Pieter's planten- en tuinfoto's

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor Pieter73 op 06 mei 2013 17:45

Vandaag wat foto's genomen van de nieuwe aanplant. De bananen staan niet meer binnen kringen op mijn laminaat te druppelen. Ze staan nu ,samen met mijn 2 Trachy's die nog binnen stonden, nu van het zonnetje te genieten. Hoewel, genieten, dat wordt vast wel even wennen. Ik vind het prachtig hoe ze in de vijver weerspiegelen.
In die vijver begint het ook volop te leven: massa's kikkervisjes zwemmen rond, waterlelie heeft het wateroppervlak bereikt, snoekkruid, vederkruid enz. lopen uit,...
In het moeras bloeit het vetblad en staat de eerste venus vliegenval.
Mijn eerste Trachycarpus fortunei heeft zijn eerste winter buiten overleefd. Mijn appel- en perenboompjes staan in bloei en 2 soorten aardbeien zijn geplant en lopen snel uit. Een deel van de kruiptijm is aangeplant rond de stapstenen.
Paul, de ene basjoo staat buiten naast het huis en groeit nog niet. De andere staat nog binnen en groeit heel snel (al aan zijn derde blad bezig!!!). Bedankt, ik ben er erg blij mee.

Oeps verkeerde "plaats reactie" geselecteerd. Ik geloof dat hier geen bijlagen bij geplaatst kunnen worden. Dan komen de foto's helaas maar in het volgende bericht, ....na het eten....
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor Pieter73 op 06 mei 2013 22:28

Zoals beloofd hier de foto's.

Behalve Pinguicula vulgaris staan/komen er ook in het hoogveenmoerasje: Dionaea muscipula, Drosera rotundifolia, Sarracenia purpurea en veenmos. Maar die zijn (ook) nog in super-mini formaat. Komend weekend hoop ik nog een Sarracenia leucophylla te kunnen kopen.
Bijlagen
Overzicht achtertuin 6 mei 2013.JPG
Overzicht achtertuin 6 mei 2013.JPG (235.28 KiB) 4452 keer bekeken
Achtertuin 6 mei 2013.JPG
Achtertuin 6 mei 2013.JPG (252.29 KiB) 4452 keer bekeken
Babykamer bruine kikker.JPG
Babykamer bruine kikker.JPG (152.32 KiB) 4452 keer bekeken
Vetblad in bloei.JPG
Dionaea muscipula Pinguicula vulgaris bicolor
Vetblad in bloei.JPG (246.19 KiB) 4452 keer bekeken
Pinguicula vulgaris bicolor.JPG
Pinguicula vulgaris bicolor.JPG (187.7 KiB) 4452 keer bekeken
Mijn eerste Trachycarpus fortunei na zijn eerste winter.JPG
Mijn eerste Trachycarpus fortunei na zijn eerste winter.JPG (289.77 KiB) 4452 keer bekeken
Appel peer aardbei druif.JPG
Appel peer aardbei druif.JPG (199.02 KiB) 4452 keer bekeken
Zijkant huis 6 mei 2013.JPG
Zijkant huis 6 mei 2013.JPG (215.81 KiB) 4452 keer bekeken
Trachy M.sikkimensis M.basjoo Ph.vivax aureocaulis D.antarctica.JPG
Trachy M.sikkimensis M.basjoo Ph.vivax aureocaulis D.antarctica.JPG (270.56 KiB) 4452 keer bekeken
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor Pieter73 op 06 mei 2013 22:49

Ik heb achter de fruitboompjes een groot gat gegraven, voorzien van bamboefolie en weer opgevuld. Alles is helemaal klaar voor de bamboe maar nu kan ik geen gezonde exemplaren vinden.
Ik zoek Phyllostachys aureosulcata 'aureocaulis' maar in tuincentra is ie, of niet aanwezig, of staan er bamboes die met bamboemijt zijn besmet. Bij een hobbykweker in Pijnacker bleek alles ook onder de mijt te zitten. Ik heb zoveel moeite gedaan om van de mijt af te komen dus ik wil nu absoluut alleen een gezonde plant kopen. Iemand enig idee waar ik die in Zoetermeer of omgeving kan kopen?
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor cpo op 07 mei 2013 15:38

Ik snap je verhaal niet helemaal, verhuist en je achtertuin leeggehaald, dus al die vreselijk mooie bamboes op de eerste foto's heb je niet meer??? Sjee ik was wel jaloers op je mooie vivaxen en nigra's. Hoe heb je van die mooie dikke en hoge stokken gekregen bij je nigra?? Ik heb er 1 toch al 10 jaar en die is 3 jaar geleden wel verhuist, maar ik heb nog nooit zelf van die dikke en hoge stokken gekregen. Is snoeien dan de truk???
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor Pieter73 op 07 mei 2013 16:02

De bamboes staan op een stuk grond achter het huis van mijn ouders. Dat stuk grond is van een oom van me maar dat gebruikt hij niet en het was helemaal verwilderd. Eind jaren tachtig, toen ik nog bij mijn ouders woonde, heb ik aan mijn oom gevraagd of ik dat als tuin mocht gebruiken en dat mocht. Begin jaren negentig ging de Ph. nigra er in en nog steeds kweek ik daar die bamboes.
Helaas heb ik bij de aanschaf van de laatste bamboe, de Ph. vivax aureocaulis, een met bamboemijt besmet exemplaar gekocht die alles uiteindelijk heeft besmet. In de herfst van 2011 heb ik toen alles tot de grond toe afgezaagd. De vivax van 8 meter deed het meeste pijn, maar ook de vivax aureocaulis en de nigra was niet fijn. Maar ik dacht "Als ik nu alles afzaag en alle blad en takken verwijder, dan hebben die beestjes die eventueel nog achter zijn gebleven ruim een half jaar niks te eten en gaan vast wel dood.
In 2013 kwam de Ph. vivax terug op zo'n 3 meter. De vivax aureocaulis iets van 1,5 meter ofzo maar die ligt plat op de grond. De nigra is zelfs nog kleiner :(
Maar ..... ik zie geen mijt meer :)
Mijn vorige huis was een appartement met een klein tuintje waar ik geen bamboe in kwijt kon. Foto's daarvan staan hier ook. Die achtertuin heb ik voor een groot deel leeg gehaald toen ik naar mijn huidige huis verhuisde.
De Ph. vivax aureocaulis die nu naast mijn huis staat komt dus achter het huis van mijn ouders vandaan.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor Pieter73 op 07 mei 2013 16:14

Ik snoeide mijn bamboes bijna nooit. Alleen oude dode takken, of erg dunne sprietjes of zijtakjes onderin. En af en toe stak ik wel eens een stuk af voor de verkoop.
Het kan zijn dat de plant door weinig snoei ook weinig kracht verliest en dus groot kan worden. Of het kan de standplaats zijn (beschutting van een gebouw), of de grondsoort (zwarte leemgrond). Of het is gewoon een goed ras en veel geduld.
Bemesten is het in ieder geval niet want dat deed ik niet. Zelfs water geven deed ik nauwelijks want er is geen kraanwater en ik moest een behoorlijk stuk lopen met gieters.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor cpo op 07 mei 2013 17:08

Wij hebben ook nigra's gedeeld 2 jaar geleden, maar het gekke is dat we juist alleen maar dunne sprietjes hebben. Hier in het plantsoen stond/staat ook een flinke nigra en daar hebben we nu een kleine pol afgestoken, ook deze heeft wat dikkere stengels en is nog hoger als die we gekocht hebben.... Hopelijk gaan onze nigra's dit jaar eens flink aan de groei in de hoogte en dikte, volume hebben we nu genoeg. :D
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor Pieter73 op 13 mei 2013 17:17

Hierbij wat foto's van de bamboe's die ik nog steeds achter het huis van mijn ouders kweek. De foto's met grote bamboe zijn van voordat ik alles kaal kapte. De andere foto's zijn van hoe ze terug gekomen zijn na de kap (foto's zijn van 9 mei 2013 dus voor het uitlopen van dit jaar).
Ph. vivax was 8 meter hoog en 6 cm. dik, is nu ergens tussen 3 en 4 meter schat ik en zo'n 2,5 cm. dik.
Ph. vivax aureocaulis schat ik dat ie van 4 meter bij 3 cm. naar 2,5 meter bij 1 cm. is gegaan. De stelen liggen plat waardoor ze minder hoog lijken.
Ph. nigra was 5 meter bij 2,5 cm. en het meeste is nu nog maar iets van 50 cm. maar er zijn een paar sprieten van 1,8 a 1,9 meter bij 0,5 cm.
Ik ben benieuwd wat de nieuwe scheuten gaan doen. Ph. nigra begint voorzichtig uit te lopen, Ph. vivax uiteraard nog niet. Ik heb geen bamboemijt meer gezien dus gelukkig lijkt het niet voor niets geweest :)
Bijlagen
Bamboe overzichtsfoto.JPG
Ph. nigra, vivax aureocaulis en vivax voor de kap
Bamboe overzichtsfoto.JPG (260.08 KiB) 4371 keer bekeken
Overzicht bamboes voorjaar 2013.JPG
De bamboes 1,5 jaar na de kap
Overzicht bamboes voorjaar 2013.JPG (268.89 KiB) 4371 keer bekeken
Ph. vivax aureocaulis en Ph. nigra.JPG
Ph. vivax aureocaulis en Ph. nigra voor de kap
Ph. vivax aureocaulis en Ph. nigra.JPG (239.23 KiB) 4371 keer bekeken
Ph vivax aureocaulis en Ph nigra voorjaar 2013.JPG
Ph. vivax en Ph. nigra na de kap
Ph vivax aureocaulis en Ph nigra voorjaar 2013.JPG (279.3 KiB) 4371 keer bekeken
Ph. nigra 9 mei 2013.JPG
Ph. nigra 9 mei 2013.JPG (188.08 KiB) 4371 keer bekeken
Ph. vivax aureocaulis 9 mei 2013.JPG
Ph. vivax aureocaulis 9 mei 2013.JPG (211.01 KiB) 4371 keer bekeken
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor cpo op 14 mei 2013 09:28

heftig!
Groetjes, Corrine

http://www.corrinep.nl
Avatar gebruiker
cpo
 
Berichten: 2050
Geregistreerd: 06 jan 2011 16:21
Woonplaats: Maarssen
52 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor Hitch op 14 mei 2013 10:51

Al die vleesetertjes die je daar hebt opgesomd en uitgeplant, zijn deze winterhard of beschouw je die als eenjarigen?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten