M.alti tuintje

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 11 maart 2017 18:31

Mijn tweede "tropisch tuinieren" seizoen staat voor de deur. Na het eerste seizoen waar het graven centraal stond, wil ik dit jaar wat meer aandacht gaan besteden aan de (vaste) beplanting.

Op dit moment is de tuin nog maar een kale bedoeling en is er weinig te beleven in de tuin.
Afbeelding
Enkele merels, koolmezen en houtduiven hebben de tuin iig al ontdekt en waren gedurende de winter regelmatig op bezoek in mijn tuin. Vooral de merel heeft het prima naar zijn zin, regelmatig vliegen de stukken boomschors door de tuin als hij op zoek is naar eten. Het slaapkamergeluk wat in eerste instantie in de grote buitenbocht van de vijver was aangeplant is door de merel flink uitgedund en ik vind nu door gehele tuin plukjes slaapkamergeluk.

Afbeelding

Het plan hoe ik mijn tuin komend jaar wil gaan inrichten. Het is de bedoeling om verschillende (kleinere) canna's langs het pad te plaatsen. Zodat ik aan het einde van het seizoen met een kapmes me een baan door de tuin moet maken. :lol:

De voorbereidingen zijn al volop in gang en de huiskamer komt steeds voller te staan met bakken en potten. Tevens zijn alle vensterbanken nu ook al bezet ;)
Afbeelding
Mijn ma vroeg vorige week nog of het niet een beetje uit de hand aan het lopen was en waar ik dit allemaal ging laten. :lol:

De canna (altensteinii) knollen trek ik voor in een curverbox (incl deksel) op de vloerverwarming. Lekker warm en de potten drogen niet uit.
Afbeelding

Nadat de kopjes boven het zand uitkomen gaan ze eruit, om vervolgens door te groeien op een lichte/warme plaats in de huiskamer.
Afbeelding

Zodra het eerste blad is verschenen gaan de planten een verdieping hoger naar de slaapkamer. Om daar in de koelere maar toch lichte slaapkamer door te groeien.
Afbeelding

Ik heb vorig jaar vele zaden van C. brasiliensis geoogst om dit jaar een veldje neer te kunnen zetten. Nadat de zaden zijn aangevijld en een aantal dagen hebben geweekt in het aquarium gaan die ook de curver in.
Afbeelding

Naast de vele canna's staan er ook nog de nodige colocasia's, musa's en maurelli's klaar om de tuin in te gaan.
Afbeelding
Als het weer mee zit wil in de derde week van april mijn tomentosa verplaatsen, W robusta in de volle grond zetten en de vele canna's aanplanten.
Daarnaast staat er nog een betonnen schutting om schoon te spuiten en te schilderen en wil ik wat spotjes in de tuin plaatsen.

Laat de lente maar komen :D
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor Jozef op 11 maart 2017 21:51

Je moeder heeft wel een punt. :lol: Succes met je plannen Ronald.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor guardian1967 op 12 maart 2017 08:50

Amai Ronald wat me echt opvalt bij jou is structuur in alles wat je doet en alles netjes.
Bij mij totaal tegenovergestelde lol
Maar meerdere wegen leiden naar Rome he.
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1810
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 14 maart 2017 19:10

Structuur was ook noodzaak met verschillende soorten canna zaden, eerst tijdens het oogsten kregen ze al per soort zijn eigen grip lock zakje in de koelkast.
Desondanks is er nu een curver bak met "canna mix". Zaden die tijdens het oogsten al door elkaar zijn geraakt en zaailingen die ik per ongeluk gemixed heb en nu niet weet welk soort het is ;) Ik hoop deze als ze wat groter zijn te herkennen.

Gisteren en vandaag werd er buiten in de schaduw gespeeld.

Afbeelding

Afbeelding
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor Mate op 14 maart 2017 21:06

Goed bezig, gaat helemaal goed komen. :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor Jozef op 15 maart 2017 07:06

Dat denk ik ook er staat een fraaie collectie wachten.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor GeL op 15 maart 2017 13:45

Wow Ronald, dat ziet er echt prachtig uit! Je gaat ontzettend snel die "Jungle Feeling" in je tuin krijgen :thumb_up:

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 17 maart 2017 01:57

Bedankt heren,

Drie dagen van mooi weer en het tropenvirus steekt weer de kop op. Niet alleen bij mij maar ook de "koningin van de jungle" heeft haar stekkie in de tuin weer gevonden. 8-)

Afbeelding

De schutting kon afgelopen najaar niet verder schoongemaakt worden, door de planten die ervoor stonden. Vandaag de hogedrukreiniger maar eens ter hand genomen.

Afbeelding

Hij is mooi schoongeworden maar ik heb nu een zonnebril nodig 8-)

Afbeelding

Waarschijnlijk ga ik de schutting nog schilderen, maar ben daar nog niet over uit. Eerste gedachte was om hem grijs te schilderen en zo de warmte vast te houden. Aan de andere kant weerkaatst ie nu wel veel meer licht en over een paar maanden hoop ik de schutting niet meer te zien door de Canna altenstenii.

Afbeelding

Als laatste een klein gedeelte van de potten op de toekomstige plaats neergezet om zo een beter beeld te krijgen van mijn ontwerp. De A. tomentosa is verplaatst richting de vijver.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 26 maart 2017 22:16

Met dit heerlijke weer lijkt alles weer uit zijn winter stulp te komen; vogels fluiten, hosta's lopen uit, langer licht en ook de buren laten zich weer zien.

Het pad maar eens verlegd daar het niet lekker liep, tegels te ver uit elkaar waardoor je met O benen het pad verliet.
Afbeelding

Met wat rest hout heb ik een begin gemaakt aan mijn "insecten flat". Dit om de toekomstige hulptroepen voor het in toom houden van o.a. bladluizen een onderdak te bieden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na het bekleden van de schuur met bamboe stokken hield ik rechts een klein stukje muur over. Door de vlinderstruik was dit niet te zien.
Inhoud tot zo ver;
- stukjes bamboe +/- 15 cm , rest stukjes na het op maat zagen van het linker paneel op de schuur. Een Hollander die wat bewaard ;)
- dennenappels uit het bos, achter gaas wat vorig jaar bij de ipomaea in de pot stond.

De oude in stukken gezaagde sering komt aan de onderzijde te liggen. Tevens komt er nog een vak met stro achter gaas en voor de verdere opvulling ben ik nog opzoek naar ideeen.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor lapalmeraie op 27 maart 2017 11:49

Opnieuw weer heel mooi en creatief opgelost. Echt gaaf.
Voor die stenen muur vind je vast ook wel een gezelliger oplossing? ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten