M.alti tuintje

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 24 mei 2016 01:51

Ik heb de links in de 2 voorgaande posts aangepast naar tinypic linkjes. op mijn mobiel waren de google links ook niet zichtbaar, nu wel weer met tiny linkjes
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor lapalmeraie op 24 mei 2016 08:37

Nu is alles zichtbaar :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor Jozef op 24 mei 2016 20:18

Leuk om te zien. Mijn tuin is niet veel groter, althans het exotische deel. Ik zal er geen vrienden mee maken maar bij ging de berk er gisteren al uit. Ik heb zo'n hekel aan de rommel die er vanaf komt.

Ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken. Veel succes met je huis en de tuin. :thumb_up:
Gr. Jozef
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 27 mei 2016 19:21

Dank jullie voor de reacties,

Heb al te veel ideeen, voor een te klein tuintje. Wat ik er niet van wil maken is een "postzegelverzameling" aan planten. De tuin is klein dus ik wil ook het aan soorten beperken.
Enkele mooie blikvangers (albizia en annapouwlina) en dan wat grotere vlakken met hetzelfde (veldjes canna's en hosta's

Vandaag stond in het teken van veel graven en wortels verwijderen

Afbeelding

Afbeelding

nog even verder stoeien met het uploaden van foto's ;)

Nog bezoek gehad van Kim/Sub T :happy_thai: :happy_thai:

Afbeelding
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 29 mei 2016 12:48

Nooit geweten dat het tropenvirus zo gevaarlijk was, zeker als de zon dan ook nog schijnt dan stijgt de koorts vooral :D

Geinspireerd door al het moois wat ik hier op het forum heb gelezen, een bezoek aan Haps incl. de leerzame gesprekken tijdens de rit met Kim (Sub T) gaat het wel snel nu.
Afbeelding
Afbeelding
Tegels eruit, en begonnen aan het wortel/onkruid vrij maken van de linkerzijde. tevens een sleuf aan het graven om het water aan en afvoer, elektra en gas richting de schuur door te trekken.
Planten staan klaar in potten en wachten geduldig op volle grond

Het "Tropisch Forum Tuintje" gaat het worden, daar het grootste deel van de planten/zaden/knollen verkregen is via dit forum. Waarvoor nogmaals mijn dank :thai:

De forumleden die mij hebben geholpen zijn: potten/kuipen (griphuz), albizia (voschke), annapaulowina (winkoh), basjoo pups, colocasia (ariemulp), zaden van ipomea, canna (ariemulp, artiflowers), trachy's zaden (huub), knollen van gembers (rogier), T. fortunei en washingtonia, ecoumis (Sub T) en hosta's gered van de buurman zijn kliko ;) Met nog wat planten die reeds in mijn tuin staan (vlinderstruik, iris en een hortensia achtige plant) en een dosis creativiteit/fantasie, ben ik tot het volgende ontwerp gekomen. (click voor vergroting)
Afbeelding
Tuin op het zuidwesten, met de albizia op de meest zonnige plek.
Als je dan in Valkenswaard woont en tot voor kort nog nooit van Kimmei had gehoord dan moet er toch zeker wat bamboe in de tuin.
Voor de "step stone" wil ik de betonnen platen uit de schutting gebruiken. verschillende lengtes slijpen en een laagje donkergrijze betonverf erover.
Vijverrand afgewerkt met grijze leistenen.
De 4 soorten canna's waarvan ik per soort tussen de 3-8 exemplaren heb op gekweekt uit zaden staan nu nog in potten. Later gaan ze in de volle grond waar ze de komende jaren de kans krijgen om uit te groeien tot een mooi veldje.
Er staan nu 3 maurelli's die ik als klein plantje heb meegenomen van Haps, waarvan ik hoop er minimaal 1 de winter door te krijgen.
De trachy fortunei en washingtonia wil ik met 4-5 exemplaren in een groepje neerzetten.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en opmerkingen. Zoals je ziet is er nog genoeg ruimte voor meer beplanting maar wil dit jaar rustig beginnen en planten reeds in bezit de tijd geven om te groeien. Ook het overwinteren van de trachy's, canna, basjoo en maurelli onder de knie zien te krijgen.
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor Tropical Henkie op 29 mei 2016 14:12

Ziet er goed uit Ronald! Ben benieuwd hoe het resultaat gaat zijn. Ik ben vorig jaar ook besmet geraakt met het tropenvirus. Meteen ook mijn eerste eigen tuin aangelegd. Dit jaar kon ik mij niet inhouden en had twee maanden 19 grotere potten met dahlia's voor de schuifpui staan in de woonkamer om het voor te trekken. :? Ben nu bezig om deze in de tuin te verwerken. Nu denk ik waar ben ik aan begonnen, krijg ze nooit allemaal in mijn kleine tuin. Moet nu de hele tuin soort van herinrichten. Ook de grote phoenix die ik had besteld is eigenlijk te groot. Maar wel machtig mooi om te zien. Houd ons op de hoogte. Ben wel benieuwd naar je vorderingen.

Groeten Arthur
Tropical Henkie
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 20 mei 2016 22:07
2 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor Eduard op 29 mei 2016 14:46

Hoi Ronald, het zal zeker mooi gaan worden, snap alleen niet waarom je die prachtige seringen boom eruit gegooid hebt, was slecht aan een kant wat je had kunnen wegnemen! [mooie grillige stam en prachtige bloei] voor sommige planten is het fijn als je wat natuurlijke schaduw kunt toepassen ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10298
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 30 mei 2016 01:30

@ Arthur, bedankt voor je reactie en ik ben zelf ook wel benieuwd wat het gaat worden. Dat virus gaat idd heel snel, was vorige week al aan het nadenken waar ik volgend jaar de potjes allemaal kwijt kan :D

@ Eduard, Uw tuin topic is een van de vele waar ik letterlijk uren aan heb besteed om van voor naar achter lezen. Voel me nu ook enigszins schuldig dat ik geen enkele varen op mijn tekening heb gezet :oops: Heb je nog een idee voor een mooie varen? of eventueel zaden en of sporen die ik kan op kweken?

Begrijp dan ook dat die seringen wel handig is met het houden van varens in de schaduw. Echter de seringen was erg rot, begin februari was er een flink stuk afgebroken tijdens een winderig nachtje. Daarvoor is er elke keer als er een beetje wind stond, wel een of meerdere takken naar beneden gekomen. Enkele zijscheuten van de stam heb ik opgepot, hij komt dus wel terug ;)
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor wsnbm op 30 mei 2016 14:48

Interessante tuin, leuk geschreven ook.

Eentje om de gaan volgen :)

:thumb_up:
Groet,
John
Avatar gebruiker
wsnbm
 
Berichten: 2457
Geregistreerd: 26 jul 2010 10:43
Woonplaats: Rotterdam
186 bedankjes

Re: M.alti tuintje

Berichtdoor M.altispinosus op 07 jun 2016 08:46

De werkzaamheden gaan gestaag verder en is de tekening toe aan versie 4 :D

Ik had een klein begin gemaakt met de greppel voor de leidingen maar was gestopt op 50 cm diepte, waar ik wel heel harde zwarte grond aantrof. Mijn bats, spade en riek stuiterde terug bij inslag. Deze laag was een cm of 20-30 dik waarna ik op geel zand zit.

Toen was daar woensdag 1 juni en begon het te regenen hier.
Afbeelding
Binnen een half uur had ik mijn eigen beekloop incl waterval en een half uur na de foto was de gehele greppel gevuld. Een positieve kant aan het verhaal, de bodem is goed doorlatend. De volgende ochtend stond de greppel weer droog.

Zaterdag ochtend ben ik op mijn fiets gestapt en heb ik Kimmei een bezoek gebracht. Heb daar eerst een half uur rondgedwaald en letterlijk een Duits koppel tegen het lijf gelopen. Ik was iets te veel naar boven aan het kijken :P
Vervolgens werd ik door een vriendelijke verkoper nogmaals de tuin rondgeleid met dit maal een duidelijke uitleg wat er allemaal stond. Niet gehinderd door enige bamboe-kennis maakte ik mijn wensen bekend; Ik wilde een bamboe die wat hoger word meter of 4-5 (tegen de inkijk vanuit mijn achterburen en voor wat schaduw voor de varens van Eduard ;)) daarnaast wilde ik een halm kleur die niet groen is. Dit om wat contrasten in mijn tuin aan te brengen. De ruimte die beschikbaar is, is een vlak van 1.5 bij 1.5m. De bamboe en Annapaulowina en zijn van plaats gewisseld.

Met deze kennis liet de verkoper mijn verschillende opties zien, ieder met zijn specifieke eigenschappen. Na vele vragen vanuit mij is dan uiteindelijk de keuze gevallen op een "Phyllostachys aureosulcata Aureocaulis". De verkoper pakte een pot bamboe met vele nieuwe scheuten, werd keurig in folie ingepakt en samen met de 6m rhizoom beschermer afgerekend. Met een hand aan het stuur en de andere aan de pot ben ik rustig terug gefietst.
Afbeelding
De rest van de zaterdag en zondag heb ik de greppel verder uitgegraven, deze was na de hevige regenval 20 minder diep doordat al het zand terug was gespoeld. Met veel zweet en moeite ligt er nu een greppel van 80cm diep (tot het geel zand) Kies dan ook wel er zonnige dagen uit om te gaan graven maar het is voor een goed doel.

De komende week wordt er rustig verder gegraven, gesjouwd en gesleurd. Nog veel te doen maar als je dan aan het einde van de dag uitgeteld achter tegen de schuur zit en dan omhoog kijkt ....

Afbeelding
Avatar gebruiker
M.altispinosus
 
Berichten: 377
Geregistreerd: 13 jan 2016 08:42
Woonplaats: Valkenswaard
59 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten