Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor rinoceros54 op 10 aug 2014 20:10

Half jaren 70 betrokken we het huis waar we nu nog steeds wonen. Een rijtjeshuis met een diepe, maar vrij smalle tuin (vind ik nog steeds).
Achter het huis lag een stoep van een kleine 3 meter, dan stond er een schuurtje, met daarnaast een doorgang van net 1 mtr. breed en daarachter was de tuin. Vanaf het begin vond ik het zonde dat je vanuit het huis de tuin niet in kon kijken, maar ja, het was niet anders.
De eerste jaren hebben we binnen één en ander aangepast.
De tuin was één groot grasveld vanaf de schuur met rondom een ligusterheg.
Na 2 jaar heb ik aan 1 kant de heg eruit gehaald en daarvoor in de plaats struiken en wat coniferen gezet als afscheiding. Tegen de schuur aan een serre gebouwd van allerlei ouwe zooi en broeikasramen en daarin ben ik geraniums en fuchsia's gaan stekken.
02. 1978
Afbeelding

Leuk werk en ik had zomers niks te kopen omdat de hele tuin vol stond met 'eigen kweek'.
01.1978 achtertuin
Afbeelding

03.Aug.1981
Afbeelding

05. Juni.1983
Afbeelding

De heg vond ik helemaal niks en heb toen besloten om de achterkant er helemaal uit te halen en een muur te zetten.
08. Aug.1983
Afbeelding

Inmiddels had mijn dochter bijna een hele dierentuin gehad, kat, hond, cavia, konijnen, kippen en uiteindelijk een bokje. Natuurlijk hoorde daar telkens het aanpassen van de tuin bij t.b.v. nachtverblijven. Om een lang verhaal kort te maken. Kwam op een dag thuis van mijn werk en kreeg de mededeling van mijn vrouw dat de bok dwars door de ramen van de serre was gesprongen.
2 ruiten gesneuveld, de onderkant van de serre waar al mijn geraniums stonden was finaal platgetrapt en het bovenste deel, waar mijn fuchsia's stonden alsmede heel veel eenjarige planten in plastic potjes, was ook naar beneden gekomen. Één grote puinhoop dus. Heb me kwaad gemaakt; het bokje in de auto gezet en terug gebracht naar waar hij vandaan kwam;( daarmee is hij nog heel goed weggekomen), ben thuis gekomen en heb werkelijk alles kort en klein geslagen. Het resultaat was een 12 m² glas, ijzer, plastic en verwoeste plantjes. Ongeveer 1 krat bier leeg gedronken en naar bed gegaan om bij te komen.
De andere dag het gezin medegedeeld dat er alleen nog vissen en/of schildpadjes gehouden zouden worden en verder niets meer. Ik had n.l. in de periode daarvoor achterin de tuin ook een vijver gecreeërd, dus dat moest kunnen.
Had geen zin om al die zooi op te ruimen, dus heb de week erop van mijn werk een tandemasser vol met zand meegebracht en dit over de puinhoop verspreid. De slang erop zodat het goed kon inbetten en een muurtje gemetseld rondom zodat we een verhoogd terrasje hadden.
04.Juli 1982
Afbeelding

Moet er even bij vermelden dat het verhaal, qua tijd niet geheel synchroon loopt omdat het terras en de achterkant van de tuin een beetje door elkaar heen liepen.
Want als scheiding tussen terras en tuin had ik inmiddels de eerste betonnen bogen gemaakt.
06. Juli 1983.2
Afbeelding

07. Juli 1983
Afbeelding

Inmiddels ook een Phoenix Canariensis in een pot, zoals op de foto te zien.
Begin jaren 80 zijn we voor het eerst op vakantie in Zwitserland geweest en van daaruit een dagje naar het Lago Maggiore.(Locarno) Daar zag ik voor het eerst palmen in de volle grond en was op slag verkocht.
Het waren Chaemaropsen, aldus de ober op een terrasje. Achteraf bleek het Trachycarpus Fortunei te zijn, maar goed.
Bij thuiskomst alle tuinboeken die ik had doorgespit en uiteindelijk vond ik iets wat ik zocht.
Daarin stond dat de Chaemarops Humilis (ook wel genoemd Trachy Fortunei) een behoorlijk aantal graden vorst kon hebben. Heb dus ook jaren lang niet beter geweten dat dit twee dezelfde bomen waren. Op zoek dus naar die soort palmen.
Toendertijd nog geen internet, dus heb alle tuincentra in een straal van 200 km. gehad en uiteindelijk vond ik bij een kwekerij in Etten Leur een palm die, qua bladeren, de palm moest zijn die ik zocht. Hij stond echter in een kas, in de grond en eerst wilde die man hem niet verkopen omdat het meer 'aankleding' was voor hem. Maar na wat doorzeuren kreeg ik hem mee voor 75 gulden.
Stammetje was net 20 cm en ik moest hem uitgraven, maar uiteindelijk stond hij in de volle grond. ( zie foto 08.Aug.1983 hierboven). Tegelijkertijd ook nog een Yucca meegenomen van een paar meter hoog. Die staat eveneens op foto 08. Vlg. mij was het een Yucca Rigida.
Maar, onwetend destijds, de Yucca was na de eerste winter al gesneuveld. De Trachy heeft het, dankzij een eerste milde winter, 2 jaar uitgehouden en toen was het gebeurd.
Maar ik had ze gewoon in de grond gezet. Geen afwatering, geen speciale grond, geen bescherming etc. Dus eigenlijk logisch dat ze het niet hebben gered.
In 1985 heb ik uit (toen nog) Joegoslavië een andere Trachycarpus meegebracht en een Yucca Alifolia
ergens hier in de buurt aangeschaft. Zie onderstaande foto.

09. Juli 1985
Afbeelding

Ik heb de Trachy, die ik iets hoger had gezet, toch een jaar of 7 gehad. De afscheiding aan de linkerkant van coniferen en struiken was inmiddels vervangen door een muur. Hier te zien ergens begin jaren '90.In de tussenliggende tijd heb ik ook de helft van de schuur gesloopt omdat ik het zonde vond dat ik niet vanuit huis de tuin in kon kijken.

10. Begin 90 2.
Afbeelding

Het pad is overigens ook zelf geconstrueerd. 30 cm fijn puin, een laag natte specie ertussen laten lopen en een cm. of 5 stuggere specie erop en daarna met een voegspijker voegen trekken. Daarna schilderen met betonverf en het zijn net flagstones.

11. Begin 90.3
Afbeelding

12. Begin '90
Afbeelding

13. Ergens in 90
Afbeelding

Door mijn werk kwam er een paar jaar niet veel van tuinieren, maar tussendoor had ik wel het terras 2x zo groot gemaakt. De pilaren waren gemetseld van kalkzandsteen. 2 naaste elkaar, in verband, om en om en daarop lagen de bogen. Eerste bogen had ik op de palen gestort m.b.v. een mal. Maar ik had nu 3 meter verder weer 3 palen gemetseld en die bogen moesten daar komen. Het waren 2 delen , dus van de buitenste paal naar het hart van de middelste paal. Je kunt het geloven of niet, maar ik heb die met de hand overgebracht destijds. Ik had geen handen over om een foto te maken, maar het is echt gebeurd. Moet er niet meer aan denken nu!! Hoe? Eén kant tillen en draaien en op een aluminum keukentrap gelegd. Dan de andere kant tillen, draaien en mee gaan lopen. :roll: :lol: :roll: Het trapje kon ik daarna weggooien. Meneer Wijdbeens !
In het midden heb ik een nieuwe boog gemaakt, maar uit één stuk omdat ik geen paal midden op het terras wilde. En het eerste stuk had ik ook overkapt met polycarbonaat platen.Heb me wezenloos gezocht naar een mal om paaltjes te maken, maar nergens te vinden. De kant en klare paaltjes waren niet om te betalen, dus heb uiteindelijk van een plastic tuinbeeld, wat hol was van binnen, de bovenkant afgezaagd en de onderkant langsdoor doormidden gezaagd, zodat ik 2 delen had.
Ontkistingsolie gekocht, beton gemaakt en de 2 delen met 3 lijmklemmen tegen elkaar met beton gevuld en de schuurmachine ertegen om te trillen en ziedaar. Na een paar maanden had ik mijn eigen paaltjes. Bovenstaand verhaal is voor de DHZ'ers onder ons. :evil:
Toen het terras groter was gemaakt, bedacht ik dat een uitbouwtje om zo'n grote barbecue weg te zetten ook wel handig zou zijn. Ik had inmiddels voorin ook een Yucca Aloifolia. Zie hieronder.
14. Zomer 1995.1
Afbeelding

15. Zomer 1995.2.
Afbeelding


1996 was het jaar dat ik mijn tuin weer heb aangepast . Pad verlegd, vijver erbij, Musa Basjoo erbij en mijn Trachy ging nog steeds voorspoedig.
Op het terras o.a. een Agave, een Chaemarops Humilis en een Cycas Revoluta in potten en inmiddels had ik ook de winterharde cactussen ontdekt. Evenals de kuipplanten !!
En achterin een klein schuurtje gebouwd omdat achteraf bleek dat de helft van de schuur weghalen toch wat problematisch was om alle rommel en fietsen kwijt te kunnen.

17. Sept.1996.1
Afbeelding

18. Sept.1996.2
Afbeelding

19. SEPT. 1996 - 3
Afbeelding

20. SEPT. 1996.4
Afbeelding

21. Sept.1996 - 5
Afbeelding

22. Sept.1996.6
Afbeelding

Zoals ik al zei; het pad verlegd, want ik had in Frankrijk sierstrips ontdekt in de vorm van natuursteen. Die heb ik destijds met de vrachtwagen meegebracht; heel de cabine vol en 2 nachten in de stoel geslapen omdat ik niet op mijn bed kon. Natuurlijk was het bekleden van de achtermuur niet genoeg. Dus heb de Trachy achter en de Yucca uitgegraven en er een bak rond gemetseld in een achthoek-vorm waarop ik de sierstrips kon plakken.
23. Zomer 1997
Afbeelding

Ergens in 1998 heb ik ook het 2e gedeelte van het terras overkapt.
Op het terras staat rechts een kiwiplant en een druif en in de pot een Caesalpinia Gilliesii.

16. Zomer 1998.3
Afbeelding


Datum foto klopt niet helemaal !!

Verder; ik vond het ergens toch zonde van de ruimte. Weliswaar een terrasje achter, 2 grote bakken met 2 planten en de rest was stenen. Dus; ( mijn vrouw en kinderen verklaarden me voor gek) maar in 1999 ben ik weer aan het verbouwen gegaan. Weer het pad verlegd, zodat ik veel meer planten kwijt kon. Mijn Trachy was die winter ook overleden,(achteraf was hij gewoon te redden geweest want de speren waren gewoon groen, maar ja; weggemikt omdat je toen gewoon niet beter wist he.
En mijn vrouw vond het geen gezicht; zo'n dooie plant in de tuin.
24. Mei 1998.1
Afbeelding

25. Mei 1998.2
Afbeelding

26. Mei 1999
Afbeelding

27. Juni 1999.1
Afbeelding

28. Juli 1999.2
Afbeelding

Nog een Trachycarpus erbij en de oude, die achteraan stond heb ik naar de voortuin verplant omdat die al een behoorlijke stam had.
29. Aug.2001.1
Afbeelding

30. Aug.2001.2
Afbeelding

Vanwege een nekoperatie ben ik er toen 2 jaar helemaal uit geweest omdat ik niks kon. Heeft me ook veel planten gekost, omdat er die winter eigenlijk te laat is begonnen met beschermen van een aantal planten. Maar in 2002 weer wat nieuwe aanplant, zoals de Albizia Julibrassin (links op foto 33) evenals een Trachy Fortunei, welke beiden tot op heden nog steeds in de tuin staan.
31. Bloei Echinocereus 2002
Afbeelding

32. 2002.1
Afbeelding

33. 2002.o.a.Albizia
Afbeelding

In 2003 heb ik het pad wat naast het terras liep ook overdekt, omdat als het regende en de wind erop stond een flink deel van het terras ook nat werd.
Daarnaast heb ik de tussenmuur gestuct omdat het elk jaar schilderen erg vervelend werd.
In 2004 heb ik op het terras de gewassen grindtegels omgedraaid, een laag specie eroverheen gesmeerd en daarna plavuizen opgelegd. Aan de zijkanten een muurtje gemetseld waarin ik mijn , inmiddels behoorlijke collectie, winterharde cactussen kwijt kon. NB: wel winterhard, maar de meeste Echinocereussen, enkele Opuntiasoorten, Cylindropuntia's en diverse Agave en Yuccasoorten
kunnen wel veel kou hebben, maar geen nattigheid.
Voorin de tuin heb ik een Fatsia Japonica geplant en ook deze staat er inmiddels al 10 jaar zonder enige bescherming ooit.
34. 2004.1
Afbeelding

35. 2004.2
Afbeelding

36. 2004.3
Afbeelding

37. 2004Trachy nu voortuin rechts
Afbeelding

In 2008 heb ik een ouwe boomstam ingegraven in de bloembak onder het afdak naast het terras waar ik met diverse materialen potjes aan heb gemaakt waar zomers bromelia's,orchideeën etc in hangen.
38. Achter 2009-1
Afbeelding
Daarachter zie je een Aspidistra Eliator, welke ik inmiddels ook al 4 jaar in de tuin heb staan zonder bescherming en ook de druiven doen het goed daaronder.Rechts in de potten op het muurtje een aantal Agave's waarvan er inmiddels 5 in de volle grond staan met als enigste bescherming vanaf eind oktober een stuk plastic tegen het vocht.
In de tuin heb ik weer een heel klein vijvertje gemaakt met een soort watervalletje, gemaakt van purschuim en spuitverf tegen het houten hek.
39. Achter 2009-3
Afbeelding

Daarachter zie je hoe de Fatsia is gegroeid.Links een Musa Basjoo en rechts een Trachy en een vijgeboom.( laatste is inmiddels naar mijn zoon verhuisd)

In 2009 heb ik dan op het terras op de al eerder getoonde kleine muurtjes, een aantal lagen opgemetseld.Hierop een dunne stuclaag, zodat het 'strak' stond en daarop heb ik de steenstrips geplakt, welke kant en klaar te koop zijn. De bovenkant heb ik afgewerkt d.m.v een lat aan de buitenkant die 3 cm. boven de stenen uitsteekt en een lat aan de binnenkant, idem. Met lijmklemmen bevestigen, volsmeren met specie met fijn grind met rode kleurstof erin. Als het een beetje is opgesteven de buitenste lat weghalen en met de schuurplank een beetje 'op gevoel' rond en recht schuren zodat het natuurlijk lijkt. Om de ca. 60 cm. met een voegspijker wat voegen erin trekken en later weer invoegen met grijze specie. Op de foto hieronder zie je ook dat de wanden ven het terras wel ruw gestuct en geverfd zijn, maar omdat beide muren halfsteens zijn ging dat bladderen en had ik er eerst latten opgeschroefd met triplex erop welke ik weer had bewerkt en geschilderd. Maar door de jaren heen is ook dit gaan rotten op diverse plaatsen,( zie onder de goot) dus...(wordt vervolgd)


40. Achter 2009-7
Afbeelding

In 2009 vanuit het zolderraam genomen, hieronder:
42. Vanuit het zolderraam 2009
Afbeelding

2x Trachy Fortunei, Albizia Julibrassin ( dat plantje uit 2002 !!) Vijg en Fatsia Japonica en de Campsis Radicans.( de laatste is prachtig qua bloei, maar ik ga hem nooit meer planten)
Heb 2 jaar terug die hieronder is te zien in 2009 tegen de houten boog, verwijderd, maar op allerlei
plaatsen komen nu jonge scheuten op tussen de stenen wat niet is weg te krijgen.

Op de foto hieronder uit 2009 zie je rechts een Butia Capitata en links een Yucca Rostrata die inmiddels, ondanks een goede winterbescherming, het beiden niet hebben overleefd.
Misschien te vroeg buiten gezet, ik weet het niet, maar heb al 3x een Butia geprobeerd en alle keren speren rot.Ik ga vlg. jaar de Brahea eens proberen; heb daar toch meer vertrouwen in.
Verder zie je de (links van de speciekuip) prachtige bloeiwijze van de Eucomis Biocolor welke elk jaar in grotere getale terugkomt. Zal daar z.s.m. nog een foto van plaatsen van iets dichterbij.
41. Tuin 2009
Afbeelding

Hieronder nog enkele foto's uit 2010 van wat nieuwe Griekse potten die ik pas had met o.a een Olijfboompje en een Jubaea Chilensis. Daarna de grote verbouwing waarvan ik het muurtje eerst doe.
43. Juni 2010
Afbeelding

44. Juni 2010 Potten 1
Afbeelding

Wat betreft het muurtje, voor de DHZ'ers hieronder een foto hoe het was.
Juni 2010.Muurtje 2
Afbeelding

Op de foto erboven zie je wat het is geworden. Hoe? Op de rechte muur heb ik eerst de boogvorm gemetseld met wat stenen. De bovenste 7/8 cm en het uitstekende deel aan de voorkant is met beton gestort. Kleine blokjes hout ter dikte van het deel wat je wilt laten uitsteken. Hierop een strookje hardboard gespijkerd en het geheel vastgeschroefd in boogvorm op een stuk multiplex van 18 mm. Achterkant ook een stuk multiplex. In de muur om de 30 cm. gat geboord, plug erin en een dikke schroef waaraan een stuk betonstaal van 6 of 8 mm is vastgevlochten. Met een aantal lijmklemmen aan de muur bevestigen, beton maken en volstorten. Als het is opgesteven de klemmen eraf, met een voegspijker op de plaats waar je voegen wilt: uitkrabben. Boog, als hij is uitgehard voorlijmen en met buitenstuc netjes afwerken. Glad hoeft het niet echt te zijn want zo oogt het natuurlijker. Tot slot in de uitgekrabte ruimtes tijdens het stucen even een latje of i.d. houden zodat het recht is. Als laatste voeg je met gewone voegspecie de voegen netjes af. Resultaat is dat het lijkt alsof er een soort natuurstenen blokken in boogvorm op je muur liggen.
Muur schoonmaken en ruw maken. Voorlijmen. Stucen met buitenstuc(UP 210W) kant en klaar te koop bij een bouwspeciaalzaak),vorstbestendig en waterafstotend. Poeder mengen met mixer met water. Stucen.
Als het strak staat hetzelfde spul mengen met hele fijne grindkorrels en kleurpoeder voor beton.
Ik had geel, rood en bruin. Al naar gelang je smaak een beetje aanmaken en met grote spons opbrengen. Iets laten aantrekken en de 2e kleur erop. Dan de 3e kleur. Doordat het niet helemaal droog is meng je de kleuren door elkaar. Met een natte spons blijven schuren tot gewenste resultaat.
Eindresultaat: een muur die je nooit meer hoeft te schilderen en een exotische look geeft.
Toen dit muurtje zo mooi gelukt was heb ik de tuinmuur ook gedaan. Onze oude buren waren net verhuisd, dus kon mooi tussendoor.

Dan de verbouwing;
Schuurtje was halfsteens evenals de buitenmuur. Dakplaten moesten vernieuwd worden en het dak van het schuurtje waren golfplaten en was erg laag.
Heb dus rondom de schuur een fundering gegraven en gestort, buitenmuur ervoor gemetseld, dak v.d schuur omhoog, kunststof schuifpui in het huis gezet, isolatie tussen binnen- en buitenmuur schuur aangebracht en heel het terras verhoogd en nieuwe polycarbonaatplaten aangebracht.
Een aantal foto's van de bouw:
2.Boog en schuur
Afbeelding

DSCF1835
Afbeelding

DSCF1836
Afbeelding

DSCF1848
Afbeelding

DSCF1857
Afbeelding

DSCF1899
Afbeelding

DSCF1905
Afbeelding

DSCF1906
Afbeelding

DSCF1913
Afbeelding

DSCF1920
Afbeelding
Hieronder nog enkele detailfoto's van hoe de mal van de boogjes is gemaakt en hoe dat eruit ziet.
Boog en steunbeer
Afbeelding

Zijaanzicht boog
Afbeelding

Voorkant boog
Afbeelding

Boog, net gestort
Afbeelding

Op de foto hieronder een kraaldeel welke ik op de palen heb gemaakt als overgang tussen de strips en het stucwerk. Nergens te koop, maar na een tijdje prakkizeren heb ik een hard-piepschuim plafondplint gekocht. Netjes in verstek gezaagd en net andersom, dus binnenstebuiten op een stukje
lat van 3x4 cm. geschroefd en gelijmd. Met een paar lijmklemmen de zaak vastgezet en met fijne grind, zand en cement volgestort. Uit laten harden en met betonverf steenkleur geverfd.Net echt.

Kraaldeel op paal
Afbeelding


De hele verbouwing heeft in 2011 plaatsgevonden. In 2012 heb ik op de stoep en op het pad onder het afdak beton gestort en daarop eveneens plavuizen gelijmd.
In 2013 was alles vrijwel klaar. Maar om aan te geven waar je soms de inspiratie vandaan haalt.
We waren in 2012 in Toscane en daar zag ik ergens die halve vaas zoals hieronder.
DSCF2229
Afbeelding

De muur van de schuur was net klaar. Mooi strak gestuct. In Italië zag ik die vaas en ik dacht gelijk: als ik thuis kom ga ik dat ook doen. Nou; ik had natuurlijk geen verstand. :oops: Nu was alles net klaar en begon ik weer. Even uit laten razen, een keer gaan shoppen en daarna gewoon aan beginnen. Werkt meestal!! Dus heb een stuk van de muur weer uitgeslepen. Halve steentjes erin gemetseld en de vaas doormidden geslepen, erop gelijmd en de zaak weer bijgewerkt.
M.a.w. het is niet iets wat je in 1 dag doet, maar vaak, tot ergernis van mijn vrouw (soms) in heel veel etappes moet doen.
Ook het bekleden van de palen zat al jaren in mijn hoofd, maar ik zag er echt tegenop. Maar omdat ik de natuurstenen stukken voor de zijmuur van het terras ook moest hebben en die bij Bauhaus in (D) 4x zo goedkoop zijn als hier ben ik met een grote aanhanger toch een keer naar Duitsland (net voor Keulen) gereden en heb de hele mikmak in 1x meegebracht.
Uiteindelijk komt het er dan toch van en ben ik weer blij dat ik het heb gedaan.
Heb vrijwel alles zelf gedaan, maar met de bouw heb ik heel veel hulp gehad van Tinus. Al het voegwerk, opperen etc.; zonder morren. Dus daar ben ik nog steeds heel blij mee.
Dora zou zeggen: zonder jou was het ons nooit gelukt! En zo is het!! En natuurlijk dank aan Ad voor het aanleggen van water en elektriciteit. Ook dat was een hele klus. Hieronder het resultaat d.m.v de foto's van 2013.
DSCF2228
Afbeelding

2013 2
Afbeelding

2013-3
Afbeelding

2013
Afbeelding

DSCF2233
Afbeelding

DSCF2235
Afbeelding

DSCF2238
Afbeelding

Een bloeiende Yucca Thompsoniana, een hele grote Albizia Julibrassin, enkele Trachy Fortunei's
maar het oogt allemaal nog wat kaal.
Inmiddels is het 2014 en het hele spul is aardig gegroeid.
De diverse soorten canna's zorgen voor wat meer 'aankleding'. En ook de 'rest' doet het lekker.
Inmiddels heb ik toch weer plannen om achterin de coniferen eruit te halen zodat ik nog wat meer exoten kwijt kan. Ach; je bent nooit klaar met dit soort planten. Telkens komt er wat nieuws of lees je wat bij een ander wèl groeit en wat je ook eens wilt proberen.
Een verslavende maar wel hele mooie hobby die ik zal uitoefenen zolang de gezondheid dat toelaat.
Hieronder nog wat foto's van 2014.
Tot slot; zal van tijd tot tijd nog eens wat aparts of moois hier neerzetten.
Als iemand wat wil weten over wat dan ook: mail gerust! :welkom:
DSCF2371
Afbeelding

DSCF2373
Afbeelding

DSCF2374
Afbeelding

DSCF2375
Afbeelding

DSCF2377
Afbeelding

DSCF2378
Afbeelding

DSCF2379
Afbeelding

DSCF2382
Afbeelding

DSCF2383
Afbeelding

DSCF2386
Afbeelding

DSCF2387
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door rinoceros54 op 11 aug 2014 11:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Rinoceros.
rinoceros54
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 jul 2012 11:56
Woonplaats: Steenbergen
11 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor Rob op 11 aug 2014 00:25

Prachtig, Rino (buurman).
Die mediterrane stijl is acht geweldig gecreëerd.
Zou heel graag eens een rondje lopen!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor JmC4c op 11 aug 2014 06:27

Prachtig verslag, van een tuin waar de passie van afdruipt :thumb_up:
Vele jaren verder en men kan de evolutie volgen 8-)

Groeten,
Jean-Marie
Avatar gebruiker
JmC4c
Bedrijven
 
Berichten: 4987
Geregistreerd: 25 jun 2011 16:43
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
502 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor dj_embé op 11 aug 2014 08:33

Echt Waw!
En die foto's uit de jaren 80 amai allemaal gedigitaliseerd?
Ik heb genoten van je hele project... wat zo plantjes toch met een mens kunnen doen.
Ik heb ook grote plannen... en ik zal ook een aantal dingen moeten gaan leren omdat het de eerste keer zal worden. Maar alles voor de tuin he. :thumb_up:
Avatar gebruiker
dj_embé
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 09 jun 2014 20:59
Woonplaats: Wijchmaal (Peer) Limburg, België
88 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor palmgek op 11 aug 2014 08:46

Werkelijk schitterend! Doet erg on-nederlands aan, je waant je ergens aan de middelandse zee :thumb_up:
Mooie inspiratiebron weer voor de palmvrienden. Bedankt voor het delen :thai:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor p e t e r op 11 aug 2014 09:19

Leuk om je tuin zo te zien groeien in een aangepast kader. :thumb_up:
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor Jane op 11 aug 2014 09:26

Wat ontzettend leuk om dit verhaal te lezen en ons mee te laten genieten van het hele verloop. Het resultaat is schitterend. :thumb_up:
Groetjes Dina.

Ik heb me in laten palmen
Avatar gebruiker
Jane
 
Berichten: 396
Geregistreerd: 22 dec 2013 15:04
Woonplaats: Flevoland
44 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor Krisser op 11 aug 2014 11:23

Fantastisch om te zien de evolutie, en wat een resultaat!
De sfeer die je hebt gecreëerd is op en top! Genieten!
Follow your bliss.
Krisser
 
Berichten: 441
Geregistreerd: 11 jan 2014 19:35
Woonplaats: Gistel (West-Vlaanderen BE)
82 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor Eduard op 11 aug 2014 11:51

Inderdaad heel mooi om te zien :thumb_up: ,heb ook veel gedaan in mijn tuin vanaf 1980 maar niet zo ingrijpend met die bogen die je hebt gemaakt, heb er eentje binnen staan ;)
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor rinoceros54 op 11 aug 2014 11:52

@Rob. Wat let je om een keer te komen kijken he? Je woont niet zo ver weg, dus stuur een PM. Als het kan vlg. week, want deze week komt er niks van vanwege tijdgebrek.
Verder; bedankt voor de leuke reakties.
Ik heb er nog een paar detaifoto's bijgevoegd m.b.t. de bogen zodat mensen die inspiratie hebben een beetje kunnen zien hoe simpel het te maken is als je een beetje handig bent.
En als iemand advies, tips of adressen wil; stuur gerust een PM; geen probleem.

Ik ga de foto's van de voortuin er ook opzetten. Niks bijzonders want het is niet groot.
Maar wel een paar hele mooie Trachy's (waaronder 1 die in het verslag hierboven van achter als kleine plant naar voor is gegaan en er nog steeds staat ( Foto 23.Zomer 1997)
Rinoceros.
rinoceros54
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 jul 2012 11:56
Woonplaats: Steenbergen
11 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten