hier niet te koop
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor palmgek op 12 dec 2019 02:37

@Batdah, bij deze enkele soorten die ik al heb of nog wil gaan aanschaffen voor de kweek. Google ze.... :mrgreen: Allen rhizoom gewassen welke zich hier, mits ze worden bijgehouden goed vermeerderen en dus niet steeds opnieuw geplant hoeven te worden. Zo ben ik bijvoorbeeld 3 jaar terug begonnen met 2 porseleinroos knollen inmiddels zijn het er meer als honderd en daar moet ik nog bij vermelden dat verzorging verre van optimaal is, gezien we hier zelf maar 1 tot 2 keer per jaar zijn.

Alpinia jungle king purpureta
Alpinia kimi purpureta

Heliconia orthotricha in diverse kleuren
Heliconia bihai
Heliconia caribaea
Heliconia caribaea x bihai
Helicinia champeniana splash
Heliconia rostrata
Heliconia marginata
Heliconia chartacea in diverse kleuren (rose, geel rood, orange)
Heliconia pendula
Heliconia wagneriana
Heliconia stricta in diverse kleuren
Heliconia latispatha
Heliconia psittacorum
Heliconia spathocircinata
Heliconia psittacorum x spathocircinata

Calathea crotalifera

Zingiber spectabillis
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Vakantieplaatjes van een palmgek ;)

Berichtdoor Rob op 15 dec 2019 03:47

Fraai lijstje weer Richard, aangevuld met gezonde jaloezie mijnerzijds.
Heliconia doen het hier naar mijn mening (helaas) heel matig, en ik kijk daarom nu al uit naar de fotoos! :thumb_up: :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten