Pieter's planten- en tuinfoto's

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor Pieter73 op 14 mei 2013 13:43

Ik ben afgelopen zaterdag naar een plantenmarkt geweest in de Hortus Botanicus (Leiden, Nederland) en heb daar nog een paar soorten vleesetertjes aangeschaft.

Van wat ik nu heb zijn volledig winterhard:
Drosera rotundifolia en D. Intermedia
Pinguicula vulgaris
Sarracenia purpurea ssp. purpurea (en ssp. Venosa is volgens mij ook volledig winterhard hoewel ze zeggen dat ie minder winterhard is)

De twijfelgevallen zijn:
Dionaea muscipula
Sarracenia leucophylla
Drosera binata T-vorm
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor ruudkim op 14 mei 2013 15:18

cpo schreef:Ik snap je verhaal niet helemaal, verhuist en je achtertuin leeggehaald, dus al die vreselijk mooie bamboes op de eerste foto's heb je niet meer??? Sjee ik was wel jaloers op je mooie vivaxen en nigra's. Hoe heb je van die mooie dikke en hoge stokken gekregen bij je nigra?? Ik heb er 1 toch al 10 jaar en die is 3 jaar geleden wel verhuist, maar ik heb nog nooit zelf van die dikke en hoge stokken gekregen. Is snoeien dan de truk???

Bij mij zijn de zelfde soorten ook echt reuzen staan hier al 6 jaar in de volle grond
met een stamdoorsnee van 5cm en elk jaar komen er dikker schuiten bij

Gr. Ruud/Zaandam :thai:
ruudkim
 

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor Pieter73 op 14 mei 2013 15:55

Ruud heb je ook foto's van die dikke stammen? Ik zag op je fotopagina ook vleesetertjes. Is dat nog wat geworden? Ik zie geen vijverfolie of vijverbak. Heb je het zonder gedaan? Ik denk dat je dan te weinig vocht, te veel voeding en een te hoge pH krijgt.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor Pieter73 op 25 mei 2013 18:07

Afgelopen dinsdag heb ik een Phyllostachys aureosulcata aureocaulis gekocht. Hij lijkt gezond, alleen een beetje bleekjes. De kluit was goed doorworteld en de nieuwe scheuten zijn al een eindje op weg. Ik heb gelijk maar wat potgrond door de aarde gemengd en wat kippenmest gestrooid in de hoop dat het blad dan snel donkerder wordt en de scheuten de grond uit knallen.
Volgende week wordt er Ardenner breuksteen geleverd voor een muurtje rond de heuvel en wat tegels voor rond de schuur.
In de vijver heb ik Cyperus papyrus gezet. Die heeft de winter en de verhuizing maar net aan overleefd. Hopelijk komt ie nu weer een beetje op gang. Nieuw gekocht zijn Thalia dealbata en waterviolier. Snoekkruid en waterlelie zijn aardig aan de groei. Bij de waterlelie zijn de bloemknoppen al op weg naar het wateroppervlak.
De Trachy die de winter zo dapper getrotseerd leek te hebben heeft nu toch nog speerrot gekregen. Ik heb hem afgezaagd. Wie weet komt ie er nog door. Naast de Trachy is een strook waar ik kruiden ga kweken. Thijm heb ik vandaag geplant en Basilicum en Oregano gezaaid.
Sinds 25 april heb ik 2 Musa basjoo stekken. De ene heb ik gelijk buiten gezet en de andere staat in de huiskamer. Buiten doet de basjoo nog erg weinig. Ook de sikkimensis staat stil. Binnen verbaast de enorme groeikracht van de basjoo me. In exact 1 maand tijd heeft het kleinste bladloze stekje 5 bladeren aangemaakt waarvan de laatste paar al een behoorlijk formaat krijgen. Ook de bladkleur vind ik erg mooi: een mat donker blauw-groen blad met een rode nerf. Ik ben er helemaal gelukkig mee.
Bijlagen
Ph. aureosulcata aureocaulis 22 mei geplant.JPG
Ph. aureosulcata aureocaulis 22 mei geplant.JPG (273.58 KiB) 4456 keer bekeken
Nieuwe scheuten aan aureosulcata.JPG
Nieuwe scheuten aan aureosulcata.JPG (290.56 KiB) 4456 keer bekeken
SSA44529.JPG
SSA44529.JPG (221.86 KiB) 4456 keer bekeken
Toch nog speerrot.JPG
Toch nog speerrot.JPG (211.04 KiB) 4456 keer bekeken
basjoo buiten basjoo binnen en sikkimensis.JPG
basjoo buiten basjoo binnen en sikkimensis.JPG (199.76 KiB) 4456 keer bekeken
Musa basjoo na 1 maand binnen.JPG
Musa basjoo na 1 maand binnen.JPG (93.71 KiB) 4456 keer bekeken
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor Rico op 26 mei 2013 12:55

Dat gaat heel erg mooi worden :thumb_up:
Gr, Rico
Avatar gebruiker
Rico
 
Berichten: 1980
Geregistreerd: 01 jul 2012 13:04
Woonplaats: Melick
163 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor erna op 26 mei 2013 13:29

mooi !
Welke boompjes zijn dat op de eerste foto, helemaal links ?
die tegels maken het wel af hé.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor Pieter73 op 26 mei 2013 15:19

Peer en appel (van elk twee voor de bestuiving). Bij het ene boompje moet een tak uitgebogen worden omdat ie te dicht tegen de stam aan groeit, vandaar de lat met touw en elastiek. Onder de boompjes groeien aardbeien. Er moet natuurlijk wel wat te snacken zijn in een tuin he?!
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor Pieter73 op 27 mei 2013 23:41

Ik heb vandaag eens een Taro knol opgegraven. Die zitten al anderhalve maand in de grond en er gebeurd nog niets. Het is natuurlijk koud en ik had ze vrij diep gepoot maar ik wilde toch weten of ze inmiddels niet helemaal weggerot waren.
De knol die ik heb uitgegraven voelde nog stevig aan maar had wel een beetje rot in een deel van de knol. Er was nog geen enkele uitloper of zelfs maar een puntje groen te ontdekken :(

Hoe staat de Colocasia esculenta er bij jullie voor? Of poot niemand ze rechtstreeks in volle grond? Ik had gehoopt dat het wel zou lukken. Is me eerder wel gelukt geloof ik maar toen was het zomer.
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor Remy op 28 mei 2013 10:56

Ik heb mijn taro's binnen voorgetrokken en in april buiten gezet maar die doen ook nog niks en 2 van de 5 zijn nog maar in leven. Het is gewoon te koud geweest, de grond was behoorlijk nat en dan rot alles weg.
Zelfs de " winterharde" Pink China is in april toch nog weggerot en is inmiddels vervangen.
Avatar gebruiker
Remy
 
Berichten: 939
Geregistreerd: 14 jul 2012 02:12
Woonplaats: Hoogerheide
82 bedankjes

Re: Pieter's planten- en tuinfoto's

Berichtdoor Pieter73 op 28 mei 2013 12:24

Gelukkig is het nu eindelijk lekker weer. Hopelijk is het nog niet te laat. Ik ben al blij dat het grootste deel van de knol nog hard was. Als het nog lang gaat duren ga ik alles opgraven, checken, en ondieper terugzetten. En mocht het nodig zijn rotte knollen vervangen.
Maar eerst het muurtje en het bestraten...
Pieter73
 
Berichten: 497
Geregistreerd: 06 feb 2013 13:06
Woonplaats: zoetermeer
45 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten