De tuin van derfske =)

Op dit forum kan je je foto's en YouTube video's delen met andere leden van het forum. Zet video's tussen youtube - tags.

Re: derfske tuin

Berichtdoor derfske op 27 maart 2017 21:09

ben nog aan het twijfelen over het zwembad.. ten eerste de plaats. maar erger, ik heb ooit gelezen op een zwembad bouw forum: "een zwembad willen is een droom, 1 hebben is een nachtmerrie", het onderhoud, het gedoe en de kosten..

al verlang ik wel nog steeds van een heerlijke duik in mijn eigen tuin :roll: ik twijfel nog steeds
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: derfske tuin

Berichtdoor Mate op 27 maart 2017 21:31

Zo wat een project en planten zeg. Lekker van de "straat" :lol:

Heb je het nou over nog een zembad of de yacuzzi? :happy_thai:

Succes met de plannen :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: derfske tuin

Berichtdoor derfske op 27 maart 2017 21:41

Mate schreef:Zo wat een project en planten zeg. Lekker van de "straat" :lol:

Heb je het nou over nog een zembad of de yacuzzi? :happy_thai:

Succes met de plannen :thumb_up:


nou, de jacuzzi staat al. en die doe ik niet weg.. alleen was mijn idee een zwembad en een jacuzzi

ik heb wel al 150 meter tyleen slang gekocht. hier ga ik zonnen verwarming van maken om zo de jacuzzi en het zwembad te verwarmen.. als ik alleen de jacuzzi heb, dan heb ik veelste veel gekocht.

ik ga dan bakken maken van 1.5 meter bij 0.7 meter. (afmeting van de glasplaten die ik heb) deze isoleren van binnen en dan 2 spiralen van tyleen waar water door stroomt. zwarte ondergrond en zwarte slangen. raam op een geïsoleerde bak voor broeikast effect voor nog een hoger rendement
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door derfske op 28 maart 2017 21:13, in totaal 1 keer bewerkt.
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: derfske tuin

Berichtdoor derfske op 28 maart 2017 20:58

Afbeelding
waggy en fortunei geplant..

Afbeelding
uiteindelijk(een paar jaar :lol: ) heb ik dan op de achtergrond de yucca en de palmen.. en daar komt dan beplanting voor.

de foto is wat dof omdat ik de flits moest gebruiken omdat het al donker begon te worden. het ziet wel speels uit tot nu toe. en ik heb ook nog plek gehouden voor een zwembad :?
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: derfske tuin

Berichtdoor Mate op 29 maart 2017 00:10

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Je bent in iedergeval lekker handig en mooie ideeën dus dat komt helemaal goed...moet nog ff bijkomen van het feit dat je naast een jacuzzi ook nog een zwembad bouwt :lol:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: derfske tuin

Berichtdoor derfske op 07 apr 2017 21:32

oke verder met de tuin. nou het vat van 1000liter heeft dus een water aanvoer van het dak. wat dus rond de 25m2 dakoppervlakte is. dus dat is een behoorlijke stroming die ik niet in mijn tuin wil hebben als het hard regent. dus heb ik de grootste specie kuip gekocht en deze op de kop in de grond met drainage gaten.. nu kan 100 liter rustig weg trekken. van een probleem een oplossing gemaakt :thumb_up:
Afbeelding
Afbeelding

niet echt tropische.. maar wel heel lekker :lol: miemeltjes, aalbes (Ribes rubrum) en frambozen. van laat in de lente tot in de herft :mrgreen:
Afbeelding

de rest is nu ook geplant. 5 bananen bij elkaar de jubaea in het midden naast het tarras en de kleine fortunei en waggy zitten nu ook in de grond. zag in de hornbach nog een fatsia japonica liggen.. deze staat nu voor de yucca
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ik vind het qua groenen planten wel goed zo.. ik wil nu gaan spelen met andere kleuren.blauwe en witte hostas, canna durban en van alle soorten japanse varens (Athyrium niponicum) besteld. dan moet ik nog alles een beetje vlak maken en dan kan het gras ook erin. en de flagstones gelegd worden. en het bamboe huisje voor om de jacuzzi..
ow en ja de jacuzzi getest en ja hoor, maar 1 pomp deed het.. pfff :oops: maja ik had hem ook gekocht voor 450 euro. na een uur kloten en nakijken in de computer kast. van alles was verkeerd aangesloten en losse contactjes etc. nou gelukkig, alles doet het nu. op 1 pomp na: de aardlek schakelaar bleef er uit vliegen. maar ik had wel wat reserve pompen gekregen. deze moet ik wel echt vervangen en dan doet alles het :thumb_up:

een voorproefje 8-)
Afbeelding

en plan zwembad.. ik heb nog 2 meter 40 over van de jacuzzi tot aan de yucca.. mijn vriendin zegt laat zitten. maar ik heb al een zwembad van 240 gevonden ik vind het toch wel erg klein.. maar het is wel heerlijk om de jacuzzi heet te hebben staan en het zwembad om af te koelen. :thai:

Afbeelding
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: derfske tuin

Berichtdoor Jozef op 09 apr 2017 09:31

Je planten gaan ook nog groeien. Dan zal je in de toekomst wel keuzes moeten maken vrees ik. Gaaf een jacuzzi in je tuin.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: derfske tuin

Berichtdoor derfske op 09 apr 2017 19:59

we zullen zien.. we hebben besloten het zwembad voor nu op time out te zetten.. om eerst eens kijken hoe de jacuzzi alleen bevalt. als ik naar therma2000 ga (wellness center, sauna, zwembad) dan vind je me toch 90% vd tijd in de jacuzzi :lol:


voor nu heb ik dus ook de 150 meter tyleen gewoon uitgegooid op het dak.. als ik toch geen zwembad bouw is het toch al veel te veel. dat extra rendement heb ik dan ook niet nodig. en dan zou ik mijn pir platen voor mijn huis kunnen gebruiken. :roll:


even een voor iedereen die ooit een jacuzzi wilde hebben maar dacht: na te duur. als je gewoon een jacuzzi koopt op marktplaats dan zal je rond de 2000 euro kwijt zijn. ik heb mijne na 2 maanden marktplaatsen gekocht voor 450 euro. geduld loont :roll:
de stroom kosten zijn wel duur: rond de 500 euo per jaar. maar ik ga mijne alleen gebruiken als de zon schijnt. april mei juni juli aug sept en dan laat ik hem weer leeg lopen voor de winter. kosten voor hem op temperatuur te houden valt ook mee nu. de pomp draait op een thermostaat. dus die zal als de zon goed schijnt maar 1 uur per dag draaien als ik van 2 uur gemiddeld uit ga. dan kost het dus ongeveer 70 euro per jaar. en dan 2 kuub water per jaar a 1 euro 30 :thumb_up:

nog even en dan zit ik te bubbelen met een biertje en met een lekker muziekje. te genieten van mijn tuin :thai:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: derfske tuin

Berichtdoor lapalmeraie op 18 apr 2017 09:41

Mooi allemaal en goed uitgelegd. Leuk dat je zo'n budgetvriendelijke oplossing hebt gevonden.
Misschien zal je de jacuzzi wel wat langer laten draaien want in mijn persoonlijke ervaring zijn die vooral in de winter zalig. Heb zo nog eens in zo'n ding gezeten tijdens kerst terwijl het sneeuwde. :lol: In de zomer is de extra warmte soms net te. Maar goed, je zal het zelf wel ondervinden allemaal.

Wat betreft het zwembad, die foto lijkt me bewerkt. 2m40 is inderdaad maar klein en daarin kun je niet zo royaal zitten als de foto doet vermoeden. Dat is echt meer een dompelbadje.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
827 bedankjes

Re: derfske tuin

Berichtdoor derfske op 26 nov 2017 23:02

even een inhaal actie.. :D

Afbeelding
Afbeelding
de jacuzzi verlichting.. maakt het echt af :lol:

Afbeelding
bamboe huisje.. nog aan het kijken voor nep palmbladeren matten. het moet wel echt een hawai hutje worden. wel 2 bedrijven gevonden, maar dit is toch behoorlijk duur.. als iemand tips heeft graag. :thai:

Afbeelding
10 m2 aan matten.. thermostaat op de pomp en tijdklok als de zon schijnt.
elke dag terug van je werk en de jacuzzi staat al op 38 graden 8-)

Afbeelding
Afbeelding
cheers :lol:

Afbeelding
gras gezaaid. 8 weken verder een lekkere volle coupe gras :lol:

Afbeelding
konijnenhokje.. ja vriendin wilde 2 konijntjes.. heb nu inmiddels 11 konijntjes :? het zouden eigenlijk 2 vrouwtjes zijn. en toen ze uiteindelijk een nestje hadden, en toen wij daar achter kwamen was hij daar alweer overheen gegaan. resultaat: 2 nestjes :thumb_up:

Afbeelding
onkruidverdelgers :thumb_up: , al zat de bruine mijn musa op te vreten.. hij kwam net aan 1 blad. en trok met eten de hele stengel naar hem. was daar gelukkig op tijd bij :lol:

Afbeelding
voorkant is het vrouwtje en de achterkant het mannetje :lol: :tong:

Afbeelding
eind zomer foto. de yucca heeft bijna koprot.. heb al het slechte blad uitgestrokken en de speer wat vast zit (blad of 10) droog geföhnd, en dakje erboven gezet. staat nu al een maandje of 2 droog. rot niet verder. maar hij heeft het wel zwaar..

Afbeelding
ik heb hem inmiddels ook al ingebonden, wat een moeite trouwens.. heb even bij dimi moeten kijken dat per blad inbinden gaat een stuk beter. krijgt ook een thermostaat met verwarming :thumb_up:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Foto album en video

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten