Het begint...te groeien

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Het begint...te groeien

Berichtdoor johny op 05 jan 2022 01:10

mooie palmen van al fatsoenlijke grootte :thumb_up:
johny
 
Berichten: 821
Geregistreerd: 26 jan 2021 11:25
89 bedankjes

Re: Het begint...te groeien

Berichtdoor Lieven op 15 jan 2022 20:49

De trachycarpus princeps had ik nog niet en tijdens deze donkere dagen besloten
eentje aan te schaffen.

een kleine week geleden is zij zo toegekomen:

Afbeelding

Ze ziet er niet zo potent uit dan gehoopt.

Ook merkte ik gisteren op dat de bladsegmenten open splijten waar het volgens mij niet zou
horen? :

Afbeelding

Pot opengemaakt en het valt me op dat de kluit blijkbaar in een container is geworteld met bruine klei, daarna opgepot indezelfde diameter pot en aan- ondervuld met potgrond.

Afbeelding

Niet verder geworteld in de nieuwe pot:

Afbeelding

Zodoende:

Afbeelding

Afbeelding

Zonder te schofferen zou ik dit verwachten van een spotgoedkope "fortunei",
maar voor zo'n prinsesje had ik beter verwacht :D

Mvg, Lieven
Lieven
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: Het begint...te groeien

Berichtdoor Rob op 16 jan 2022 02:02

Als dit van die rode klei is, dan zou ik hem afspoelen, ontdoen van die vieze rode meuk, en opnieuw oppotten Lieven!
Op zich oogt de palm echt wel OK qua looks, maar hem zo weg zetten is wellicht geen geweldig plan naar de toekomst toe.

(zeker niet in een dichte pot)

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Het begint...te groeien

Berichtdoor Dennis_S op 16 jan 2022 10:32

Lieven, even nieuwsgierig, wat bedoel je precies? Wat had je beter verwacht? het lijkt mij dat de plant pas afgelopen najaar of deze winter is verpot en nog helemaal geen tijd heeft gehad om in de nieuwe potgrond te wortelen. De grond waar deze instond ziet er wellicht niet uit als onze potgrond, maar zo te zien heeft de palm er geen enkel probleem mee gehad om die grond heel goed te doorwortelen. Ik ben zelf niet zo'n fan van het volledig uitspoelen van kluiten, zeker niet als ze een dergelijk mooie doorworteling laten zien. Wellicht wel bij die keiharde klei waarin de wortels zijn afgestoken en daarna de kluit is verdroogd. Maar hier zijn de meeste wortels al ruimschoots buiten de kluit gegroeid en bovendien niet doorgehaald. De plant is verder denk ik ook in een kas of onder schaduwdoek opgegroeid, gezien de vorm van de bladeren. Maar dat geeft niets, deze zal zich prima verder ontwikkelen. Het is al wel een mooi maatje, ik ben benieuwd hoe deze zich ontwikkelt de komende tijd! Heb je misschien ruimte om deze wat warmer en licht weg te zetten? Bijvoorbeeld in een zonnig raam op een onverwarmde kamer in huis? Wellicht help je de plant dan een beetje om wat sneller nieuwe wortels aan te maken na de spoelactie
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Het begint...te groeien

Berichtdoor Lieven op 16 jan 2022 10:54

Dennis_S schreef:Lieven, even nieuwsgierig, wat bedoel je precies? Wat had je beter verwacht? het lijkt mij dat de plant pas afgelopen najaar of deze winter is verpot en nog helemaal geen tijd heeft gehad om in de nieuwe potgrond te wortelen. De grond waar deze instond ziet er wellicht niet uit als onze potgrond, maar zo te zien heeft de palm er geen enkel probleem mee gehad om die grond heel goed te doorwortelen. Ik ben zelf niet zo'n fan van het volledig uitspoelen van kluiten, zeker niet als ze een dergelijk mooie doorworteling laten zien. Wellicht wel bij die keiharde klei waarin de wortels zijn afgestoken en daarna de kluit is verdroogd. Maar hier zijn de meeste wortels al ruimschoots buiten de kluit gegroeid en bovendien niet doorgehaald. De plant is verder denk ik ook in een kas of onder schaduwdoek opgegroeid, gezien de vorm van de bladeren. Maar dat geeft niets, deze zal zich prima verder ontwikkelen. Het is al wel een mooi maatje, ik ben benieuwd hoe deze zich ontwikkelt de komende tijd! Heb je misschien ruimte om deze wat warmer en licht weg te zetten? Bijvoorbeeld in een zonnig raam op een onverwarmde kamer in huis? Wellicht help je de plant dan een beetje om wat sneller nieuwe wortels aan te maken na de spoelactie


Bedankt Dennis,
Het smalle gevouwen blad met geslpeten segmenten baarde me zorgen,
qua kluit ben ik meer wit "vlezige" wortels gewend.
Ik had gedacht dat deze in Nederland toch even wat verder werden opgekweekt voor verkoop.

Al bij al niet slecht natuurlijk,en ik ben misschien wat verwend qua wortelkluiten in het verleden.

Mvg, Lieven
Lieven
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: Het begint...te groeien

Berichtdoor Dennis_S op 16 jan 2022 11:25

Ja, daar heb je een punt. Hoewel er altijd wel een moment is dat je net een vers opgepot exemplaar kunt treffen. De basis is goed, een gezonde verkoopbare plant. Als leverancier kun je er natuurlijk voor kiezen om opgepotte exemplaren eerst verder te laten wortelen. Maar wellicht had men die niet staan. Het zou wel netjes zijn om jou als klant daarover te informeren. Want als zo'n grote pot helemaal doorworteld zou zijn, mag je meteen betere groei verwachten!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Het begint...te groeien

Berichtdoor PeterHoofddorp op 16 jan 2022 12:15

Ik denk dat die kluit er uitstekend uitziet!
Voorop gesteld dat het ook stevige levende wortels betreft, en geen verdroogde, maar dat is denk ik niet zo.
Ik had m zo lekker gelaten, op z'n minst tot het voorjaar, en als je 'm dan toch wil verpotten, hele kluit in een iets grotere pot. Dan verstoor je het minst.
Die rode mediterrane klei is best goed en planten doen het er uitstekend in, maar dat veranderd als de kluit afgestoken word en de kluit die overblijft verdroogd, OF te nat is. Beide is geen ideale situatie om nieuwe wortels te maken, lichtvochtig en luchtig is daarbij veel beter.
Vele palmliefhebbers houden niet van de rode klei. In potten is het onhandig want het is zwaar en niet luchtig. Dus ik kan me er iets bij voorstellen.
Toch groeien ze er best in hoor.
De palm is nu niet aktief. Lekker wachten tot het vroege voorjaar, dan verpotten.
Avatar gebruiker
PeterHoofddorp
 
Berichten: 897
Geregistreerd: 04 apr 2021 18:45
Woonplaats: Hoofddorp
86 bedankjes

Re: Het begint...te groeien

Berichtdoor marinus op 16 jan 2022 12:21

Ik zou er wortel simulator erbij doen. Ik heb cellmax .Cellmax heeft meststoffen en potgrond met perliet oa wat in de wietteeld gebruikt wordt.

Het is schrijnend duur, maar de resultaten zijn er ook naar.
marinus
 
Berichten: 2440
Geregistreerd: 30 sep 2011 03:04
78 bedankjes

Re: Het begint...te groeien

Berichtdoor Lieven op 24 jan 2022 21:32

Kan het niet laten en heb enkele trachycarpus Wagnerianus zaailingen erbij. :D :D

Afbeelding

Afbeelding

Mvg, Lieven
Lieven
 
Berichten: 402
Geregistreerd: 26 jul 2013 11:20
Woonplaats: Oostham
50 bedankjes

Re: Het begint...te groeien

Berichtdoor guardian1967 op 02 feb 2022 15:50

Nice Lieven
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1811
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten