Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor rinoceros54 op 03 sep 2019 12:46

Ik ga je raad opvolgen Matko. Wordt vervolgd.

Gedaan en als het goed is is het nu allemaal wel zichtbaar. Bedankt Matko voor de goede raad.
Zat net jouw tuin te bekijken. Je hebt een uitloper onderaan je Takil. Op de foto hierboven zie je een 2 stammige Fortunei. Die heb ik geplant met stamhoogte van ca.1 mtr destijds. Na 2 jaar zag ik hetzelfde verschijnsel als wat jij bij je Takil hebt. 2e stam,waarvan ik vermoed dat er een zaadje in de wortel heeft gezeten wat uiteindelijk toch later gekiemd is en zich omhoog heeft gewerkt.
Rinoceros.
rinoceros54
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 jul 2012 11:56
Woonplaats: Steenbergen
11 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor Mate op 03 sep 2019 15:58

Thanks voor de info man...dat moet het dan zijn.

Wat een eveneens schitterende voortuin heb je zeg..petje af, dit is gewoon pure verwennerij.

Wat betreft het beschermen vd canariensis in de volle grond...de eerste jaren droog houden ( afdak en dichtgemaakt met tentdoeken) en een lichtslang eromheen. Nadat het dak er niet meer boven kon, gewoon op de koudste dagen (bij -5) lichtslang en inwikkelen met 2 lagen zeil. Sommige winters heb ik helemaal niks beschermd en kregen ze vorst en sneeuw over hun heen maar dit is wel iets van de laatste jaren. Jij woont in Steenbergen zo te zien dus swinters valt het geloof ik wel mee met de kou.

Succes ermee en geniet van je schitterende plek :thumb_up:

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor Jozef op 03 sep 2019 16:06

Super mooi. De combinatie van al je werk en je planten dien er zeer fraai bij staan. De liefhebberij spat eraf. :thumb_up: :thumb_up:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor rinoceros54 op 03 sep 2019 17:45

Hey Matko,
Ik ga je raad ter harte nemen. Zou vliesdoek i.p.v tentdoek ook kunnen? Ik heb hem inmiddels vanaf 2014 in een pot staan: (2014) links op voorgrond in Griekse pot.
Afbeelding
Zo ziet hij er momenteel uit( dus groot genoeg en daarnaast heeft hij onder het afdak ook enkele keren wel een paar graden vorst gehad.
Afbeelding

Maar ga het nu niet meer doen. Gaat voorjaar worden zodat hij tijd heeft om aan te slaan en wortel te maken. Ga je op de hoogte houden van het verloop. Dank voor de complimenten en de info.
Rinoceros.
rinoceros54
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 jul 2012 11:56
Woonplaats: Steenbergen
11 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor Mate op 03 sep 2019 17:55

Kijk eens op mijn topic en dan de 1e pagina..dan zie je de combinatie afdak met blauwe tentdoek (met raampjes). Het tentdoek is waterafstotend, dat is fleecedoek weer niet. Wel prima isolatie materiaal waarmee ik ook menig exoot heb ingepakt maar droog houden dus het beste door er een zeil of 2 overheen te slaan of een echt afdakje ervoor te bouwen. Mn canariensis zit nu rond of boven de 4m hoog ( opgebonden) dus een afdak is een no go.

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor Rob op 04 sep 2019 00:14

Blijft een prachtige tuin Rino!
50% handigheid, 50% volharding (soms pure zelfkastijding) en 100% pure liefde zeg ik dan.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor rinoceros54 op 05 sep 2019 10:10

Ok Matko. Duidelijk. Zoals gezegd; zal vlg.jaar worden en de eerste jaren zal een afdakje geen probleem zijn. Zit nog lang niet aan de 4 mtr. Das ook de reden dat ik hem in volle grond wil proberen. Hij groeit wel, maar o zo traag.
Rinoceros.
rinoceros54
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 jul 2012 11:56
Woonplaats: Steenbergen
11 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor rinoceros54 op 05 sep 2019 10:13

@ Rob. Bedankt buurman. IK zal je trouwens een PM sturen, want weet niet of ik hier links mag delen van bedrijven. Maar op Sint Annaland zit een tuincentrum(je) waar ik pas ben geweest. Heeft een website en verkoopt behoorlijk wat Bijzondere Tuinplanten. Best leuk om er eens rond te snuffelen. Ze hebben ook een webshop, dus je kunt zien wat ze zoal hebben.
Rinoceros.
rinoceros54
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 jul 2012 11:56
Woonplaats: Steenbergen
11 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor rinoceros54 op 05 sep 2019 11:15

Ik ga overigens de foto's van de tuin die in juli zijn gemaakt ook plaatsen. Tijd zat. Had 3 betonnen sokkels gekocht die ik in de tuin wilde plaatsen, zodat met deze verhoging een aantal kleinere palmen voor meer aankleding en meer diepte zouden zorgen. Bij het uit de auto halen van de laatste had ik hem wel in mijn handen, maar bij het neerzetten zat ik ineens op mijn knieën en ging letterlijk het licht uit.Niet slim als je al 3 herniaoperaties achter de rug hebt, maar geen geduld. Al doende leert men ( of niet).

Afbeelding

Afbeelding
Bij onderstaande foto had ik namen gezet bij de planten in Paint,maar zijn niet leesbaar helaas, of je zou hem moeten uitvergroten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op onderstaande foto is te zien dat de bamboeschermen zijn vervangen( waren na ruim 20 jaar aan vervanging toe. De bloembak die ervoor stond is ook weg en vervangen door dezelfde tegels die er al lagen.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deze (links) is ook heel mooi.Lijkt op de Albizia, maar heet Calliandra (Dixie Pink) Wel kuipplant want kan geen vorst hebben. Maar dat hebben we al meer gehoord.Ga het es uittesten.
Afbeelding
Ook bij deze had ik namen bij gezet, maar geldt hetzelfde voor als de hierboven genoemde. Uitvergroten via paint. :P
Afbeelding
Deze foto: op de voorgrond een Strelitzia Reginae, Cycas Revoluta, erachter Dracaena Draca en een Olea. De Strelitzia heeft mijn vrouw bloemen in gezet( ik vind het niks, maar allez.Ze zeurt nooit als ik met weer een lading plantjes thuiskom dus voor wat hoort wat.
Daaronder een foto genomen in Juni( toen we net op vakantie waren. Maar das een echte bloem. De knop stond erin en de laatste week voor we weggingen heb ik dagelijks gevraagd of hij aub wou open gaan. Njet. We waren een week weg en kreeg de foto doorgestuurd van mijn broer. Die keurig voor mijn plantjes heeft gezorgd tijdens de vakantie.
Afbeelding
Afbeelding

Nou; helemaal bijgepraat. Heb al verteld waardoor het komt dat ik tijd had om dit weer es te updaten. Dus toch nog even een fotootje van dat K....ding plakken.
Afbeelding
20 jaar terug ging dat lachend. Nu huilend. En nu moet ie nog in de tuin. :roll: :oops:
Rinoceros.
rinoceros54
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 08 jul 2012 11:56
Woonplaats: Steenbergen
11 bedankjes

Re: Ontwikkeling Tuin Rinoceros

Berichtdoor Eduard op 05 sep 2019 12:16

Hier waan je je echt in een tropisch oord, prachtig geworden door de jaren heen Rino :thumb_up: en zo te zien en te horen nog steeds niet tot rust gekomen :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10299
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten