Mijn mediterraanse jungle in hoofddorp

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Mijn mediterraanse jungle in hoofddorp

Berichtdoor Mate op 26 sep 2020 14:02

Han bedankt weer voor de bruikbare kennis die je altijd deelt. Heel erg blij met dit nieuws.
Ook benieuwd naar de gloriosas in het dorp bij jou. Zijn dit ook variegatas?
P.s. jouw Gloriosa is ook een plaatje :thai:

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Mijn mediterraanse jungle in hoofddorp

Berichtdoor draco op 26 sep 2020 15:21

Ik heb zojuist wat voortuinen bekeken. De Yucca 'gloriosa' variegata is vermoedelijk een kruising van de niet winterharde gloriosa met Yucca recurvata. Deze hybride ontleent zijn winterhardheid aan de laatste. Yucca recurvata kan een aardige meerkoppige stam ontwikkelen. Op de foto van een vermoedelijke recurvata zijn in detail meerdere koppen te zien die dicht onder de oude bloeiwijze ontspruiten. Voor zover ik het op veilige afstand (...) op 2 lokaties heb kunnen constateren, ontspruiten de uitlopers bij de 'gloriosa' var. ondergronds aan de voet van de moerplant.

groet,
Han
Bijlagen
Yucca gloriosa hybride 2020.jpeg
Yucca gloriosa hybride 2020.jpeg (284.71 KiB) 3313 keer bekeken
Yucca recurvifolia.jpeg
Yucca recurvifolia.jpeg (189.06 KiB) 3313 keer bekeken
Yucca recurvifolia detail.jpeg
Yucca recurvifolia detail.jpeg (148.13 KiB) 3313 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Mijn mediterraanse jungle in hoofddorp

Berichtdoor guardian1967 op 26 sep 2020 16:29

Mooi Mate toch knap hoe je van een heel klein stukje je eigen paradijs hebt gemaakt.
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1800
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Mijn mediterraanse jungle in hoofddorp

Berichtdoor Dennis_S op 26 sep 2020 18:16

Matko, die van mij heeft al meerdere jaren gebloeid. Van afsterven van de kop is geen sprake. Naast de bloemsteel komen bovenin steeds een of twee nieuwe scheuten. Een scheut van twee jaar terug bloeide vorig jaar alweer. Dit jaar niet, nu is een andere kop uit de pol van vier aan de beurt. In
rotten oid zie ik niet gebeuren.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Mijn mediterraanse jungle in hoofddorp

Berichtdoor draco op 26 sep 2020 21:37

T 'is maar wat je als de kop definieert Dennis. We zijn het er denk ik overeens dat de groeitop vervalt bij de ontwikkeling van een (apicale) bloeiwijze. De hoogte waarop vervolgens slapende okselknoppen ontluiken na het wegvallen van de topdominantie kan varieren, i.e. vlak onder de bloeiwijze of op een lager niveau tot zelfs onder de aarde. Dat verschilt ook per soort. De oorspronkelijke bladerkroon boven de nieuwe dominante groeitop sterft uiteindelijk af. Na verloop van tijd wordt dit bij stamvormende soorten zichtbaar als een knik of splitsing in 1 of meer vertakkingen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Mijn mediterraanse jungle in hoofddorp

Berichtdoor Dennis_S op 26 sep 2020 23:01

Ja, ik snap je. Maar bij die van mij sterven de bladeren echt niet af, niet sneller dan anders. Ja, de bladeren helemaal onderaan worden een voor een geel, maar dat zie ik bij alle koppen, ook de niet bloeiende. Ik zal het morgen eens goed bekijken, maar volgens mij is er sinds de eerste bloei drie jaar geleden zelfs geen knik te zien. Begin nou te twijfelen welke soort ik nou heb...
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Mijn mediterraanse jungle in hoofddorp

Berichtdoor draco op 27 sep 2020 11:26

Hopelijk vindt Matko het geen bezwaar dat we nog even op dit onderwerp doorgaan?
Volgens diverse bronnen is de 'gloriosa' In West Europa het resultaat van meerdere kruisingen tussen Yucca gloriosa en Yucca recurvifolia. De winterhardheid van de echte soorten verschilt sterk. In 'Agaves Yuccas and Related Plants' van Mary & Gary Irish (USA) staan voor de gloriosa en recurvifolia respectievelijk -6 en -18 °C vermeld. Uitgebreide informatie over de verzorging van Yucca in West Europa is te vinden in het handboek Yucca & Co - Winterharte Wüstengärten in Mitteleuropa anlegen und pfegen - van Thomas Boeuf, Medemia Verlag.
De Yucca gloriosa variegata zoals hier afgebeeld is i.i.g. goed winterhard. Andere bontbladige Yucca's (sp. filamentosa) zijn in mijn ervaring zwakker.
Yucca gloriosa groeit aan de kusten van Florida en Louisiana en kan daar tot ruim 4 hoog worden. Hier zie je zelden een stam van betekenis maar misschien zijn daar wel voorbeelden van. Vertakkingen zijn betrekkelijk zeldzaam in tegenstelling tot bij Yucca recurvifolia die ook makkelijker een stam ontwikkelt. Op dit forum zijn daarvan diverse voorbeelden gepasseerd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Mijn mediterraanse jungle in hoofddorp

Berichtdoor Mate op 27 sep 2020 16:11

@Han geen probleem maar aangezien dit nuttige info is, is het misschien ook handig dit stuk te kopieren en ergens in een Yucca topic te plaatsen.

Uiteraard zal ik fotos blijven posten van mijn gloriosa var om de ontwikkelingen bij te houden.

Bedankt voor alle informatie heren...wordt zeer gewaardeerd :thai:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Mijn mediterraanse jungle in hoofddorp

Berichtdoor Mate op 27 sep 2020 16:15

Nog een fotootje in volle glorie aangezien hij er binnenkort misschien iets minder fraai eruit kan zien ;)


Afbeelding
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Mijn mediterraanse jungle in hoofddorp

Berichtdoor Tom11jay23! op 27 sep 2020 21:14

Heel mooi :applaus:
Tom11jay23!
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 20 aug 2019 10:35
Woonplaats: Wateringen
4 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], guardian1967 en 38 gasten