Jaak zijn tuin

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: Jaak zijn tuin

Berichtdoor lapalmeraie op 04 mei 2010 09:16

Inderdaad mooi helder. Je zou haast zin krijgen om zelf ook een vijver te installeren. :lol:
Ik vind die vislijnen ook wel een mooie, discrete oplossing.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: Jaak zijn tuin

Berichtdoor Eduard op 04 mei 2010 18:20

Hoi Jaak, die vijver heb je goed voor elkaar, mooi helder water! Zelf heb ik poelen ook vrij helder maar niet zo als bij jou! En heb ik veel last van algen slierten!
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Jaak zijn tuin

Berichtdoor jaak op 05 mei 2010 21:37

hey Niek en Eduard,het is heel belanrijk om in de vroege lente de waterwaarden op het goeie pijl te krijgen en daarna op te volgen,voor de rest filteren via plantenfilter ,zuurstof en schaduwplanten onder andere de lelie,bij goede waterwaarden krijg je goede plantengroei en word het water zuiver
m'n nieuwe vijver zal via het zelfde systeem werken,alleen nu heb ik in de filter lava zitten en dat zal veranderen naar gletsjer rock en gletsjer substraat met een poreuzieteit van 98 percent terwijl bij lava dat zo'n goeie 20 percent is.

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Jaak zijn tuin

Berichtdoor KevinC op 05 mei 2010 21:39

Ziet er goed uit Jaak! ;)

Groetjes
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC
 
Berichten: 1691
Geregistreerd: 27 sep 2009 18:30
Woonplaats: Keerbergen
60 bedankjes

Re: Jaak zijn tuin

Berichtdoor rabbit op 06 mei 2010 18:19

Bij het opstarten van een vijver is het zeer belangrijk om gelijk de juiste zuurstofplanten aan te planten.
Als men de vijver vult met water binnen 24 uur de planten erin.
Wacht met niet vissen zeker 4 maanden,en doe er niet teveel vissen in en zeker geen wroeters zoals karpers.
Dit noemt men het Ada hoffman metode.
Ik heb zo ook de vijver voor een aantal jaren aangelegd en is altijd helder.
Ik gebruik geen pomp,filters en voer de vissen nooit.


Groet,

Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
Avatar gebruiker
rabbit
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 21 jun 2009 20:46
6 bedankjes

Re: Jaak zijn tuin

Berichtdoor jaak op 07 mei 2010 00:03

hey Bert,

dat is inderdaad de ada hofman methode,heb er veel over gelezen.
alleen denk ik bestaat het gevaar dat er nogal snel teveel vissen in de vijver terecht komen(aankoop,eigen kweek)
als het water dan omslaat door bv. overschot aan voedingstoffen(mensen geven graag voedsel aan de vissen)dan ben je jammer genoeg verder van huis.
maar ieder zijn methode,en als die tevreden is,is alles ok waarbij mijn waardering natuurlijk.
groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Jaak zijn tuin

Berichtdoor amourath op 07 mei 2010 08:46

Boeiend onderwerp :) Het lijkt me een ideale methode voor mezelf, ik weet zelfs niet eens of ik er überhaupt wel vissen in ga doen (ik heb nl. geen zin om kabels te moeten spannen en vind een vijver met enkel planten ook mooi).
Ik vraag me enkel af of er ook niet veel afhankelijk is van waar de vijver dan gelegen is? Hoeveel uren zon hij krijgt bvb?
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
Avatar gebruiker
amourath
 
Berichten: 2770
Geregistreerd: 14 jul 2009 09:04
Woonplaats: Waregem
112 bedankjes

Re: Jaak zijn tuin

Berichtdoor jaak op 07 mei 2010 21:11

hey Amourath,
je kan het eigenlijk een beetje bekijken zoals het micro klimaat in de tuin,op het zuiden zal dan warmer zijn dan op het noorden enz.
een vijver heeft toch minstens zo'n 4 tot 6 uur zonneschijn nodig om de planten te laten groeien,blijft het water lang koud dan zal de plantengroei ook niet snel gaan.
een ganse dag zonneschijn is dan weer te veel van het goede voor algvorming(één van de eerste planten die beneden de 10 gaden beginnen te groeien zijn algen).
het is ook best dat je wegblijft van bomen en struiken met afvallend blad want anders ben je in de herfst gebonden aan een beschermings net,doe je dit niet heb je al snel algvorming en kunnen ook de waterwaarden uit balans gebracht met alle gevolgen vandien ten gevolge van rottende bladeren,zelfs al zouden er geen vissen in zitten zouden op den duur de planten beginnen weg kwijnen
mijn eerste vijvertje was ook bedoeld om enkel wat planten in te houden,maar de gedachte ik wil wel wat beweging zien in het water kwam al snel en voor je het weet heb je vissen,ik verzeker je dat ik niet de enige ben die achteraf zo denkt.
wat die kabels betreft,dat is gewone (zwarte) visdraad,ik vind dit absoluut niet storend maar dat is eigen goesting uiteraard.
op de volgende site kan je het vijverleven ontdekken http://www.pondlibrary.com/

veel leesplezier, Jaak ;)
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Jaak zijn tuin

Berichtdoor rabbit op 07 mei 2010 21:36

Hallo Jaak,
Compleet mee eens.
Ik had 3 blauwwindes 6 elritsen en een zonnebaars dat vond ik genoeg.
Toen mijn vrouw ook wel sarasar's erin wilde, naar de winkel en er was een aanbieding 5 voor 10 euro en wat denk je er zwemmen dus ook 5 sarasar's rond.
En ik denk dat ook iemand een geintje uit heeft willen uithalen want er zwemmen een heleboel zwarte vissen rond die heb ik nooit gekocht.
Dus kortom eigenlijk teveel vis voor een 5 kubs vijver.
Maar een voordeel is denk ik wel dat ik niet voer,want alles wat erin gaat komt er ook weer uit en dat is dan weer voer voor de algen.

Groet,
Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
Avatar gebruiker
rabbit
 
Berichten: 536
Geregistreerd: 21 jun 2009 20:46
6 bedankjes

Re: Jaak zijn tuin

Berichtdoor jaak op 07 mei 2010 23:12

hey Bert,

volledig mee akkoord,vissen kunnen leven van wat er te vinden is in de vijver,maar een mens wil (altijd) dat beetje meer net zoals bij mij ook hoor,ben in ieder geval blij dat we zowat op dezelfde golflengte zitten want vijvers zijn een zeer gevoelig onderwerp op fora.
wat die zwarte vissen betreft,hoe lang zitten die al in je vijver :?:
bij eigen kweek duurt het dacht ik toch een paar jaar eer die beestjes kleur bekennen.
het is toch leuk wat beweging te zien in het water.

groeten, Jaak
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten